Baut - Michiel van der Eerde RECENSIE

Recensie: Baut - Michiel van der Eerde

Het kookboek Baut is geschreven door Michiel van der Eerde. Michiel van der Eerde heeft als chefkok in toprestaurants gewerkt. Hij heeft in meerdere sterrenrestaurants gewerkt. Het boek bevat '100 typische bautrecepten', de beste recepten uit de afgelopen 8 jaar. Het bevat verder 8 jaar aan verhalen uit 7 pop-uprestaurants. De titel Baut staat voor rauw, rebels, eigenzinnig en tijdelijk.

Het boek Baut bevat zeer bijzondere recepten, het zijn werkelijk allen sterrengerechten. Als je het boek openslaat zie je direct op de linker- en rechterpagina leuke posters staan. Deze posters zijn oude advertenties en flyers van de restaurants. Het kookboek heeft een zeer unieke manier van het aangeven van de pagina's. De bladzijden zijn namelijk achterstevoren genummerd. Het boek begint met pagina 248 met het voorwoord en eindigt op pagina 1. Dit is in het begin wel even verwarrend als je een gerecht aan het opzoeken bent, maar na een aantal keer bladeren went het wel. Het aftellen heeft voor Michiel van der Eerde een speciale betekenis, het staat steeds voor aftellen naar een nieuw avontuur.

Aan de foto's in het boek is te zien dat de koks veel lol hebben in het koken, ze staan allen lachend en vrolijk op de foto's. Het zijn geen geposeerde foto's, maar ze zijn juist op een onverwacht moment gemaakt. De foto's van de gerechten zijn zeer professioneel gemaakt. Er is een zeer smakelijke sandwich gefotografeerd die in de weerspiegeling van de spiegel te zien is. Dit geeft een mooi en bijzonder effect. De opmaak van de gerechten is daarnaast ook echt prachtig. Je waant je bij het zien van de borden gelijk in een sterrenrestaurant. Het is wel even oefenen om dit zo na te kunnen doen.

Voor het bereiden van de gerechten moet je lekker lang de tijd nemen. Zo is er een gerecht met schol en prei. De prei moet je in een stoomzak stomen en hierna flamberen met een crème brûllée brander, het zijn dus geen standaard bereidingen. Het kookboek Baut leert je nieuwe bereidingstechnieken en smaakcombinaties die je nooit zelf had kunnen verzinnen. Je moet wel een goed gevulde voorraadkast hebben of zin hebben om deze te vullen, in een marinade zitten soms al 21 ingrediënten. Van deze producten heb je van alles namelijk maar een klein beetje nodig. In sommige gerechten gaat daarentegen wel heel veel van een product, 250 ml vissaus in een soep of 400 ml olie in een dressing of crème voor 4 personen.

Baut-burger

Het is moeilijk kiezen als je iets wil eten dat niet rauw is. De burger is niet direct representatief voor de rest van de recepten uit het boek, maar de burger is wel erg lekker. Vooral de remouladesaus die erop gaat is een grote verrassing. Je denkt bij deze saus niet direct aan een hamburger. Er gaat best wat saus op, maar de smaak hiervan overheerst totaal niet. De uiencompote moet je wel een tijdje inkoken want er wordt veel vocht toegevoegd dat moet verdampen. Maar de compote is een meerwaarde voor de burger en geeft een mooie zoete smaak. In het kookboek is er op de foto van de hamburger meer te zien dat in de ingrediëntenlijst staat. Zo zit er cheddar en bacon op de burger. Je ziet dan weer geen augurk op de burger, terwijl er wel 3 plakjes op zouden moeten. Naast het recept staat de opbouw van de burger getekend, deze klopt niet met de foto. Je kunt er dus zelf voor kiezen of je de sla en saus onder of boven de burger doet.

Broodje pikante kip

Een Bautgerecht als lunch mag natuurlijk niet ontbreken. Er staan niet veel lunchgerechten in het boek, maar dit is een goed lunchgerecht. In een kleinere portie zou je het ook als voorgerechtje kunnen serveren. De marinade voor de kip moet gemaakt worden met een blender of staafmixer, dit is echter niet nodig want het zijn allen vloeibare ingrediënten. Je zou dus ook een vork of garde kunnen gebruiken. Voor de avocadocrème die in kleine toefjes, doppen zoals Michiel het noemt, op de kip wordt gespoten heb je 3 avocado's nodig. Op de 4 boterhammen gaan echter per boterham 4 kleine toefjes, je hebt dus wel erg veel crème in verhouding met wat je nodig hebt. De crème is wat aan de zure kant door de azijn en het citroensap. Je moet de kip in de oven bereiden in plaats van in de koekenpan, dit geeft een meer knapperige smaak. De kip is goed pikant, het verschilt natuurlijk per persoon hoeveel pittigheid je prettig vindt. Dit is gemakkelijk aan te passen door de volgende keer wat meer of minder sriracha toe te voegen. De sla die onder de kip ligt geeft ook een verfrissende smaak die de pittigheid weer goed in balans brengt.

Het kookboek Baut verdient 3 hartjes. Het kookboek is echt een boek voor de gevorderde thuiskoks die het leuk vinden om te experimenteren met verschillende bereidingstechnieken en die willen leren borden mooi op te maken. Het boek bevat een leuke afwisseling van soorten gerechten en de bijbehorende cocktails worden ook niet vergeten.  Je vindt een recept voor een Baut-Burger, maar ook een recept voor gebrande makreel. Het is een boek met gerechten waarin veel rauwe producten worden geserveerd, hier moet je dus wel van houden. Het is wel jammer dat de recepten af en toe net niet kloppen, dit zou je van een boek met sterrengerechten niet verwachten.

Recensie: Baut - Michiel van der Eerde

De atlas van overal

Deniz Kuypers

18 februari 2021

ISBN 9789025470128
    Uitgever Atlas
    376 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

‘De atlas van overal’ van Deniz Kuypers gaat over een man in het Turkije van de jaren zestig die zichzelf genoodzaakt ziet zijn schrijversdroom opzij te zetten en naar Nederland te komen. Zijn zoon Deniz wordt wél schrijver en verhuist naar Amerika. Als Deniz zelf kinderen krijgt, ontstaat de behoefte het verleden van zijn vader, die hij twintig jaar niet heeft gesproken, te onderzoeken. Zijn vragen leiden hem van Oost-Turkije naar Californië en uiteindelijk terug naar Nederland. Met ‘De atlas van overal’ vertelt Deniz Kuypers een aangrijpend verhaal over ontheemding, het opgroeien tussen twee culturen, de rusteloosheid die daarbij hoort en de verhalen die ons verbinden – aan onze thuisgrond en aan elkaar.