Het virus - Willems & Dierckx RECENSIE

Recensie: Het virus - Willems & Dierckx

Na een reeks incidenten waardoor de internetveiligheid in het gedrang lijkt te zijn zet de NAVO alles op alles om te achterhalen wie hier achter zit. Lara Hartman (Europol) en Frank Willems (communicatieverantwoordelijke) moeten samenwerken en zetten alle mogelijkheden in om de daders te pakken.

Voor de Nederlandse lezer is het even schakelen als je begint in Het virus omdat het in het Vlaams is geschreven. Als deze schakel eenmaal is omgezet in je hoofd is het geen probleem meer en geeft het zelfs wat extra charme. Een ander schakelpunt is de tijd waarin Het virus speelt: 2034. Nog niet eens zo heel ver in de toekomst maar wel met genoeg ontwikkelingen om het futuristisch te doen voelen. Het verhaal van Het virus zit goed in elkaar en is superspannend. Er zit een goede spanningsopbouw in het verhaal waardoor je op het puntje van je stoel zit met voldoende pauzes om even bij te komen. De personages zijn niet superdiep uitgewerkt waardoor ze wat mysterieus blijven maar je ook achtergrond mist om hun motieven helemaal goed te doorgronden. Dit is heel makkelijk op te lossen met het vervolgen van een serie rondom duo Lara en Frank. Voor een standalone verhaal zijn ze net niet genoeg uitgewerkt. Je zou wat meer willen weten over de geslotenheid van Lara en haar connectie met Anthony Dice. Maar ook over de achtergrond en motieven van de slechteriken in dit verhaal.

De schrijfstijl van Willems & Dierckx is erg aangenaam en gemakkelijk leesbaar. Ze zijn goed op elkaar ingespeeld en hebben duidelijk kennis van zaken. Ze proberen de lezer voldoende uitleg en achtergrond te geven om de technische informatie toch goed te snappen. Grappig detail dat Eddy Willems zichzelf terug laat komen in het boek en dat ook zijn zoon Frank, vrouw Nadine en zijn twee vrienden echt bestaan. In het boek vormt Eddy Willems met zijn twee vrienden Righard Zwienenberg en Luis Corrons samen The Three Amigos. Het markante trio is een leuke aanvulling op het verhaal. Het maakt het geheel net iets kleurrijker en zorgt voor een verbinding met het heden.

Samengevat is Het virus een zeer aangenaam boek voor liefhebbers van thrillers en misdaadboeken. Een vervolg op Het virus en een samenwerking tussen Willems & Dierckx zou zeer welkom zijn.

Recensie: Het virus - Willems & Dierckx

Het virus

1  2  3  4  5

Utrecht, 13 februari 2034. Een zelfrijdende auto wordt gehackt en ontregeld, met een dodelijke crash tot gevolg. De NAVO, die toeziet op de mondiale internetbeveiliging, beseft dat de wereld in gevaar is wanneer kort daarop nog twee andere aanslagen plaatsvinden. Europolinspecteur Lara Hartman en communicatieverantwoordelijke Frank Willems starten een koortsachtige klopjacht naar de daders achter deze cyberterreur. Alles lijkt te wijzen op een gevaarlijk computervirus. Er volgt een race tegen de klok om een antivirus te vinden dat het kwaad kan stoppen...