Ottilie en de Welkende Wereld - Rhiannon Williams RECENSIE

Recensie: Ottilie en de Welkende Wereld - Rhiannon Williams

Zoef verandert steeds meer in steen, niemand weet wat de volgende stappen van Fluister zullen zijn en Fiep is nog steeds ontvoerd. Ottilie en haar vrienden wachten vol spanning af wat er gaat gebeuren, maar ze blijven niet op hun handen zitten. Terwijl Myra en Alba in de boeken zoeken naar antwoorden in de geschiedenis, besluit Ottilie Fluiter te confronteren. Zal het haar lukken om op tijd de oplossing voor de aanstaande strijd te vinden?

Ottilie en de Welkende Wereld is alweer het derde boek over de avonturen van Ottilie. Zoals we van deze geweldige serie geschreven door Rhiannon Williams gewend zijn, is ook dit deel weer een spannend verhaal over de hechte vriendschap van Ottilie en haar vrienden. Aan het begin van het verhaal brengt Rhiannon Williams de lezer snel op de hoogte, zodat je weer weet waar Otillie en de Monstermacht (deel 2) was geëindigd. Toch raad ik aan de delen echt op volgorde te lezen, want later wordt er nog een aantal keer verwezen naar gebeurtenissen uit de eerdere delen zonder dit uit te leggen.

De vriendengroep van Ottilie is erg hecht, maar iedereen heeft ook zijn eigen problemen. Hoewel Ottilie haar best doet om iedereen tevreden te stellen, levert het bewaren van andermans geheimen soms lastige situaties op. Dat zorgt ervoor dat de verhoudingen tussen de vrienden in Ottilie en de welkende wereld wel eens op scherp staan. Ook hangt er liefde in de lucht en dat doet gekke dingen met een tienerhart. Rhiannon Williams weet deze "simpele" tienerproblemen prachtig te verwoorden. Met goed gevonden woordcombinaties past ze deze problemen in het verhaal, zonder dat ze de boventoon gaan voeren.

Want waar Ottilie en de Welkende Wereld echt omdraait, is natuurlijk de strijd tegen Fluiter. De jagers trekken er weer op uit om de drochten te verslaan. Deze fantasierijke wezens en hun omgeving worden uitgebreid beschreven. Toch wordt er veel fantasie van de (jonge) lezer gevraagd om een goed beeld bij deze dieren te krijgen. Ook mis je soms een topografische kaart vooraan in het boek om een goed beeld te vormen van de locatie van bijvoorbeeld de Lechlanden, Oskeller en het Brakkermoeras. Dit zou het ook makkelijker maken om de strategische zetten van Fluiter goed te begrijpen. Toch gaat dat beroep op de fantasie van de lezer niet ten koste van het verhaal.

Waar mogelijk is Ottilie en de Welkende Wereld nog beter dan de delen die eraan voorafgingen. Hoewel er minder aandacht wordt besteed aan de karakters en hun persoonlijke ontwikkelingen, bevat het verhaal veel verassende wendingen. Samen met de opbouwende spanning zorgt dit ervoor dat de aandacht van de lezer 315 bladzijden lang wordt vastgehouden. Hoewel Ottilie en de Welkende Wereld het laatste deel van de trilogie is, blijft het eind verassend open. Daardoor verwacht ik (en hoop ik) misschien nog een spin-off met Skip in de hoofdrol.

Lang verhaal kort, Ottilie en de Welkende Wereld is weer een super toevoeging aan de boekenkast van een (jonge) fan van fantasy! De spanning loopt langzaam op, waardoor het verhaal van begin tot eind de aandacht van de lezer weet vast te houden. En door de hechte vriendschap en de daar bijbehorende, herkenbare, problematiek spreken de karakters de lezer aan. Dit alles zorgt ervoor dat dit slotdeel een heel goede reden is om de vorige delen en Ottilie en de Welkende Wereld te binge-lezen!

Ottilie en de welkende wereld

1  2  3  4  5

Ottilie Bolder is het allereerste meisje dat ooit is toegelaten tot de rekruten van de drochtenjagers, een geheime organisatie die de wereld beschermt tegen de verschrikkelijke drochten die de Engte bevolken. Maar nu zijn de drochtenjagers zelf het doelwit - en van een veel gevaarlijkere vijand dan de drochten. Een heks spreekt een vloek uit over de jagers. Maar wat is ze precies van plan?

Het bloedstollende slot van een gewaagde fantasyserie over vriendschap, loyaliteit en... monsters!