Het aanbidden van Louis Claus - Helena Hoogenkamp RECENSIE

Recensie: Het aanbidden van Louis Claus - Helena Hoogenkamp

In 2003 zit Carla middenin haar middelbare schoolperiode. Bankhangen, breezers, zwijmelen over jongens; een typische middelbare schooltijd. Behalve dat haar moeder kanker heeft. Ondertussen zwijmelt Carla van haar vriendje Louis Claus, een klasgenoot met acteerambities. Ze heeft zelfs zijn naam in haar arm gekrast. Maar aan het einde van de zomer is hun relatie plotseling over. Jaren later, wanneer Carla na het overlijden van haar moeder in een depressie is geraakt, kruist Louis weer haar pad. Opnieuw is hij weer het middelpunt van haar bestaan, en dat haalt haar leven flink door de war.

Het is niet alleen door de bescheiden omvang dat je Het aanbidden van Louis Claus in een ruk uitleest. De debuutroman van Helena Hoogenkamp leest als een trein. Hoogenkamp heeft een achtergrond als schrijver van toneelstukken en ook droeg ze poëzie voor op Lowlands. Dat blijkt een goede basis voor een roman. Hoogenkamp heeft een ervaren pen en weet haar vertelling goed in beweging te houden met vlotte dialogen en rake beschrijvingen. Er wordt geen woord te veel gebruikt en toch spelen de scènes zich levendig af voor je ogen.

Alle lezers met ongeveer het geboortejaar van Hoogenkamp (1986) hebben daarbij wel een voorsprong. De jeugd van Carla en Louis is namelijk heel herkenbaar voor iedereen die tieners was in de jaren '00. De Tamagotchi, cranberrybreezers, Goldstrike, videoclips kijken op TMF en dure smsjes sturen om een bericht aan je vrienden in de berichtenbalk te krijgen, uit verveling Tel Sell kijken; het komt allemaal voorbij. Dat maakt van Het aanbidden van Louis Claus voor deze generatie een heerlijke trip down memory lane.

Het is niet zo dat alles evenveel indruk maakt. Carla blijft juist door die focus op sfeer en de fragmentarische vertelling toch enigszins op afstand. Je leert haar wel een beetje kennen, maar het voelt ook alsof je slechts een fractie ziet van wie zij is. Zelfs het waarom van die obsessie met Louis, toch het onderwerp van het boek volgens de titel, blijft mysterieus. En na het sluiten van het boek ben je als eerste de naam van de hoofdpersoon vergeten. Maar Hoogenkamp weet in Het aanbidden van Louis Claus heel goed een bepaald gevoel van onbestemdheid en zoeken op te roepen, dat zeker wél nog nasiddert na de laatste pagina.

Zo komen toch allerlei grote thema's aan de orde. Liefde, de hunkering ernaar en de dunne scheidslijn met obsessie. Maar ook rouw, en opgroeien en gevormd worden door wat je onderweg in je leven meemaakt. Het aanbidden van Louis Claus is geen makkelijk boek met kant en klare antwoorden, ondanks de bijna luchtige schrijfstijl. Hoogenkamp daagt je uit de gevoelens van Carla mee te beleven en te laten resoneren. En zo wil je na het dichtslaan van dit boek bijna meteen weer op pagina één beginnen.

Het aanbidden van Louis Claus

1  2  3  4  5

Een poëtisch en licht debuut over liefde en rouw

Het is 2003, de zomer dat de dochter haar broek te kort afknipt en Louis Claus naar school komt in een clownspak, de zomer dat haar vader een tumor ontdekt in de borst van haar moeder tijdens het vrijen, haar vriendin Juicy van school wordt gestuurd vanwege coke-gebruik en van een meisje dat zwanger raakt in de schoolvakantie tussen groep acht en de brugklas zonder te weten wie de vader is. De naam van Louis heeft ze in haar arm gekrast. Hij is haar magische en duivelse maar evenzeer romantische held. Na de zomer gaan ze elk hun eigen weg, maar ze blijven elkaars leven op afstand bepalen. Als haar moeder sterft raakt de dochter geobsedeerd door Louis Claus, die een hoofdrol speelt in al haar verhalen. Het aanbidden van Louis Claus gaat over de dunne grens tussen werkelijkheid en fantasie, over zwijgen of je uitspreken. Over liefde en verlangen als tegengif tegen de dood. Dit romandebuut is doortrokken van begeerte, droefheid en seksualiteit. Een symfonie van gesprekken en dromen, een poëtisch en licht verhaal over liefde en rouw.