Koning van het Sintelwoud - Jen Minkman RECENSIE

Recensie: Koning van het Sintelwoud - Jen Minkman

Jen Minkmans Koning van het Sintelwoud is een prachtig uitgevoerd boek over een Russische mythe van deze Nederlandse schrijfster.

Prinses Sorsha, dochter van de tsaar weet met succes te ontsnappen aan de verstikkende macht van haar vader. Ze neemt haar pasgeboren dochtertje Vasilisa mee en vlucht weg naar het platteland, dwars door het vervloekte zwarte Sintelwoud. Daar ontmoet ze een bosgeest, Voron, die haar opdraagt om voor nog een baby te zorgen tot zij groot genoeg is om terug te keren op haar 17e verjaardag als bruid voor de koning van het Sintelwoud, tijdens het festival van de Zwartzon. De baby, Morgana, zal er precies zo uitzien als Vasilisa en ze zullen opgroeien als tweelingzussen. Sorsha zal een gezegend leven kunnen opbouwen voor hen alle drie.

Jen Minkmans Koning van het Sintelwoud is zondermeer een prachtig uitgevoerd boek. Hardcover en binnenin mooie vage foto's van een bos in grijstinten bij ieder nieuw hoofdstuk, wat bijdraagt aan de sprookjesachtige sfeer van het boek. De schrijfstijl van Jen Minkman is rustig, bloemrijk maar helder en goed te volgen voor een leeftijdsgroep rond de 12 – 13 jaar. Het verhaal en de karakters blijven oppervlakkig, maar dat is eigenlijk altijd het geval bij sprookjes en mythen en voor de genoemde leeftijdsgroep is dit ook prima. Een young adult roman, zou ik het echter niet willen noemen. Daarvoor is er niet genoeg diepgang en ook geen inzicht in de karakters. Koning van het Sintelwoud, is ook meer een mythe dan een sprookje, maar op een prachtige manier vertelt met een vleugje romantiek.

Het is ook best bijzonder dat we nu iets van de Russische mythologie en cultuur meekrijgen. Dat zie je niet zo vaak. Grieks, Romeins, Noors dat krijgen we wel mee, maar dit is weer net even anders. Het is nu ook niet zo dat we de mythe vanaf een afstand verhaald krijgen door een verteller, die meer de kant van de goden belicht en waarbij de mensen slechts bijfiguren zijn. Jen Minkman draait het allemaal om. Het verhaal wordt belicht vanuit de mensen op een persoonlijke manier. Daardoor krijg je als lezer niet helemaal mee wat er achter de motieven van de goden schuilt, maar je leest wel hoe de mensen erop reageren. De titel Koning van het Sintelwoud, is intrigerend, maar eigenlijk lees je bijna niets over die koning en dat is wel jammer. Hij is wel steeds op de achtergrond aanwezig.

Centraal thema is in ieder geval vrijheid van handelen. De drie vrouwelijke hoofdpersonages willen hun eigen levenspad bepalen en gaan eigenlijk tegen alle conventies en verwachtingen in. Of dat een 12 / 13 jarige op zal vallen weet ik niet, maar ze zullen zeker opmerken dat het waard is om te investeren in je toekomst en je dromen na te jagen.Ondanks het feit dat de karakters en het verhaal niet helemaal uitgewerkt worden, krijg je wel mee dat de twee zussen precies iets anders willen dan dat men van hen verwacht en dat de loop van de gebeurtenissen daardoor een heel andere wending neemt.

Jammer dat het verhaal oppervlakkig bleef. Als Jen Minkman Koning van het Sintelwoud als echte young adult had geschreven, had het bijzonder interessant kunnen zijn. Maar al met al is het toch een prachtig liefelijk verhaal, met een mooie onderliggende boodschap, heel mooi uitgevoerd en daarom geef ik Koning van het Sintelwoud toch 4 hartjes.

Koning van het Sintelwoud

1  2  3  4  5

De tweelingzussen Vasilisa en Morana wonen diep in het bos vlak bij de rand van het mysterieuze Sintelwoud. Morana is voorbestemd om op haar zeventiende verjaardag te trouwen met de koning van het Sintelwoud. Vasilisa is bang voor dat moment, omdat ze dan haar zus voor altijd kwijt zal raken. Op de dag van het festival van Zwartzon wordt Vasilisa echter door magie het Sintelwoud ingelokt en ontspint zich een heel ander verhaal dan waar ze altijd in geloofd heeft. Want soms is de weg van de legende die jou verteld is niet het pad dat je moet volgen…