Sapiens - Yuval Noah Harari RECENSIE

Recensie: Sapiens - Yuval Noah Harari

In het boek Sapiens neemt Yuval Noah Harari ons mee in de evaluatie van de mens en alles wat daarbij komt kijken. Hij bespreekt belangrijke inzichten over de revolutie van jagers en verzamelaars naar boeren en uiteindelijk tot stadsbewoners. Het ontstaan van geld, maar ook het ontstaan van geloven en wetten en vele andere onderwerpen komen aan de orde.

Het boek Sapiens is een non-fictie verhaal over de geschiedenis van de mens. Het verhaal is opgedeeld in verschillende delen die de verschillende revoluties aanhouden die we kennen. Het is een verhaal met ontzettend veel informatie over talloze onderwerpen. Zo wordt besproken hoe de mens geëvalueerd is, zich verplaatst heeft over onze wereld, maar ook hoe sociale ordes ontstaan zijn en geld in gebruik genomen is. Het is een diepgaand verhaal waarbij inzichten van wetenschappelijke onderzoeken aangehaald worden en soms ook weerlegt worden. Daarmee is dit boek een prachtige uiteenzetting en zeer informatief.

Sapiens is duidelijk geschreven met een goede structuur, zeker in het begin. De verdere delen van het verhaal volgen de lijn van de verschillende revoluties, maar gaan vervolgens wel wat terug in de tijd. Dit zorgt er soms voor dat de tijdlijn niet altijd helemaal duidelijk is. Verder is het zeer informatief wat het een leuk boek maakt om te lezen, maar zeker niet gemakkelijk weg leest. Het is een boek waarbij je goed gefocust moet kunnen lezen, dus waar je echt wel even de tijd voor moet nemen. Harari neemt je wel goed mee in het verhaal waardoor het zeker niet saai is om te lezen. Hier en daar zijn tabellen, grafieken en afbeeldingen gebruikt om het verhaal te onderbouwen.

Yuval Noah Harari komt met ontzettend veel leerzame inzichten over verschillende aspecten van onze geschiedenis. Het boek is dus zeker interessant als je van geschiedenis houdt, maar ook als je daar niet heel veel mee hebt is het interessant om te lezen. Daarnaast geeft het verhaal interessante inzichten in het ontstaan van sociale ranken die nog steeds een belangrijke rol hebben in het dagelijkse leven. Denk hierbij aan de man/vrouw verhouding, maar ook inzichten in de oorsprong van racisme.

Al met al dus een zeer interessant en leerzaam boek, ook voor mensen die geschiedenis misschien niet altijd mega interessant vinden. Sapiens is goed opgebouwd, maar is niet een boek wat je even snel tussendoor leest. Als je er de tijd voor neemt is het echt een boek wat je kunt waarderen en van kunt leren. Daarom krijgt het boek vijf sterren!

Recensie: Sapiens - Yuval Noah Harari

Sapiens

1  2  3  4  5

Honderdduizend jaar geleden waren er wel zes verschillende menssoorten. Nu is er maar één soort over, en dat zijn wij. Homo sapiens. Hoe komt het dat alleen wij zijn overgebleven? Hoe kwamen onze voorvaderen op het idee om steden en zelfs koninkrijken te stichten? Waarom gingen we in goden geloven, maar ook in natiestaten, en in bedrijven. Waarom vertrouwen we op geld, boeken en wetten? En hoe zal onze wereld er in de toekomst uitzien?

In Sapiens neemt Yuval Noah Harari ons mee op een fascinerende reis door de geschiedenis van de mensheid. Wie zijn we? Waar komen we vandaan? En hoe zijn we geworden wie we nu zijn? In zijn aanstekelijke relaas laat Harari ons kennismaken met een raadselachtig fenomeen: de mens.