Het mysterie van kamer 622 - Joël Dicker RECENSIE

Recensie: Het mysterie van kamer 622 - Joël Dicker

Na een mislukt relatie besluit een schrijver dat het tijd is voor vakantie. Hij zoekt zijn toevlucht in het luxueuze Paleishotel in het Zwitserse Alpendorp Verbier. Hij verblijft in kamer 623 en tot zijn verbazing is de kamer naast de zijne 621-bis genummerd, in plaats van 622. Samen met de bewoonster van kamer 621-bis gaat hij op onderzoek uit. Al snel blijkt dat het nieuwe kamernummer moeten verhullen dat er twintig jaar geleden een moord gepleegd is in kamer 622. Maar wie is er daar vermoord, en waarom?

Werkelijkheid en fictie lopen door elkaar in het nieuwe boek van Joël Dicker, Het mysterie van kamer 622. De verteller heeft heel opvallend de naam Joël en is een succesvol schrijver, met onder meer een titel op zijn naam waar een serie van is gemaakt. Niet geheel toevallig geldt dat ook voor Dicker, die internationale bekendheid verwierf met zijn roman De waarheid over de zaak Harry Quebert (verfilmd met Patrick Dempsey in de hoofdrol). Inmiddels staan er zes titels op zijn naam, waarvan Het mysterie van kamer 622 de meest recent aanwinst is. Opnieuw een flinke pil, maar zeker een die je tot de laatste pagina in zijn greep houdt.

Ten eerste is Het mysterie van kamer 622 is een verhaal in een verhaal; nog sterker, Het mysterie van kamer 622 is een verhaal over het ontstaan van het verhaal. De personages spreken dat notabene zelf uit. We volgen de zoektocht naar de moordenaar van kamer 622, maar ook de ontstaansgeschiedenis van het boek dat de schrijver daar over besluit te schrijven – en dus ook een beetje van het boek dat wij nu in onze handen hebben. Tegelijkertijd geeft Dicker een leuk inkijkje in het verhaal achter het succes van zijn doorbraaktitel De waarheid over de zaak Harry Quebert. Misschien dat die passages tot de minst relevante van dit boek behoren. Maar storend zijn ze evenmin, en ze houden het verhaal van de schrijver ergens nog een beetje met beide benen op de grond.

Want je zou ervan naast je schoenen gaan lopen als je een verhaal zo in elkaar kan zetten als Dicker dat doet in Het mysterie van kamer 622. Pagina voor pagina ontvouwt zich een moordmysterie, waarin op onnavolgbare wijze thema's als liefde, macht, jaloezie en wraak zijn verweven. Lange tijd blijft zelfs onduidelijk wie er vermoord is in kamer 622, en schieten we door de tijd heen om te ontdekken wat er aan de moord vooraf ging. Het is dan ook geen makkelijk verhaal, mede door de grote hoeveelheid aan personages en plotwendingen. Maar Dicker heeft er absoluut zijn best voor gedaan om te voorkomen dat je de rode draad verliest. Hij grijpt moeiteloos terug naar eerdere gesprekken of gebeurtenissen, zonder dat bijvoorbeeld de gesprekken waarin dat gebeurt gekunsteld aandoen.

Ook Dickers schrijfstijl helpt je in de ban te houden. Al naar gelang er zo een nuttig of spanningsverhogend stukje informatie gegeven kan worden, wisselen de perspectieven elkaar in hoog tempo af. Dicker werkt met korte passages die regelmatig eindigen met een cliffhanger: 'Wat ze hoorde zou inslaan als een bom.' Het is bijzonder knap hoe in Het mysterie van kamer 622 met het omslaan van een pagina van een en hetzelfde boek een volledig andere energie opgewerkt wordt. Lees je het ene moment nog een hoofdstuk van een rustig onderzoekende whodunnit, even later zit je zomaar in een spectaculair spannende thriller. Het tempo gaat dan ineens omhoog, maar wordt met hetzelfde gemak weer teruggebracht tot een fijn voortkabbelend verhaal. Kortom, Het mysterie van kamer 622 is een genot om in meegesleept te worden, en met name het knap geconstrueerde plot laat je achter met alle respect voor deze auteur.

Het mysterie van kamer 622

1  2  3  4  5

Aan het begin van de zomer van 2018 verblijft een schrijver in het luxueuze Paleishotel in het Zwitserse Alpendorp Verbier. Hij verblijft in kamer 623 en verbaast zich erover dat de kamer naast hem het nummer 621-bis heeft. Langzamerhand wordt duidelijk dat jaren eerder een moord is gepleegd in kamer 622, waarvan het politieonderzoek nooit is afgerond. De schrijver besluit zich volledig op de onopgeloste moord te storten: wat
    gebeurde er twintig jaar eerder in kamer 622?

Met de precisie van een Zwitserse meester-horlogemaker neemt Joël Dicker ons in deze duivelse en adembenemende roman mee naar het hart van zijn geboortestad, waarbij een liefdesdriehoek, machtsspelletjes, verraad en jaloezie op de achtergrond meespelen.