Hotel Habbekrats - Rik Peters RECENSIE

Recensie: Hotel Habbekrats - Rik Peters

Welkom in Hotel Habbekrats, leuk dat je er bent! Hier word je vriendelijk ontvangen door piccolo Francis. Vanaf het moment dat hij zijn eigen koffer kon dragen is Francis al werkzaam in Hotel Habbekrats. Wanneer Marc en Marcelina, twee bewoners van het hotel, vreemde geluiden horen vragen ze aan Francis om op onderzoek uit te gaan. En dan..... Dan ligt er dus een lijk op kamer 237! Je snapt wel dat Francis daar van schrikt. Hoe kan dat nou gebeuren? Is dit de ondergang voor Hotel Habbekrats? Francis gaat op onderzoek uit, dit moet worden uitgezocht!

Hotel Habbekrats is niet zomaar een hotel, Rik Peters vertelt over het mooiste hotel in Hellevorst. Zijn schrijfstijl is zo beeldend, dat je je helemaal een voorstelling kunt maken bij hoe oud en krakkemikkig dit hotel eigenlijk is.

Rik Peters heeft griezelige en grappige karakters bedacht voor zijn hotel en Francis wordt in ieder hoofdstuk door een ander personage uit het hotel geholpen in zijn zoektocht. Hotel Habbekrats heeft daardoor een fijne opbouw en op deze manier wordt je langzaamaan meegenomen in het verhaal en maak je kennis met alle personages zoals bijvoorbeeld Mevrouw de Gier, die overal lijstjes van maakt en dus helemaal niet snapt hoe er een lijk kan liggen op kamer 237 en dokter Leefwel, die dol is op lijken en zelfs met het lijk op de foto wil! Al deze vreemde, bijzondere karkaters bij elkaar brengen Francis tot wel een hele eigenaardige conclusie, en wanneer hij dat deelt met alle hotelbewoners gebeuren er wel hele vreemde zaken!

Rik Peters is erin geslaagd om een geweldig spannend avontuur neer te zetten en gebruikt daarbij een flinke dosis humor. De humor houdt het verhaal luchtig en zorgt er voor dat een laagdrempelig boek is voor alle kinderen. De uitgebreide karakters zijn goed neergezet en omschreven tot in detail zodat je er een mooie voorstelling bij kunt maken. Het leest vlot en toch zijn de situaties veel omvattend. De illustraties van Federico van Lunter maken het allemaal nog net wat griezeliger en meer beeldend zodat we precies weten waar Francis mee te maken krijgt. Aan de binnenkant van de omslag vind je een prachtige plattegrond van Hellvorst, en net als alle andere tekeningen heeft van Lunter ook de plattegrond tot in detail uitgetekend.

Dit boek is een echte aanrader voor kinderen die houden van griezelen, niet bang zijn voor wat vieze details en dol zijn op een flinke dosis humor. Je duikt in dit boek, en stapt pas uit de wereld van Hotel Habbekrats als het onderzoek naar het lijk is opgelost!

Recensie: Hotel Habbekrats - Rik Peters

Hotel Habbekrats

1  2  3  4  5

Een griezelig grappig en lekker vies boek vol onvergetelijke personages. Voor kinderen vanaf 10 jaar die van nachtmerries houden. Welkom in hotel Habbekrats. Leuk dat je er bent! Je hoeft je hier geen moment te vervelen, want we hebben een druk programma voor je samengesteld! Wil je weten hoe de dood ruikt? Hoe een geest aan de telefoon klinkt? Of hoe ratten kunnen helpen bij het tanden poetsen? Dan ben je hier aan het juiste adres. Ik ben Francis, de piccolo van het hotel. Ik begroet gasten, sjouw met koffers, en los moordzaken op. Dus... zal ik je naar je kamer brengen?