IJsprinses - Camilla Läckberg RECENSIE

Recensie: IJsprinses - Camilla Läckberg

Als Erica Falck haar oude jeugdvriendin Alexandra bevroren in een badkuip met doorgesneden polsen vindt, lijkt het in eerste instantie alsof Alexandra zelfmoord heeft gepleegd. Maar al gauw blijkt er meer achter te zitten. Zowel Erica als inspecteur Patrik Hedström gaan op onderzoek.

IJsprinses van Camilla Läckberg is het eerste deel in de succesvolle Fjällbacka-serie, waarin schrijfster Erica Falck en inspecteur Patrik Hedström de hoofdrol spelen.

Camilla Läckbergs prettig schrijfstijl weet de lezer makkelijk in het verhaal te trekken. Je leert vlot de hoofdpersonen en hun situatie kennen, zonder dat die details de vaart uit het verhaal halen. De zorgzame Erica heeft net haar ouders verloren, worstelt met de deadline voor haar nieuwe boek, en vindt nu ook nog eens haar vroegere jeugdvriendin nadat die zelfmoord lijkt te hebben gepleegd. Ze krijgt dus veel op haar bord, maar ze gaat niet bij de pakken neerzitten en gaat op onderzoek. Ondertussen heeft de rustige en zachtaardige Patrik een moeilijke baas en een zaak die meer vragen dan antwoorden lijkt op te leveren, en die hem bovendien confronteert met zijn jeugdliefde Erica.

IJsprinses heeft een prettige balans tussen spanning en rust. Het boek weet de interesse al direct te wekken met een stukje cursief dat is geschreven vanuit het perspectief van iemand van wie je vrijwel direct vermoed dat diegene meer weet. Deze stukjes vindt je vaker in het boek terug en ze voegen spanning toe. Ook enkele personages die je niet direct kan plaatsen en de vele onbeantwoorde vragen helpen met de fijne spanningsboog. Regelmatig leert een personage iets nieuws, maar moet de lezer nog een paar bladzijdes geduld hebben voordat die er achter komt wat dat precies is. Dit houdt je aan het lezen en maakt dat IJsprinses moeilijk weg te leggen is.

Op den duur begin je een vermoeden te krijgen hoe bepaalde dingen in elkaar zitten, maar nergens wordt het verhaal voorspelbaar. Dat komt doordat er ruim genoeg te raden overblijft en het plot daardoor ook een verassing blijft. In een klein dorp waarin iedereen alles van elkaar weet en het belangrijk is om de schijn op te houden en te zwijgen, kunnen er namelijk genoeg geheimen onder het oppervlak schuilen… De motieven van de personages zijn overtuigend en het plot zit erg goed in elkaar. Het boek weet dan ook tot op het einde te boeien.

Al met al heeft Camilla Läckberg met IJsprinses een heerlijk boek neergepend. De fijne schrijfstijl met de subtiele humor, de goed geschreven spanningsboog en het sterke plot weten te overtuigen. Ik geef IJsprinses daarom 5 hartjes.

Recensie: IJsprinses - Camilla Läckberg

IJsprinses

1  2  3  4  5

Het bloedstollende eerste deel van de succesvolle Fjällbacka-serie!

Ijsprinses speelt zich af in het winterse Fjällbacka aan de Zweedse westkust, waar achter de ogenschijnlijk fraaie kanten van een kleine gemeenschap een aantal moorden schuilgaan. Läckberg schildert een portret van een gesloten samenleving waarin iedereen alles van elkaar weet en waar uiterlijke schijn van groot belang is. En dat kan onder bepaalde omstandigheden fataal zijn... Als Alexandra met doorgesneden polsen in een badkuip wordt aangetroffen, lijkt het op zelfmoord. Maar als er sporen van slaapmiddelen in haar bloed worden gevonden gaan Patrik Hedström en Erica Falck op onderzoek uit.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox