Mus & kapitein Kwaadbaard en De 5 slangen - Kevin Hassing RECENSIE

Recensie: Mus & kapitein Kwaadbaard en De 5 slangen - Kevin Hassing

Mus, een weesmeisje, woont in Zeeburgerdam. Op een dag valt ze hijgend een café binnen, haar havenstadje wordt overvallen door de beruchte piratenbende, 'De 5 slangen'. Ze roept de hulp in van kapitein Kwaadbaard, zelf voormalig lid van deze bende en de enige die het durft op te nemen tegen Ramon, de meedogenloze leider die geen greintje mededogen heeft en iedereen die hem in de weg staat aan zijn zwaard rijgt. Kwaadbaard is in eerste instantie niet van plan om mee te helpen, tot Mus hem iets heel belangrijks weet te vertellen...

Mus schakelt bovendien ook de hulp in van De Buffel, Kromme Kareltje en Bertrand (de broer van kapitein Kwaadbaard), drie heel aparte figuren. Op hun avonturentocht komen ze allerlei gevaren tegen zoals de Jagers, bloeddorstige roofdieren, een spookschip, een stelende schurk en een sluwe zakenvrouw.

Zal het hen lukken om de piratenbende te verslaan?

Mus en kapitein Kwaadbaard en De 5 slangen heeft wel iets weg van De kleine kapitein van Paul Biegel. Ook een spannend avonturenverhaal waar enkele verstekelingen samen met de kleine Kapitein een wonderbaarlijke reis op zee beleven en waarbij ze onderweg heel wat gevaren tegenkomen.

Maar toch onderscheidt dit kinderboekendebuut van Kevin Hassing zich, door de specifieke stijl van Hassing. Een vlotte schrijfstijl waarbij de combinatie van het ruige zeemansleven van piraten verbonden wordt met de emotionele en vaderlijke gevoelens van kapitein Kwaadbaard. Ontroerend om te zien hoe Mus en kapitein Kwaadbaard naar elkaar toegroeien. Maar ook de band die ontstaat met de anderen zoals De Buffel, Kromme Kareltje en Bertrand, die allen in de bres springen voor Mus en het voor haar opnemen en haar beschermen. Hassing weet als geen ander te boeien met Mus en kapitein Kwaadbaard en De 5 slangen. Het verhaal neemt je mee op een spannend avontuur met een geleidelijke spanningsopbouw. Leuk dat er ook enkele verrassende en onverwachte wendingen in voorkomen, zodat je wel op het puntje van je stoel moet gaan zitten. Achteraan in het boek vind je nog een ontbrekend hoofdstuk dat zeker voer zal zijn voor een vervolg van dit verhaal.

Hassing steekt leuke, originele stukjes in het verhaal, zo krijgen we een verklaring voor de originele naam 'Mus', krijgen we wapenles van De Buffel, leren we heel wat zeemanstaal bij zoals kraaiennest, stuurwiel, romp, enterhaak en kan Hassing ook enkele pagina's vullen met hetzelfde woord. Bovendien steken er enkele leuke quotes in die zeer goed passen in het verhaal zoals bijvoorbeeld 'Soms moet je de sprong in het diepe wagen en hopen dat de bodem niet ver weg is'.

Al deze originele insteken maken het een vlot leesbaar verhaal, dat blijft boeien tot op het einde en zeker naar meer smaakt.

Linde Faas wist dan weer zeer sfeervolle illustraties te maken bij Mus en kapitein Kwaadbaard en De 5 slangen. Linde concentreert zich in haar werk graag op de kleine details en kan als geen ander spelen met kleur. Zo is er niet alleen de prachtige cover en de mooie schutbladen met een plattegrond op, maar schildert ze ook een reusachtige, magische boomhut met enorm veel treden om te beklimmen, een mooi sfeerbeeld over een varend schip en prachtige scheepswrakken. De illustraties werken betoverend!

Mus en kapitein Kwaadbaard en De 5 slangen is een zeer geslaagd debuut van Kevin Hassing dat door de korte hoofdstukken vlot gelezen zal kunnen worden door kinderen vanaf 9 à 10 jaar maar zich ook leent om voorgelezen te worden. Benieuwd naar deel 2!

Mus en kapitein Kwaadbaard 1 - Mus en kapitein Kwaadbaard en De 5 slangen

1  2  3  4  5

Duik in de fantastische wereld van Mus & kapitein Kwaadbaard in dit debuut van (stem)acteur Kevin Hassing!

Mus & kapitein Kwaadbaard en De 5 slangen van (stem)acteur Kevin Hassing is het eerste deel van een grappige, avontuurlijke serie voor jongens en meiden. Over een stoer weesmeisje, een kapitein met een klein hartje, plunderende piraten, bijzondere boswezens en nog veel meer! Met full colour illustraties van Linde Faas.

Mus is wees en woont in Zeeburgerdam. Op een dag wordt het havenstadje opgeschrikt door plunderende piraten. Hun leider, Ramon, maakte ooit deel uit van een beruchte bende: De 5 Slangen. Mus weet gelukkig op tijd te ontsnappen en gaat hulp halen. Met alleen een bedeltje en de vage aanwijzing van een vrouw om kapitein Kwaadbaard te zoeken, gaat ze op weg. Kwaadbaard was vroeger ook lid van De 5 Slangen en is de enige die Ramon kan verjagen. Maar Kwaadbaard vinden is één ding, hem overtuigen om het zwaard weer op te pakken is een tweede. Gelukkig heeft Mus een belangrijke troef achter de hand…

"Kevin Hassing schrijft sprankelend en humoristisch. Mus draagt met haar eigenzinnigheid zonder moeite een buitengewoon avontuurlijk verhaal over ontvoering, verloren liefde, rovers met zwaarden en stoere personages.' Kirsten König, De Amsterdamse Kinderboekwinkel