Schaduwland - Robert Bryndza RECENSIE

Recensie: Schaduwland - Robert Bryndza

Meer en meer vinden we vrouwelijke protagonisten in thrillers. Zo werd Robert Bryndza razend populair met zijn fel gesmaakte thrillerreeks rond hoofdpersonage Erika Foster. Vorig jaar startte hij een nieuwe reeks rond ex-rechercheur Kate Marshall en dat was meteen een schot in de roos. Zonder gezicht haalde vrijwel meteen de eerste plaats in de boekenlijstjes in de VS en een top-tienplaats in Groot-Brittannië. Het tweede boek rond Kate Marshall, Schaduwland, trekt de lijn helemaal door en is opnieuw een pageturner van jewelste.

Kate Marshall ontdekt samen met haar zoon Jake tijdens een duikexcursie het lijk van een tiener. De politie doet alsof het een ongelukkige verdrinking is, maar volgens Kate is er meer aan de hand. Samen met haar assistent Tristan gaat ze op onderzoek uit en leren ze al snel dat er verschillende verdwijningen en ‘verdrinkingen’ plaatsvonden de voorbije jaren rond het stuwmeer Shadow Sands. Als even later ook een jonge collega van de universiteit vermist wordt, komt het onderzoek in een stroomversnelling. Alles lijkt te wijzen op een cocktail van politiecorruptie en doofpotoperatie van een rijke aristocratische familie. Niets is echter minder waar. Met gevaar voor eigen lijf en leden komen ze tot de ware toedracht.

Bryndza blijft trouw aan zijn beproefde concept. De hoofdstukken zijn kort, het vertelperspectief wisselt tussen Kate, Tristan en de ontvoerde Magdalena. De auteur zet ook vaak de lezer en de onderzoekers op het verkeerde been. De spanning is de hele tijd te snijden. Kortom, voor de thrillerliefhebber is dit echt smullen. De vele personages worden raak getypeerd  en zijn een gevarieerde weergave van de samenleving in een Engels dorp. Hoofdpersonage Kate is een sterke vrouw, die heel geloofwaardig overkomt. Ze is niet de klassieke, onberispelijk detective, maar een vrouw met een verleden, niet onbesproken, niet bang om de wet naar haar hand te zetten. Precies dit atypische karakter maakt haar heel realistisch. Ze durft ook emoties te tonen en fouten toe te geven. In Schaduwland krijgt ook assistent Tristan Harper een grotere rol. Ook hij worstelt met persoonlijke en familiale problemen. Dat maakt van hem een zeer geloofwaardig en aantrekkelijk personage waar de lezer ongetwijfeld meer wil van horen in de vervolgboeken. De achtergrondgeschiedenis uit Zonder gezicht speelt nog steeds een belangrijke rol in het leven van Kate, maar je kan Schaduwland zeker ook als stand-alone lezen aangezien Bryndza de verwijzingen zeer expliciet maakt. Waar hij in zijn eerste Kate Marshall-thriller nog een aantal (niet storende) deus-ex-machina-ingrepen nodig had om het verhaal de juiste richting in te duwen, heeft de auteur dit nu helemaal niet nodig. De plot van Schaduwland is realistisch en zit ingenieus en goed in elkaar.  Het is echt likkebaarden voor de liefhebber en het smaakt absoluut naar meer. Gelukkig laat Bryndza in zijn nawoord ook uitschijnen dat hij nog verder wil met deze personages.

Recensie: Schaduwland - Robert Bryndza

Kate Marshall 2 - Schaduwland

1  2  3  4  5

Je kunt hem niet zien. Maar hij jou wel…

Criminologe Kate Marshall is met haar zoon aan het duiken als ze een huiveringwekkende ontdekking doen. Ze vinden het lichaam van een tiener, verstrikt onder water. De politie bestempelt het al snel als een tragisch ongeluk, maar Kate is daar niet zo zeker van. Er klopt heel veel niet: wat deed het slachtoffer daar midden in de nacht? En als hij zo’n sterke zwemmer was, hoe verdronk hij dan?

De verdronken tiener is het meest recente slachtoffer in een reeks mysterieuze sterfgevallen en verdwijningen rond Shadow Sands, een stuwmeer dat ontstond toen een vallei en het gelijknamige dorpje onder water werden gezet. Er doen veel vreemde verhalen de ronde, en al jarenlang verdwijnen er regelmatig mensen. Dan verdwijnt ook een jonge onderzoekster, Magdalena Rossi. Kate vraagt haar partner Tristan Harper om mee te helpen zoeken naar de vrouw – voordat het te laat is.