De toekomst tegemoet - Annemartien Berkelaar RECENSIE

Recensie: De toekomst tegemoet - Annemartien Berkelaar

Marieke die als jong meisje opgroeit op de boerderij van haar ouders trekt in de jaren 1860 naar Aalten om er samen met haar man Berend een gezin te stichten. Hij start zijn eigen textielfabriek op waardoor Marieke niet langer het boerenmeisje kan blijven, maar een deftige dame moet worden. Deze nieuwe wereld zorgt voor veel verwarring bij de beïnvloedbare Marieke en dat brengt ook de nodige wrevel met zich mee.

De toekomst tegemoet is een mooi familieverhaal geschreven over de periode van 1860 tot 1876. Annemartien Berkelaar heeft een vlotte schrijfstijl die geleidelijk aan het verhaal vertelt van een gewoon maar slim meisje dat haar weg in het leven moet zoeken. Ook de families van Marieke en Berend worden besproken en we volgen hun evolutie door de jaren heen. Het verhaal start in 1876 maar keert regelmatig terug naar het verleden. Veel van de omschreven gebeurtenissen zijn losse flarden en worden niet volledig verteld in deze streekroman. We lezen eerder over belangrijke wendingen in het leven van Marieke die ervoor gezorgd hebben dat zij de vrouw is die ze in 1876 geworden is. De toekomst tegemoet is hierdoor ook geen zware roman maar meer een familieverhaal dat het leven van vroeger schetst. Hierbij komen enkele belangrijke gebeurtenissen aan bod, zoals de opkomst van de stoommachine en de vrouwenvereniging Arbeid Adelt. Al werd het belang van deze veranderingen niet zo uitgebreid beschreven en draait het eerder om de persoonlijke belevenissen van Marieke en haar familie.

Annemartien Berkelaar voert de lezer mee door een besloten wereld en weet daarbij haar hoofdpersonage goed te beschrijven. De lezer leert hoofdpersonage Marieke echt goed kennen doorheen De toekomst tegemoet. Haar naïeve karakter in combinatie met haar verstandigheid zorgen dat ze een echte persoonsverandering ondergaat in het verhaal. En dat weet de auteur mooi te omschrijven.

Al doet de cover vermoeden dat dit een zonnig verhaal is wordt Marieke in haar leven toch met enkele droevige gebeurtenissen geconfronteerd. Het leven in die periode is niet altijd makkelijk en de zoektocht van Marieke is zeker niet altijd rooskleurig. De toekomst tegemoet is meer dan een opgewekt verhaal maar gaat vooral over het leven van een liefdevolle familie die zich staande probeert te houden in een periode waarin de toekomst volop aan het veranderen is.

De toekomst tegemoet is een mooie historische roman waarin het gezin en de familie van Marieke gevolgd wordt vanop de boerderij naar de stad. De gebeurtenissen zijn zowel positief als negatief maar worden vlot beschreven zonder hier al te diep op in te gaan.

De toekomst tegemoet

1  2  3  4  5

'De toekomst tegemoet' van Annemartien Berkelaar gaat over Marieke, die opgroeit in de schaduw van kasteel Sinderen en er in 1860 ook gaat werken. Ze is een ambitieuze vrouw, die op het landgoed leert hoe je ook kan leven. Als dochter van een pachtboer en een moeder die zwaar huishoudelijk werk doet op het kasteel, kent ze alleen een eenvoudig leven van hard werken. Dan leert ze Berend kennen, een jonge man die een textielfabriek wil beginnen. De stoommachine is in opkomst en de wereld verandert, al verandert die in de Achterhoek niet zo snel mee. Marieke ontgroeit haar ouderlijk nest, maar kan haar weg in haar nieuwe wereld nog niet zo goed vinden. Annemartien Berkelaars 'De toekomst tegemoet' is een historische roman met een tijdloos thema.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk