Dubbel spel - Simone Foekens RECENSIE

Recensie: Dubbelspel - Simone Foekens

Marieke werkt op de HR-afdeling van een groot bedrijf. Vanuit die functie schrijft ze voor het bedrijfsblad. Maar niemand weet dat zij de persoon is achter de vragenrubriek 'Lieve Imke'. Ze wordt zelfs niet verdacht – daar is ze in de ogen van haar collega's veel te introvert en teruggetrokken voor. Toch heeft Marieke in haar leven al voldoende meegemaakt om zich goed in te kunnen leven in de problemen van haar collega's. Als ze wordt gevraagd met haar 'Lieve Imke' een bijdrage te leveren aan een radioprogramma, besluit ze haar uiterlijk te veranderen om niet herkend te worden. Presentator Fred voelt zich aangetrokken tot deze pittige Imke. Maar als hij Marieke ontmoet via een kookclub raakt hij in de war. Hoe kan het dat hij geïnteresseerd is in beide dames?

Dubbel spel is het nieuwe boek van Simone Foekens. Foekens heeft inmiddels meerdere titels op haar naam staan, zowel romans als kinderboeken voor verschillende leeftijden. In Dubbel spel komen allerlei verschillende onderwerpen aan de orde. Naast romantiek is er plaats voor drama: onder meer zelfontplooiing, je wel of niet kunnen losmaken van je familie, en ook alcoholisme en de gevolgen daarvan voor de omgeving. Foekens vertelt haar verhaal om en om vanuit het perspectief van Marieke en radiopresentator Fred. Ook Fred heeft zijn eigen uitdagingen in het leven, maar daarbij een grote liefde voor koken. Terwijl Mariekes hoofdstukken beginnen met een vraag-en-antwoord uit 'Lieve Imke', begint een hoofdstuk over Fred met een recept. En dan zijn er ook nog korte passages met gedachtenspinsels van Mariekes moeder.

Al met al is Dubbel spel dan ook een heel vol boek. Hierbij dringt zich vooral bij de fragmenten vanuit Mariekes moeder de vraag op wat dat precies toevoegt. Als personage wordt ze niet verder uitgewerkt en weten dat ze zich toch echt wel schuldig voelt over haar drankgebruik maar niet zomaar kan stoppen – tsja, het is een beetje een open deur. Ook de recepten van Fred hadden prima geschrapt kunnen worden. Grappig extraatje, maar Dubbel spel is geen culinaire roman die je het water in de mond doet lopen. Van wat meer focus was dit absoluut een beter boek geworden (en hadden wellicht ook wat slordigheden vermeden kunnen worden), zeker omdat er zoveel is waar over verteld moet worden.

Gelukkig is Foekens wel een fijne verteller. Ze laat de gedachten van haar personages soms net wat te lang en te ver afdwalen. Maar ze heeft wel een eenvoudige en daardoor toegankelijke schrijfstijl die makkelijk wegleest. En laten we niet vergeten: het uitgangspunt van Dubbel spel is intrigerend. Want hoe kun je overtuigend twee verschillende personen neerzetten, recht onder de neus van iemand die je steeds beter leert kennen? Juist dat had veel meer aandacht mogen krijgen dan de lange aanloop en de simpele ontmaskering. Of het verhaal had moeten gaan over (een paar van) de overige problemen, die Foekens stiekem toch ook net wat belangrijker lijkt te vinden. Kortom, de potentie van Dubbel spel wordt niet helemaal gerealiseerd, maar is prima voor een eenvoudig tussendoortje.

Recensie: Dubbelspel - Simone Foekens

Dubbelspel

1  2  3  4  5

Niemand weet, niemand weet... dat ze naast Maaike ook Imke heet

In 'Dubbelspel' van Simone Foekens werkt Maaike op de HR-afdeling van een foodproducent. Wat niemand behalve haar directe baas weet, is dat ze de vragenrubriek verzorgt in het bedrijfsblad. Maaike is nogal introvert en teruggetrokken, dus niemand vermoedt dat zij achter "Lieve Imke' zit, maar door haar turbulente privéleven voelt Maaike meestal feilloos aan wat ze de vraagsteller moet adviseren. Als Maaike – of eigenlijk Imke – wordt gevraagd om een bijdrage te leveren aan een ochtendprogramma op de regionale omroep, doet ze dat. Ze vervormt haar stem om niet herkend te worden en zo komt het dat zelfs presentator Fred niet weet wie zij in werkelijkheid is, als hij Maaike ontmoet via zijn kookclub. Hij vraagt zich af hoe het kan dat hij zich tot beiden voelt aangetrokken. Door een raar voorval durft zij echter niet te bekennen dat ze allebei ís. 'Dubbelspel' is een heerlijk makkelijk leesbare, verrassende roman van Simone Foekens.

• Hotel Happiness 2: Zomer in Hotel Happiness - Floortje Sanders

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton