Pizazz - Sophie Henn RECENSIE

Recensie: Pizazz - Sophie Henn

Het boek krijgt van mij 3 hartjes. Een boek vol humor en superkrachten! Of je daar nu blij mee bent of niet...

Wanneer je denkt dat het supergaaf is om een superheld te zijn, dan heb je het mis. Of tenminste dat is hoe Pizazz er over denkt. Pizazz vindt het zelfs superstom om een superheld te zijn. Zelfs haar naam vindt ze stom! Samen met haar familie moet Pizazz regelmatig op pad om de wereld te redden. Maar naast haar superhelden leventje moet ze ook nog gewoon naar school. Zelfs naar een nieuwe school nu ze verhuisd zijn. En daar heeft Pizazz helemaal geen vrienden. Wanneer ze gekozen wordt als milieucoördinator wil Pizazz er alles aan doen om het park te redden. Maar hoe pakt ze dat aan tussen al haar superhelden klussen door?

Pizazz is het eerste deel van een nieuwe serie over een meisje als superheld. Dat alleen al maakt het boek zo leuk! Het boek is een graphic novel en de teksten worden afgewisseld met stukken strips. De cover ziet er al spetterend uit en zorgt er voor dat je nieuwsgierig bent naar de binnenkant. Aan de binnenkant vind je sprekende zwart-wit illustraties die er voor zorgen dat het verhaal ook van de pagina's afspat. Het lettertype is groot en divers. Sommige woorden zijn groter gedrukt dan andere en ook de afwisseling van lettertypes maakt de tekst speels.

Sophie Henn heeft Pizazz geschreven in eenvoudig taalgebruik met her en der wat moeilijke woorden. Waarschijnlijk komt dat ook omdat het een vertaling betreft. Er zit veel vaart in het verhaal en het is leuk om te lezen over beide levens van Pizazz. Haar leventje op school, bij de 'normale mensen'. En haar leventje als superheld, met haar familie en de 'supers'.  Al meteen vooraan in het boek staan alle personages afgebeeld en weet je meteen met wie je allemaal te maken krijgt. De personages hebben allemaal hun eigen karakter eigenschappen. Dat zorgt voor veel humor, want deze karaktereigenschappen zijn enorm uitvergroot.

De schrijfstijl van Sophie Henn kan soms wat chaotisch lijken, maar jonge lezers zullen dit prettig vinden. Zeker omdat het ook zorgt voor vaart in het verhaal. Pizazz is een boek wat een breed publiek zal trekken door zijn vormgeving en uitstraling. Ook het verhaal zal veel kinderen aanspreken, superhelden is een thema wat velen erg leuk vinden.

De missies zijn geschreven in stripvorm en nemen ons mee naar het superhelden leven van Pizazz. Zo lezen we bijvoorbeeld over de missie om te voorkomen dat Harrie Slijm de stad zou besmeuren met een rampzalige smurrie van plakkerig kleverig en stinkend slijm. De missies zijn grappig en ook in de rest van het boek vind je humor terug.

Dit boek zal zeker in de smaak vallen bij jonge lezers, zij zullen smullen van de superheldenacties van Pizazz en haar avontuur om nieuwe vrienden te maken op haar nieuwe school! Voor mij zou het boek wat meer diepgang mogen krijgen, maar wie weet komt dat nog in de volgende delen.

Recensie: Pizazz - Sophie Henn

Pizazz 1 - Pizazz

1  2  3  4  5

Eerste deel van een SUPERgrappige graphic novel-serie over een meisje dat liever een normaal leven leidt dan de superheld uithangt

Pizazz is het eerste deel van de SUPERgrappige graphic novel-serie van auteur-illustrator Sophy Henn. Duik in de avonturen van een meisje dat haar leven als superheld eigenlijk helemaal niet zo super vindt. Vol zwart-wit illustraties en beeldstrips.
    Iedereen wil een superheld zijn, toch? Nou, niet dus! Pizazz is 9 ¾ jaar oud en komt uit een
    familie van superhelden. Maar Pizazz wil helemaal geen superheld zijn! Ze moet elke dag dezelfde outfit aan (een cape met glitters). En net als ze met iets leuks bezig is, moet ze komen opdraven om de wereld te redden. En dat valt niet mee als je pas bent verhuisd en vrienden probeert te maken op je nieuwe school. Om nog maar te zwijgen van haar gênante superkracht en haar o zo irritante zusje dat wel graag de superheld uithangt…