Alles wat ze aanraakt - Jennifer L. Armentrout RECENSIE

Recensie: Alles wat ze aanraakt - Jennifer L. Armentrout

Ember McWilliams raakte met haar familie betrokken bij een auto-ongeluk. Haar vader kwam te overlijden, en ook Ember overleefde het niet. Ze hoort dood te zijn, maar is dat niet. Op wonderbaarlijke wijze heeft Embers jonge zusje Olivia haar teruggehaald, maar ze is niet meer helemaal hetzelfde. Alles wat Ember aanraakt gaat dood. Hun moeder is ook niet meer de oude, dus zorgt Ember voor Olivia. Totdat ze worden weggehaald door de mysterieuze man Jonathan Cromwel en zijn begaafde 'kinderen'. Ze beschikken allemaal over gaven, en nemen Olivia probleemloos op in hun midden. Ember vertrouwt het niet, en bovendien heeft zij geen gave maar is ze vervloekt, denkt ze. Iedereen is tenslotte bang voor haar, behalve de vreselijk knappe Hayden. Hij wil haar juist helpen en overtuigen dat ze haar kracht kan leren te beheersen. Ember wil dan ook heel graag Olivia weer knuffelen, of zelfs Hayden kunnen zoenen. Maar ze is lang niet overtuigd dat dat ooit weer mogelijk zal zijn.

Alles wat ze aanraakt is de nieuwste young adult roman van auteur Jennifer L. Armentrout. Geschreven vanuit het perspectief van Ember, weet Armentrout al snel bij de lezers medelijden op te wekken voor de twee zusjes. Na het vreselijke ongeval samen moeten overleven, en dan ook nog eens met nieuwe gaven, of vloek, is niet niks. Ondanks dat is Ember een doorsnee tiener die koppig en tegendraads is, maar ook gewoon kampt met gevoelens als verliefdheid. Met de vlotte manier van schrijven van Armentrout en de kritische houding en bewoordingen, maakt dat je als lezer al snel in het verhaal wordt gezogen en ook blijft lezen. Want ondanks dat gaven en vloeken geen nieuwe elementen zijn in fantasy young adult, het blijft wél fascinerend.

Hoewel het eerste gedeelte van Alles wat ze aanraakt vooral is gericht op Ember en Olivia samen, gaat het verhaal daarna vooral in op Ember en haar manier van (over)leven onder de hoede van Cromwell, samen met de andere begaafde kinderen in het huis. Het is jammer dat de relatie tussen Ember en Olivia verder op een laag pitje is komen te staan en nog maar weinig aandacht krijgt. Van het ene op het andere moment is Ember niet meer de zorgzame zus, maar de opstandige verliefde puber, waar Armentrout in Alles wat ze aanraakt meer de focus op heeft gelegd. Dat maakt dat er een minder verrassend verhaal overblijft, vol clichés. Daarnaast stort het tempo al snel volledig in en kabbelt het verhaal maar een beetje voort. Er wordt weinig de diepte in gegaan, waardoor het verhaal aan de oppervlakte blijft. De vele flashbacks zorgen voor herhaling en veel scènes zijn langer dan ze hadden hoeven zijn. Daarnaast is de roman voor de oplettende lezer ook behoorlijk voorspelbaar en zal voor velen de ontknoping aan het einde van het boek niet als verrassend ervaren worden. De vele losse eindjes en het snel afgeronde einde zorgen er dan ook voor dat Armentrout je met een onbevredigd gevoel achterlaat. Want de vragen die je echt beantwoord zou willen hebben, worden dat niet.

Al met al heeft Alles wat ze aanraakt zich uiteindelijk minder boeiend ontwikkeld dan vooraf gehoopt, en verwacht kan worden van een roman van Jennifer L. Armentrout. De weinig spannende elementen, de oppervlakkigheid, clichés en de voorspelbaarheid maken dat Alles wat ze aanraakt niet de nieuwste sensatie is.

Alles wat ze aanraakt

1  2  3  4  5

'Alles wat ze aanraakt' van Jennifer L. Armentrout is een duister en modern sprookje over een meisje dat plotseling een heel bijzondere gave heeft.

Doodgaan is kut – daar weet Ember McWilliams alles van. Na een noodlottig auto-ongeval heeft haar zusje haar teruggehaald, maar niet zoals het vroeger was. Alles wat Ember aanraakt, gaat dood. Dus leeft ze volgens een no-touch policy voor alles wat leeft. Dus ook jongens. Dan ontmoet ze Hayden. Hij zegt dat haar vloek een gave is en dat hij haar kan helpen die onder controle te krijgen. Het blijkt dat ze daar heel wat voor over moet hebben, maar dat heeft ze ook. Ze zou er alles voor geven om weer eens haar zusje te mogen knuffelen. En zoenen met Hayden, dat zou ze ook best graag willen… 'Alles wat ze aanraakt' is een spannende standalone van topauteur Jennifer L. Armentrout. Eerder verschenen van haar de populaire Lux-, Origin- en Wacht op mij-series.