Domein van Licht - Yūko Tsushima RECENSIE

Recensie: Domein van Licht - Yūko Tsushima

Nadat haar man haar verlaat verhuisd een jonge vrouw samen met haar dochter naar een appartement in Tokio. Het ligt op de bovenste verdieping van een oud kantoorpand, en heeft meer ramen dan muren. Dit zorgt voor een overvloed aan licht. Midden in een maatschappij die haar met de nek zal aankijken, en haar eigen keuzes en fouten, probeert ze zichzelf weer terug te vinden. Met 12 hoofdstukken neemt Yūko Tsushima ons bij de hand en geeft ze ons een intiem inkijkje in dit normale, maar juist daardoor zo bijzondere leven van een doorsnee vrouw in het Japan van de jaren '70.

Hoe snel willen we tegenwoordig niet rechtvaardigheid voor onszelf en de ander, en kiezen we daarbij voor geweld in plaats van liefde? Deze naamloze jonge vrouw vindt echter een stille kracht, en wortelt zich in het vertrouwen dat ze heeft in zichzelf. Ze valt hierbij meermaals, maar weet zich elke keer opnieuw overeind te helpen, geholpen door het licht dat haar iedere stap van de weg overstroomt. Een les die decennia overspant, zo blijkt. Eens geleerd in 1979, nu in 2021 nog steeds relevant. Het is duidelijk waarom deze roman nu weer de kop opsteekt. Tsushima is onverstoorbaar in het verhaal dat ze ons vertelt. Een verhaal van het kleine geluk, en hoe je jezelf kunt bevrijden, ondanks de verwachtingen die de maatschappij misschien op je legt. Kalmte voert de boventoon, als de eerste zonnestralen die het wolkendek doorbreken na een heftige storm.

Dit komt misschien niet als een verrassing, maar licht is het thema in Domein van Licht. En hoewel we licht vaak zien als iets positiefs, draait Tsushima dit soms radicaal om. Licht verbergt niet, licht onthuld. Het ontsluiert, ongeacht schoonheid. Niets ontsnapt aan het licht. Maar het kan ook rust en vrijheid geven. Je hoeft niet meer te raden of er gevaar is of dat het veilig is. Alles ligt open bloot voor je, en daar kun je zekerheid in vinden.

Tsushima gaf met Domein van Licht een stem aan alleenstaande moeders in Japan in de jaren '70. Nu schijnt het een nieuw licht op gevangen zitten in een situatie, en de tederheid van jezelf langzaam maar zeker los wikkelen uit het web dat je soms zelf hebt gemaakt. Domein van licht is een zachte roman die je nooit op het verkeerde moment kunt lezen. Verlies jezelf! En vind jezelf terug in Tsushima's Domein van Licht.

Domein van licht

1  2  3  4  5

In de lente verhuist een jonge vrouw met haar tweejarige dochter naar een nieuw appartement in Tokio. Ze is net gescheiden en probeert haar werk te combineren met de zorg voor haar kind. De grote ramen van het appartement laten veel licht door, en de vrouw voelt zich bevrijd. In de maanden die volgen verliest ze echter de controle over haar leven. Ze wankelt, zekerheden verdwijnen en twijfel neemt de overhand. Ze realiseert zich dat ze aan het veranderen is, maar durft niet onder ogen te zien wat er van haar wordt.

Domein van licht is een verontrustende, maar ook oogverblindend mooie roman. In twaalf korte en loepzuivere hoofdstukken
    weet Yuko Tsushima tot de kern te komen van verlies en verlangen. Domein van licht verscheen voor het eerst in 1979,
    maar is recent herontdekt en maakt nu wereldwijd furore.