Food photos & styling - Eveline Boone RECENSIE

Recensie: Food photos & styling - Eveline Boone

Ik fotografeer al zo lang als ik me kan herinneren. Als kind met een Instamatic camera van Kodak. Daar moest een cassette in voor 24 opnamen. Later kocht ik een spiegelreflexcamera met meerdere losse objectieven. Toen het digitale tijdperk intrad heb ik alles één keer aangeboden op Marktplaats. Er was geen belangstelling voor. Met mijn ogen dicht heb ik het in de container laten zakken. Vervolgens kocht ik mijn eerste digitale camera en inmiddels ben ik met mijn tweede, nu semiprofessionele spiegelreflexcamera in de weer.
Uit die eerste jaren herinner ik mij de boekenreeks 'de wereld van de fotografie', met titels als 'De vrouw voor de camera', 'Mens en kind voor de camera' en 'Fotografie en de natuur'. Even heb ik, naar aanleiding van deze recensie, gekeken of ze misschien nog ergens op zolder lagen, maar nee, ook deze zijn inmiddels in de papiercontainer verdwenen. Of opgehaald door de fanfare, zoals dat vroeger ging. Het deel dat niet bestond was 'Voedsel voor de camera'. Getuige de kookboeken uit die tijd was dat ook nog geen item en Facebook en Instagram bestonden nog lang niet.

Hoe anders is dat nu? Kookboeken met de prachtigste foto's, tijdschriften, foodblogs overal vind je de mooiste afbeeldingen van eten. En zelf doen we ons best op Facebook of Instagram. Met wisselend succes. Dat moet ook foodfotograaf Eveline Boone gezien hebben. Vervolgens schreef ze, op verzoek van uitgeverij Lannoo, het boek Food photos & styling. Daarin geeft ze tips en tricks prijs om jouw foto's er beter uit te laten zien. Of het nu met een dure spiegelreflexcamera is óf met je smartphone. En wat een fijn boek is het geworden. Toen het op mijn deurmat viel was ik het eerste uur onbereikbaar voor de wereld om mij heen.

Uiteraard wordt er in de eerste hoofdstukken van Food photos & styling wat dieper ingegaan op soorten camera's. Het maakt natuurlijk ook nogal wat uit welke je gebruikt. Ook is er uitleg over sluitertijd, diafragma en iso. Belangrijk wanneer je een wat duurdere camera hebt, maar Eveline Boone vervalt gelukkig geen enkel moment in te uitgebreide technische informatie. Het blijft compact en helder. Al heel snel komt het tot waar het boek voor geschreven is: Hoe maak je die mooie Food photo?

Eveline Boone laat je zien waar je inspiratie vandaan haalt, wat een moodboard is, welk perspectief je kan kiezen en hoe je met diepte en licht kan spelen. Vaak staan er, los van de tekst, extra tips voor smartphones. En als je dan foto's hebt is het belangrijk dat je de beste gaat selecteren en bewerken. In Food photos & styling geeft Eveline Boone je tips voor apps en computersoftware om dit op verschillende niveaus te doen en wát je dan het beste kan aanpassen aan je foto voor het beste resultaat.

De tweede helft van Food photos & styling gaat meer over het creatieve deel van foodfotografie: De styling! Mocht je de techniek van fotografie al onder de knie hebben en dus denken dat je dit boek niet nodig hebt, dan maakt dit gedeelte van het boek het alsnog interessant om aan te schaffen. Hoe laat je een gerecht mooi glanzen? Hoe zorg je dat alles netjes op zijn plaats blijft of nét iets beter zichtbaar wordt? Maar ook: Hoe houd je tijdens het koken al rekening met je foto? Hoe maak je het beste een bord op (plating)?
Belangrijk zijn je attributen. Kijk eens op zolder of struin de rommelmarkt af! Zorg dat je kunt variëren. En natuurlijk moet je een goede ondergrond hebben. Er is tegenwoordig een behoorlijk aanbod aan ondergronden (backdrops), maar houd wel rekening met de afmetingen. Eveline Boone legt zelfs uit hoe je je eigen ondergronden kan maken. Behalve dat geeft ze je meer opdrachten in het boek zoals 'Zoek attributen in en rond je huis' en ze laat je een foto analyseren en zo goed als mogelijk namaken. Een echte eye-opener omdat dat nog niet zo eenvoudig is.

Eveline Boonen eindigt het boek met twee dingen: Het eerste is een samenvatting van het boek met 10 belangrijke regels voor de perfecte foodfoto. Het tweede is een aantal cases die je tegen kunt komen bij het fotograferen van bepaalde maaltijden: hoe fotografeer je een pizza? Of een stoofschotel? Wat doe je met koude drankjes of juist met hete soep? En tot slot: hoe maak je toch een behoorlijke foto van je maaltijd in het restaurant waar de omstandigheden meestal niet optimaal zijn?

Food photos & styling is hét handboek voor iedereen die mooie foto's van voedsel wil maken, of dat nu is voor je eigen (professionele) blog, voor Facebook en Instagram óf om af te drukken.

Food Photos & Styling

1  2  3  4  5

Foodfotografe en -styliste Eveline Boone van French Beans laat je proeven van haar liefde voor fotografie. Ze leert je foodstylingtechnieken, hoe je met je camera of smartphone de mooiste foodfoto's kunt maken en welke compositietechnieken je kunt toepassen.

Met Food Photos & Styling reikt ze je de juiste tools aan om zelf betere foodfoto's te maken en geeft ze tips om snel en efficiënt een gerecht te stylen. Dit boek helpt je om via een foto de kijker zin te doen krijgen om je recept uit te proberen, je producten te kopen of je post te liken.