Geheugenspel - Nina Verheij RECENSIE

Recensie: Geheugenspel - Nina Verheij

Emily was nog heel jong toen haar vader overleed. Jaren later is ze als agente in zijn voetsporen getreden. Nadat Paul, de voormalig partner van haar vader, haar vertelt dat de verkeerde dader naar de gevangenis is gegaan voor de dood van haar vader, kan Emily de zaak niet meer loslaten. In haar vrije tijd stort ze zich op deze cold case, maar de enige die haar kan helpen is Paul. Maar kan ze Paul na alles wat hij heeft gedaan nog wel vertrouwen?

Geheugenspel is het tweede deel in de (waarschijnlijke) trilogie van Nina Verheij over rechercheur Emily Gagliardi. Na de vreselijke gebeurtenissen rondom haar huisgenootje wordt Emily in dit deel gedwongen haar eigen geschiedenis in te duiken. Geheugenspel is niet goed als standalone te lezen. De personages worden al in het eerste deel, Fatale keuzes, geïntroduceerd en Geheugenspel bouwt daarop door. Daarom mis je in Geheugenspel soms de connectie met de personages als daar jouw avontuur met Emily begint.

Geheugenspel is een psychologische thriller. Dit komt goed naar voren in de opbouw van het verhaal. Er wordt gewisseld tussen 1998-1999, wanneer de zaak plaatsvindt waarin Ben ten Bosch, de vader van Emily, verstrikt raakt en 2019 wanneer Emily 20 jaar later probeert antwoorden te vinden. Nina Verheij wisselt tactisch van perspectief, zodat je als lezer leert hoe de criminele organisatie in elkaar steekt, hoe Ben de zaak aanpakte en hoe Emily dat zoveel jaar later probeert op te pakken. Nina Verheij vertelt niet alleen wat er gebeurde, maar geeft ook antwoord op de "waarom"-vragen door het privéleven van de personages in het verhaal te betrekken. Hierdoor zijn Max, Ben en Emily niet alleen namen, maar komen ze echt tot leven.

Nina Verheij heeft een makkelijk leesbare schrijfstijl, maar weet met haar rake woordkeuzes en aandacht voor de omgeving een beeldend verhaal neer te zetten. Daarmee onderscheidt Geheugenspel zich van vele andere thrillers. Hoewel de opbouw van het verhaal goed is doordacht en alle ingrediënten aanwezig zijn voor een thriller, is het verhaal van Geheugenspel niet spannend. De verhaallijn is best voorspelbaar en het handelen van de personages nog veel meer. Toch weet Nina Verheij dat goed te maken met de psychologische kant van het verhaal. Geheugenspel roept niet alleen de vraag op waarom je zou bekennen voor een strafbaar feit dat jij niet hebt gepleegd, maar ook de vraag hoe je uit een criminele organisatie stapt als je niets hebt om op terug te vallen.

Kort samengevat is Geheugenspel een leuke thriller die wat betreft het psychische gedeelte nog een tijdje in je hoofd blijft zitten. De verhaallijn is niet ingewikkeld, maar diepgaand genoeg om het verhaal goed op te bouwen zodat Geheugenspel van begin tot eind de aandacht van de lezer vasthoudt.

Recensie: Geheugenspel - Nina Verheij

Geheugenspel

1  2  3  4  5

Hoe zuiver is jouw geweten?

De verkeerde dader heeft vastgezeten voor de dood van je vader. Sinds Emily deze woorden te horen kreeg, wordt de jonge rechercheur achtervolgd door vragen. Waarom heeft de man die gevangenzat bekend en wie was daadwerkelijk de schutter?

Om de waarheid te achterhalen met ze samenwerken met haar vaders vroegere partner Paul. Wie kan ze vertrouwen bij het ontrafelen van alle geheimen en wie heeft zijn eigen verborgen agenda?