Over vijf jaar - Rebecca Serle RECENSIE

Recensie: Over vijf jaar - Rebecca Serle

Het leven van advocaat Dannie Kohan loopt volgens plan. Samenwonen na twee jaar: check. Verloven op je achtentwintigste: check. Helemaal perfect is dat het huwelijksaanzoek volgt op een succesvol sollicitatiegesprek voor haar droombaan. Dannie valt 's avonds volkomen gelukkig in slaap. Maar dan droomt ze dat ze wakker wordt in een ander appartement, met een andere ring om haar vinger, naast een andere man. De datum van het journaal dat aan staat: over vijf jaar. De droom brengt haar ontzettend in de war, maar het is maar een droom en het leven gaat door. Daarvan probeert Dannie zichzelf in ieder geval te overtuigen. Tot ze vierenhalf jaar later de nieuwe vriend van haar beste vriendin ontmoet: de man uit haar droom...

Over vijf jaar van Rebecca Serle lijkt op het oog een standaard chicklit. Meisje ontmoet jongen en de rest van het boek gaat over de hindernissen die ze moeten overwinnen om bij elkaar komen. Het heeft er in eerste instantie alle schijn van dat Over vijf jaar die formule zal volgen, maar dan met een twist. Dannie ontmoet haar gesuggereerde love match namelijk in een droom, terwijl ze net verloofd is met een andere man. Als ze de droomman vervolgens in het echte leven ontmoet, is hij onbereikbaar als de grote liefde van haar beste vriendin. Van zichzelf moet Dannie zich dan ook verzetten tegen een mogelijk chicklit-waardig happy end. En terwijl je denkt: dat lukt haar nooit, maar hoe? – neemt het verhaal een onverwachte wending.

Over vijf jaar vertelt een aangrijpend verhaal over echte liefde; levenslange liefde, maar ook hartbrekende liefde. Hoe leuk een meisje-krijgt-jongen-verhaal ook kan zijn, Serle tilt haar boek naar een hoger niveau door de keuze te maken om te vertellen over een relatie die dieper gaat dan de prille beginfase. Daarbij veroveren haar personages, met name Dannie en haar vriendin Bella, maar ook droomman Aaron, een plekje in je hart. Ze zijn herkenbaar in hun doen en laten, van de simpele gewone dingen tot de kwetsbaarheid van hun worstelingen en emoties. Serle brengt ze tot leven – net als New York, trouwens, de stad waar Over vijf jaar zich afspeelt. Ook voor lezers die de city that never sleeps alleen als toerist of zelfs maar van tv kennen, speelt het verhaal van Dannie zich af op bekende plekken (of je gebruikt Google).

Serle heeft een vlotte pen en een prettige vertelstijl. Ze maakt gebruik van korte hoofdstukken en prikkelend snelle dialogen. Zo vlieg je in sneltreinvaart door het boek heen; het is bijna onmogelijk Over vijf jaar nog weg te leggen als je eenmaal op stoom bent. Het is ook ontzettend lastig om niet stiekem even vooruit te bladeren om alvast te bekijken hoe de ontknoping zal zijn. En zelfs als je denkt dat je nu écht wel een idee hebt waar het verhaal heen gaat, geeft Serle haar hoofdrolspelers toch weer een duwtje in een andere richting. Over vijf jaar laat je achter met zowel een brok in je keel als heel veel liefde voor het leven, en de hoop dat andere boeken van deze auteur net zo goed zijn.

Over vijf jaar

1  2  3  4  5
    (16 stemmen)

Advocate Dannie Kohan durft wel te voorspellen hoe haar leven er over vijf jaar uit zal zien. Ze heeft net een succesvol sollicitatiegesprek gehad voor haar droombaan en diezelfde dag vraagt haar vriend haar ten huwelijk. Ze valt ’s avonds dan ook volkomen gelukkig in slaap. Maar die nacht droomt ze dat ze wakker wordt in een ander appartement, met een andere ring om haar vinger en naast een compleet andere man. De televisie staat aan en ze ziet de datum. Het is dezelfde nacht, 15 december, maar dan in 2025. Vijf jaar later. Het is maar een droom, denkt Dannie, en ze doet haar best om hem te vergeten. Totdat ze vierenhalf jaar later op straat loopt en iemand op de stoep ziet staan wachten. Het is de man uit haar droom, ze weet het zeker.

Over vijf jaar is een liefdesverhaal, boordevol geluk en hartzeer. Maar het is zeker niet een liefdesverhaal zoals je dat denkt te kennen.