Middernachtbibliotheek - Matt Haig RECENSIE

Recensie: Middernachtbibliotheek - Matt Haig

Nora, de hoofdpersoon van Middernachtbibliotheek van Matt Haig, is teleurgesteld in het leven en in zichzelf en wil niet verder leven. Ze komt in de Middernachtbibliotheek terecht, een plek tussen leven en dood. Daar staan vele boeken, die allemaal een ander leven van Nora beschrijven, afhankelijk van de (andere) keuzes die ze maakt. Wat zou er zijn gebeurd als ze was blijven zwemmen en had meegedaan aan de Olympische Spelen, wat als ze haar droom had nagejaagd en gletsjeronderzoeker was geworden, wat als ze bij haar ex was gebleven, wat als ze met haar vriendin meegegaan was naar Australië, wat...

Het concept van Middernachtbibliotheek is ontzettend interessant, iedereen vraagt zich natuurlijk weleens af wat er gebeurd zou zijn als je een andere beslissing genomen had. Het boek toont aan dat ogenschijnlijk kleine dingen een groot effect kunnen hebben. Iedereen heeft wel eens nagedacht over de situatie dat als je vijf minuten eerder van huis was vertrokken, je misschien in dat nare ongeluk terecht was gekomen, of juist niet in die ene eindeloze file. Maar ook denk je misschien wel eens na over dat je wel die koffiebar was binnengestapt en daar de liefde van je leven had ontmoet... Wie wil nu niet de kans krijgen om dat te ervaren? Anderzijds, hoe gelukkig word je ervan als je ziet welke kansen je allemaal gemist hebt? En wanneer ben je tevreden? Wat is voor jou het goede leven en wat betekent dat voor iedereen waar je van houdt?

Nora is ongelukkig in dit leven en krijgt de kans om andere levens te ervaren. Er liggen veel filosofische vraagstukken ten grondslag aan Middernachtbibliotheek. Het boek zet je heel erg aan het denken over wat geluk voor jou betekent, waar je allemaal spijt van hebt (en waarvan niet). Matt Haig gebruikt geregeld termen als quantummechanica en snaartheorie en verwijst naar bekende filosofen, maar gek genoeg staat een eventueel gebrek aan kennis over deze onderwerpen en van deze namen je niet in de weg als je het boek leest. Het boek leest juist prettig en makkelijk, al moet het in het begin wel echt op gang komen. De hoofdstukken zijn over het algemeen redelijk kort. Het boek krijgt veel vaart door de verschillende levens waarin Nora terecht komt, die allemaal heel anders van lengte en tempo zijn.

De vlotte schrijfstijl van Haig en de grote afwisseling van situaties en gebeurtenissen maken van Middernachtbibliotheek een boek dat voor veel mensen aantrekkelijk is. Het is misschien niet het meest voor de hand liggende boek om te lezen als je zelf kampt met depressies. Tegelijkertijd laat het heel goed zien dat het leven de moeite waard is en dat geluk in kleine dingen verborgen kan zijn. Het meest waardevolle van Middernachtbibliotheek is dat het je op een positieve manier aanzet om na te denken over je eigen leven en je eigen keuzes. Alles wat je doet, doet er toe en een verkeerde keuze nu hoeft niet het einde van de wereld te betekenen. Hoe het met Nora afloopt? Daar moet je echt zelf het boek voor gaan lezen!

Middernachtbibliotheek

Matt Haig

1 juni 2021

ISBN 9789048860067
    Uitgever Lebowski
    256 pagina's

Lebowski

1  2  3  4  5

Als je alles waar je spijt van hebt ongedaan kunt maken, zou je dat dan ook doen?

Nora wordt overweldigd door het gevoel dat ze in haar leven verkeerde keuzes heeft gemaakt, en iedereen teleurstelt. Wanneer ze in de Middernachtbibliotheek terechtkomt, een plek tussen leven en dood, krijgt ze de kans om te zien op welke vele manieren haar leven anders had kunnen verlopen. Elk boek dat ze openslaat neemt haar mee naar een ander leven: waarin ze Olympisch zwemkampioen is, wél bij haar ex is gebleven of haar droom om gletsjeronderzoeker te worden daadwerkelijk heeft waargemaakt. In elk bestaan probeert ze haar weg te vinden. Terwijl ze door de Middernachtbibliotheek struint moet ze de ultieme vraag onder ogen komen: wat maakt het leven de moeite waard?
    Middernachtbibiliotheek is een betoverende en hartverwarmende roman die toont dat er altijd nog andere mogelijkheden zijn als je het somber inziet. Een ode aan het leven, ook als dat gebreken vertoont.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane