Orakel - Thomas Olde Heuvelt RECENSIE

Recensie: Orakel - Thomas Olde Heuvelt

Achteraf vervloekt Luca de dag waarop hij met zijn schoolvriendinnetje Emma het schip de Orakel vindt. Vooral omdat Emma, en na haar nog 11 anderen waaronder zijn vader, verdwenen nadat ze het luik ingingen om de boel te onderzoeken of de vermisten te redden. Maar vergeleken met de ellende waar Luca daarna in terecht komt bleek dat nog maar het begin.

Het verhaal van Orakel zit goed in elkaar en blijft keer op keer verrassen. Meerdere keren denk je in de buurt te komen van een ontknoping maar dan blijkt het toch nog niet klaar te zijn. Een optimist zal dit zien als meerdere toegiften, een pessimist zal het verhaal wat voortslepend en langdradig vinden. Maar het is vooral een kwestie van smaak of je dit als lezer kunt waarderen of niet. Deze recensent, die erg van dikke boeken houdt en moeite heeft met afscheid nemen van een verhaal, kan het erg waarderen.

Orakel is overzichtelijk opgedeeld in meerdere kleine hoofdstukken met steeds een kleine cliffhanger aan het einde en korte intermezzo’s ter ondersteuning van het verhaal. Dit zorgt voor een heel volledig verhaal en voor voldoende afwisseling om de spanning goed vast te houden. Want spannend is Orakel zeker, meerdere delen van het boek zul je jezelf op het puntje van je stoel vinden van spanning. Sowieso heeft Thomas Olde Heuvelt het weer voor elkaar gekregen om je het hele boek lang een unheimisch gevoel te geven. Maar dan op een fijne manier zoals het hoort bij een goede thriller.

De personages van Orakel maken dat het gemakkelijk meeleven is met het verhaal. Vooral Luca sluit je meteen in je hart, net als zijn vriendinnetje Safiya en de oude mopperkont Robert Grim eigenlijk ook. Als je jezelf zo kunt verbinden aan een personage geeft dat meteen een extra dimensie aan het verhaal en wordt het nog spannender. De lezers die Hex van Thomas Olde Heuvelt ook al hebben gelezen zullen Robert Grim herkennen en het ook leuk vinden het vervolg op zijn verhaal te lezen.

Voor de lezers die de omgeving van Nijmegen en het stuk Noord-Brabant dat vlak onder Nijmegen begint goed kennen is de beschrijving van de omgeving waar het deel van het verhaal van Orakel speelt een feest van herkenning. Het is leuk om te lezen dat Thomas Olde Heuvelt in dat stuk zo dicht bij de realiteit is gebleven.

Samengevat zal Orakel erg warm worden ontvangen door de fans van Thomas Olde Heuvelt. Door het randje horror/mysterie in Orakel zal het niet iedere gemiddelde thrillerfan aanspreken. Maar voor wie hier wel van houdt is Orakel een echte aanrader.

Orakel -  Thomas Olde Heuvelt

Orakel

1  2  3  4  5

Het nieuwe meesterwerk van een internationaal fenomeen.

IJzingwekkende spanning en folklore smelten moeiteloos samen in Orakel

In Orakel keert een markant personage uit HEX terug: Robert Grim

Op een mistige winterochtend zien Luca Wolf en Emma Reich een achttiende-eeuws zeilschip in een bollenveld bij de duinen liggen. Orakel, staat er op de achtersteven. Het ligt er, in alle opzichten, verkeerd. Emma kan haar nieuwsgierigheid niet bedwingen en gaat het luik op het hellende dek binnen. Niemand ziet haar nog terug. Luca blijft verbijsterd achter: hij wilde haar wel achternagaan, maar iets hield hem tegen. De uitdrukking op haar gezicht toen ze door het luik ging, maakte hem bang…

Niet veel later zijn er elf mensen verdwenen, worden Luca en zijn moeder afgeschermd van de wereld vastgehouden en staan de geheime diensten voor een raadsel. Alles moet uit de kast worden gehaald om een mediastorm te voorkomen. Maar als men graaft in een ver verleden om het mysterie van de Orakel te ontrafelen, blijkt het schip een voorbode te zijn van iets onheilspellends.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane