In het voetspoor van zijn vader - Danielle Steel RECENSIE

Recensie: In het voetspoor van zijn vader - Danielle Steel

In het voetspoor van zijn vader is het levensverhaal van Jakob, Emmanuelle en hun zoon Max. Na hun bevrijding van kamp Buchenwald vertrekken Jakob en Emmanuelle naar Amerika om daar een nieuw leven op te bouwen. Daar krijgen ze hun zoon Max die ze proberen zo min mogelijk last te laten hebben van hun oorlogstrauma’s.

Het verhaal van In het voetspoor van zijn vader is een verhaal wat veel mensen zal aanspreken. De Tweede Wereldoorlog en het leven daarna blijft een dankbaar onderwerp om over te schrijven. En belangrijk om levend te houden. Mooi aan In het voetspoor van zijn vader is dat er veel aandacht is voor de gevolgen van het meemaken van een oorlog op de lange termijn. Zo blijft Emmanuelle bang dat ze alles weer kwijt zullen raken en durft ze geen cent uit te geven terwijl ze genoeg geld hebben. Alle keuzes die ze maken zijn gebaseerd op wat ze hebben meegemaakt. Pas als Emmanuelle ernstig ziek wordt durven Jakob en zij te gaan genieten van het leven, wat natuurlijk een cliché is maar wel hoe het vaak gaat in het leven.

De titel en flaptekst passen mijns inziens niet helemaal bij de inhoud van het boek. Het suggereert dat het leven van Max de hoofdlijn in het verhaal is en dat hij meer in het voetspoor van zijn vader zal (moeten) leven. Dit komt in het verhaal echter niet zo sterk terug wat verwarrend is. Het vervelende is dat je dit meeneemt in het lezen van In het voetspoor van zijn vader en het een negatieve invloed heeft op de beleving van het boek. Een ander minpunt is dat er soms grote tijdssprongen in het verhaal zitten wat wat gehaast en afgeraffeld overkomt.

De personages in In het voetspoor van zijn vader zijn wisselend goed uitgewerkt. Jakob en Emmanuelle zijn heel goed uitgewerkt en je krijgt dan ook meteen een band met ze. Hun keuzes zijn goed te volgen en in te leven. Hun zoon Max is mede daardoor ook goed uitgewerkt maar zijn keuzes zijn minder goed te begrijpen, zeker de periode dat hij getrouwd is met Julie en kinderen krijgt. Toch maakt hij dat uiteindelijk goed en kun je niet anders dan sympathie voor hem opbrengen. Knap van schrijfster Danielle Steel is dat ze zijn vrouw Julie, waar je heel gemakkelijk een hekel aan zou kunnen krijgen, zo genuanceerd heeft neergezet. Hierdoor zijn haar voor de meeste lezers onbegrijpelijke keuzes iets beter te begrijpen.

De schrijfstijl van Danielle Steel is zeer toegankelijk en makkelijk leesbaar. Haar grote schrijfervaring is duidelijk merkbaar en maakt dat je snel in het verhaal van In het voetspoor van zijn vader zit en dat het moeilijk is om het boek weg te leggen.

Liefhebbers van Danielle Steel zullen weer erg genieten van In het voetspoor van zijn vader. Maar voor wie haar boeken nog niet kent is het ook zeker de moeite hiermee kennis te maken, haar boeken belanden niet voor niets allemaal op de bestsellerslijst van de New York Times.

In het voetspoor van zijn vader – Danielle Steel

In het voetspoor van zijn vader

1  2  3  4  5

Jakob en Emmanuelle overleven een concentratiekamp en slagen erin een nieuw leven te beginnen aan de Lower East Side in New York. Jaren later heeft Jakob door talent, geloof en hard werken veel geld verdiend en zo aan zijn zoon Max laten zien dat Amerika het land van de kansen is. Max is een rijzende ster, afgestudeerd aan Harvard en met vrienden in de rijkste families ter wereld. Maar dan staat ineens zijn leven op zijn kop en leert hij wat het betekent om echt in het voetspoor van zijn vader te treden.