Steenhouwer - Camilla Läckberg RECENSIE

Recensie: Steenhouwer - Camilla Läckberg

Een oude kreeftenvisser vind een lichaam in het water wanneer hij zijn fuiken leegt. Inspecteur Patrik Hedström reageert op de melding en kan tot zijn grote schrik het meisje identificeren: het is het zevenjarige dochtertje van een vriendin van Erica. Terwijl Erica haar vriendin probeert bij te staan, onderzoekt Patrik de moord.

Steenhouwer van Camilla Läckberg is het derde deel in de succesvolle Fjällbacka-serie, waarin schrijfster Erica Falck en inspecteur Patrik Hedström de hoofdrol spelen.

Erica en Patrik hebben net een dochtertje gekregen en de kleine Maja vergt veel tijd en energie, maar de kersverse ouders zijn dolgelukkig met haar. Deze zaak, waarin immers een vermoord meisje is gevonden, raakt hen dan ook hard nu ze zelf een kindje hebben. Bovendien kenden ze de kleine Sara allebei doordat Erica bevriend is met diens moeder Charlotte.

Charlotte is één van de nieuwe personages die in Steenhouwer wordt geïntroduceerd en doordat ze goed geschreven is, is het makkelijk om met haar mee te leven wanneer ze haar dochtertje verliest. Ook de meeste andere personages zijn goed geschreven. Het is wederom een divers groepje waarbij de één beduidend sympathieker is dan de ander. Dit maakt dat je als lezer niet met elk personage meevoelt, maar sommigen van hen lijken ook niet te zijn geschreven met die bedoeling. De onderlinge dynamiek tussen de personages zorgt er voor dat de lezer meerdere personages kan aanvinken als verdacht, omdat meerdere personages motief en mogelijkheid lijken te hebben. Ook de manier waarop de subplots in het hoofdplot zijn verweven houdt je aan het raden.

Ook in Steenhouwer laat Camilla Läckberg haar personages ontdekkingen doen zonder de lezer direct diezelfde antwoorden te geven. Hiermee bouwt ze de spanning vakkundig op. Toch is er ook genoeg ademruimte doordat er een fijn evenwicht is tussen de opbouw van de personages en de spanning. Uiteindelijk ontvouwt zich een tragisch en aangrijpend plot waarin gebeurtenissen uit het verleden nog doorwerken in het heden. Onderweg kom je een aantal heftige thema’s tegen, waaronder verschillende soorten trauma, postnatale depressie, en de vooroordelen die men soms heeft tegen iemand die anders is dan anderen.

Al met al is dit dus een spannende thriller met een fijne opbouw. De diverse cast en de manier waarop het boek geschreven is houdt je aan het raden naar hoe alles nu precies in elkaar zit. Ik geef Steenhouwer ruim 4 hartjes.

Steenhouwer

1  2  3  4  5

De Fjällbacka-serie raast door met deel 3: Steenhouwer!

In het Zweedse kustplaatsje Fjällbacka vindt een visser het levenloze lichaam van de zevenjarige Sara. Lijkschouwing wijst uit dat zij waarschijnlijk niet in zee is verdronken. Inspecteur Patrik Hedström leidt het politieonderzoek. Hij kent het meisje: zijn vrouw Erica en Sara's moeder Charlotte zijn vriendinnen. Tijdens het onderzoek komen mysterieuze zaken uit het verleden aan het licht. Maar hoe houden gebeurtenissen van tachtig jaar geleden verband met de dood van Sara?