De Dromendief - Bart Römer RECENSIE

Recensie: De Dromendief - Bart Römer

Nio woont in een oud huis naast de dijk. Het huis waar eerst de veerman woonde, maar nu is er geen veerboot meer en woont Nio met zijn ouders en Neef Konijn in het oude huis. Wanneer Nio op een nacht zijn lievelingsdroom droomt ziet hij ineens een vreemd iemand verschijnen. En dan ineens spat zijn droom uit elkaar. Wanneer hij wakker wordt en door zijn raam kijk lijkt hij deze persoon ook in zijn tuin te zien? Wat is hier aan de hand? Dat wil Nio natuurlijk graag weten en hij klimt naar buiten. Hij besluit op onderzoek te gaan en ontdekt al snel wat er aan de hand is. Heeft hij te maken met een dromendief? Dat kan hij natuurlijk niet zomaar laten gebeuren!

In De Dromendief worden we meegenomen op een prachtig avontuur. Het verhaal wat geschreven is door Bart Römer speelt zich af in enkele dagen en is daardoor een kort avontuur. Doordat Römer de avonturen zo beeldend en uitgebreid beschrijft voelt het alsof we samen met Nio op zoek zijn naar de dromendief. Nio is een kleine jongen en samen met zijn Neef Konijn heeft hij het prima naar zijn zin daar bij de dijk. Samen met zijn opa Bart kijkt hij graag naar de boten en droomt hij er graag over om samen met zijn opa te varen over de woeste zee. Nio's moeder is politieagent en dat vindt Nio wel erg stoer. Jammer genoeg kunnen ze niet zomaar rondrijden in haar politieauto met de sirene aan, want dat is volgens mama alleen voor noodgevallen.

Het boek is ontzettend mooi vormgegeven door Leon Römer. Het formaat is ten eerste al net iets anders dan een standaardboek waardoor je oog meteen op De Dromendief valt. De speelse illustraties in kleur en zwart wit trekken ook meteen je aandacht als je dit boek ziet. Door de kleuren en de manier van tekenen voelt De Dromendief wat lieflijk aan. Maar als je denkt dat dit een lieflijk verhaaltje is dan heb je het mis, het wordt wel degelijk een spannend avontuur en Bart Römer zorgt er voor dat je nieuwsgierig blijft naar het einde. Het lettertype is ook goed gekozen, het past precies bij de zachtaardige tekeningen en is heel kindvriendelijk. Een gedeelte van de illustraties is in kleur en dat is ook zo passend bij het moment in het verhaal. De hoofdstukken zijn kort en beginnen elk met een introductie, zodat je al een klein beetje weet wat er gaat komen.

Het is mooi dat in dit spannende avontuur ook een boodschap verstopt zit. We hebben allemaal dromen, want zonder dromen kun je niet leven, volgens opa Bart. Maar wat als je dromen op zijn? Kun je dan een droom van een ander stelen? Bart Römer zet je aan het denken met dit verhaal. Door zijn beeldende, uitgebreide manier van schrijven gaat het verhaal echt leven, zit je midden in het avontuur en voel je de spanning die Nio ook voelt.

De Dromendief is een heerlijk boek om voor te lezen of samen te lezen, maar ook een aanleiding om samen eens te praten over je dromen. Waar droom jij over? Hebben we allemaal nog dromen, en komen dromen altijd uit? Een echte aanrader naar mijn mening. Een boek waarvan je geniet om het voor te lezen, wat is dit boek mooi, alles klopt!

Recensie: De Dromendief - Bart Römer

De dromendief

1  2  3  4  5

Nio houdt van dromen. Want in dromen kan alles. Als hij op een nacht uit een droom wakker schrikt, ziet hij dat er iemand in zijn tuin rond¬sluipt. Nio ontdekt dat hij te maken heeft met een dromendief en gaat achter de dief aan. Onderweg komt hij nog veel meer gestolen dromen tegen. Zal het hem lukken om de dromendief te stoppen en alle dromen terug te brengen naar hun eigenaar?
    Bart en Leon zijn vader en zoon en werkten samen aan dit bijzondere voorleesboek, waarbij Bart verantwoordelijk is voor de tekst en Leon voor de illustraties en vormgeving. Het resultaat is een eigenzinnig verhaal, waarbij tekst én illustraties je meenemen in een fantasierijke wereld vol avontuur.