Het vreemde skelet - Margit Auer RECENSIE

Recensie: Het vreemde skelet - Margit Auer

Silas is de grootste pestkop in de klas van miss Cornfield en hij loopt de kans om door zijn gemene acties het schoolkamp mis te lopen. Gelukkig is dat niet zo en krijgt hij zelfs zijn magische dier toegewezen: Rick, de krokodil. Zal Silas zich vanaf nu netter kunnen gedragen? Of zal hij zijn magische dier weer moeten afstaan?

Ondertussen zijn we bij deel vier in de reeks De school van de magische dieren gekomen. De leerlingen die hun dieren al hebben gekregen, zijn uitgebreid aan bod gekomen in de afgelopen drie verhalen en het is nu dan ook tijd om kennis te maken met een paar andere leerlingen. Met name Silas speelt een hoofdrol in Het vreemde skelet. In Het vreemde skelet wordt de omgeving wordt veranderd, want de leerlingen en hun lerares gaan op schoolkamp. Dit levert een extra impuls op in de reeks, want als lezer krijg je toch weer nieuwe prikkels.

Margit Auer blijft verrassen, zowel met de dieren als met de kinderen die ze opvoert. Alle karakters, zoals je die in een 'normale' klas ook ziet, komen aan bod en dat maakt het erg herkenbaar. De auteur bezit de mogelijkheid om jonge lezers helemaal te binden aan de klas van miss Cornfield. Dat is zo in de eerdere boeken en dat is een element dat steeds sterker naar voren komt en dat een groot deel van de charme van De school van de magische dieren behelst.

Het leeraspect is niet te onderschatten. Waar komen de dieren vandaan? Dat wordt niet steeds breed uitgesmeerd, maar er is zeker aandacht voor. En ook de bijzondere kenmerken van de dieren worden benoemd en volledig in het teken van het verhaal ingezet. Denk maar aan de sluwe vos, Rabbat, die alles hoort en perfect weet hoe hij de informatie moet gebruiken. Of aan de krokodil Rick, die zijn instincten moeilijk onder controle kan krijgen en daarmee Silas in de problemen brengt.

De karakters van de kinderen worden niet compleet uitgewerkt en de nadruk ligt op het feit dat kinderen zich kunnen vinden in bepaalde personages of in bepaalde acties. De doelgroep zijn de jonge lezers van 7 tot 12 jaar oud en die hebben behoefte aan een goed gestructureerd verhaal. Margit Auer voegt daar een portie verbeelding en spanning aan toe, maar ze houdt het geheel wel rooskleurig en zoetsappig. De benadering van het verhaal, ook al gebeuren er soms minder leuke dingen, is erg positief. Zelfs aan pestkop Silas, krijg je geen hekel als lezer. Voor het effect had daar af en toe wat meer zwaarte aan mogen gegeven worden.

De schrijfstijl is uitermate geschikt voor jonge lezers, die net zelfstandig volledige boeken gaan lezen. Er zitten wél veel moeilijke woorden in dit deel, meer dan in de vorige delen en dat zou op een groei kunnen wijzen, en dat zal toch met tongstruikelen en hersenbreken gepaard gaan. Vaders en moeders zullen eventueel ingeschakeld moeten worden en dat kan wel tot een soort 'afknappen' leiden. Dan maar voorlezen, want daar leent Het vreemde skelet zich ook uitermate goed voor.

De liefde voor dieren spat nog steeds van de pagina's af en gecombineerd met een snuifje spanning en een grote portie verbeeldingskracht is dit weer een deel van De school voor magische dieren dat je in een zucht uitleest.

De school van de magische dieren 4

1  2  3  4  5

Ruzie in de klas van de magische dieren!
    Miss Cornfield, de lerares, betrapt Silas wanneer hij iets heel gemeens doet. Mag hij nu niet mee naar het schoolkamp? In plaats daarvan krijgt Silas een sprekend dier: Rick uit Florida, een brutale krokodil die flink uit zijn bek stinkt. Is dit een beloning of een straf?
    En is het echt een goed idee om een krokodil mee te nemen op schoolkamp?