K-pop crush - Stephen Lee RECENSIE

Recensie: K-pop crush - Stephen Lee

De oogverblindende wereld van K-pop lijkt met zijn catchy songs, strakke choreografieën en perfect ogende bandleden één en al glitter en glamour. Dat aan deze Zuid-Koreaanse popformaties een loodzware training en selectie voorafgaat, weten echter de meeste mensen niet. Stephen Lee laat ons met deze wereld kennismaken in zijn boek K-pop Crush.

De hoofdpersonage in deze Young Adult is de Koreaans-Amerikaanse Candace Park. In deel 1 van het verhaal maak je kennis met haar en haar leventje. Candace doet namelijk alles om haar ouders tevreden te stellen: ze haalt hoge cijfers en speelt tegen haar zin viool in het schoolorkest. Alleen haar twee beste vrienden weten dat ze heel goed kan zingen én gek is van K-pop. Als er in New Jersey een auditie wordt gehouden voor een nieuwe K-pop meidenband, besluit ze mee te doen. Tot haar verrassing wordt ze uit duizenden meisjes uitgekozen voor een traineeship in Korea.

En dan begint deel 2. Candace is met haar moeder naar Korea gevlogen en gaat een maandenlange, intensieve training tegemoet op een K-pop Academy. Voor mij begon het verhaal toen pas echt. Stephen Lee (zelf een grote K-popfan) beschrijft het leven op deze academy levensecht. Met weinig eten en slaap – slechts zo’n 4 uur per nacht, worden de strikt van elkaar gescheiden jongens en meiden onderworpen aan een loodzwaar regime van zanglessen, danstrainingen en taallessen. Tijd voor zichzelf hebben ze nauwelijks en contact met de buitenwereld is grotendeels verboden.

Als lezer leef je intens met Candace mee. Ze heeft het niet makkelijk en dat voel je. De auteur heeft grondig research gedaan voor hij dit boek schreef, onder andere door interviews met (ex-)K-popsterren. Dat neemt niet weg dat niet alles in het verhaal even realistisch is. Zo zijn meiden die na 10 jaar trainen nog niet goed genoeg voor de acadamy zijn, terwijl Candace na één auditie wordt toegelaten en ook op de academy zelf overal mee weg lijkt te komen. Dit merkte ik wel op, maar het stoorde me niet enorm tijdens het lezen.

Alle personages die in het boek voorkomen, worden gedetailleerd beschreven. Ze hebben allemaal hun eigen unieke uiterlijk en selling-point. Ook zijn ze allemaal gedreven en dit maakt dat er onderling nogal wat strubbelingen zijn: iedereen wil immers in de nieuwe meidengroep terecht komen. Ondanks het verbod op omgang met de andere sekse, ontstaan er natuurlijk toch verliefdheden op de academy. Wat mij betreft een leuke afwisseling met de andere verhaallijnen. Wat het boek daarnaast leuk en anders maakt, is dat er veel Koreaanse woorden in worden gebruikt. In het begin is dit even wennen, maar na een paar hoofdstukken kijkt je als lezer niet meer op van uitroepen als Daebak (wat zoveel betekent als ‘heel leuk’ of ‘super gaaf’). Achterin het boek zit een verklarende woordenlijst, maar na een tijdje heb je die eigenlijk niet meer nodig.

Het verhaal eindigt met een grote plottwist en laat ruimte voor een vervolg. Wat mij betreft mag deel 2 snel verschijnen, ik ga het zeker lezen! Dit verhaal was voor mij namelijk de perfecte combinatie van highschoolbelevenissen, loodzware dans- en zangtrainingen met een vleugje lavendelkleurig haar en ontluikende liefde. Het geeft zowel fans als gewone lezers een mooie kijkje in de wereld van de K-pop. Ik geef het boek 5 sterren!

Recensie: K-pop crush - Stephen Lee

K-pop crush

1  2  3  4  5

Als Candace wordt uitgekozen voor een K-poptraining in Korea, is ze dolblij. Maar de K-popwereld blijkt hard: ze moet met andere meiden strijden voor die ene plek in de band, en regel 1: NIET DATEN!

K-pop crush is een bruisende tienerroman voor iedereen die meer wil weten over K-pop! Voor lezers vanaf 13 jaar.

Al haar hele leven doet de Koreaans-Amerikaanse Candace Park alles om haar ouders tevreden te stellen. Ze haalt hoge cijfers en speelt altviool in het schoolorkest. Maar wat bijna niemand weet is dat ze het liefste zingt en gek is op K-pop.

Wanneer Candace stiekem naar een K-popauditie voor een nieuwe meidenband gaat en wordt uitgekozen voor een training in Korea, lijkt haar droom werkelijkheid te worden. Maar niets is minder waar: de lessen zijn loodzwaar en de concurrentie
    is moordend. En bovendien is regel nummer 1: NIET DATEN! Juist dat blijkt onmogelijk wanneer Candace megaster One.J en de superleuke YoungBae ontmoet.

Kan Candace die felbegeerde plek in de K-popband veroveren en tegelijk zichzelf blijven?

• Alles wat beweegt - Susan Smit