Kartonnen sterren - Seren J. Smedts RECENSIE

Recensie: Kartonnen sterren - Seren J. Smedts

Het leven van de 17-jarige Liv wordt overhoop gehaald wanneer haar vader terugkeert uit Amerika. Hij is niet meer de vader die ze kent en waar ze naar opkeek. Hun relatie komt dan ook op een laag vuurtje te staan. Maar wanneer ze Jasper ontmoet, bloeit ze op en lijkt ze eindelijk te kunnen genieten van een normaal onbezorgd tienerleven. Hij laat haar wegdromen onder een hemel van sterren. Maar niet alle sterren schitteren als kristal. Sommige sterren zijn zo hard als karton.

Met Kartonnen sterren debuteert de (inmiddels) achttienjarige Seren J. Smedts bij Hamley Books. De jonge auteur schreef het manuscript van deze young adult op haar zestiende en ze is daarmee ook de jongste auteur bij de uitgeverij.

De plot van Kartonnen sterren is prima bedacht, maar mist nog de nodige diepgang en je merkt dat dit het eerste echte boek van de jonge auteur is. Met enige regelmaat vinden er grote tijdsprongen plaats waardoor de samenhang van het verhaal verdwijnt en er zo nu en dan verwarring ontstaat over wat er nu precies aan de hand is. Hierdoor blijft het verhaal helaas wat minder goed in het geheugen hangen. Het leven van Liv lijkt vooral uit veel feestjes te bestaan. Er gebeurt van alles in het verhaal, maar door de tijdsprongen wordt hieraan regelmatig voorbij gegaan terwijl je daar soms wel meer over had willen lezen.  Overigens weet Seren J. Smedts op het einde wel te verrassen met een bijzondere plottwist.

Ook blijven de personages redelijk oppervlakkig waardoor echte emotionele binding uitblijft. Er komen redelijk wat personages in het verhaal voor, die niet allemaal even volledig zijn uitgewerkt. Echter kom je gedurende het verhaal genoeg te weten om het wel als realistische personages te zien.

Kartonnen sterren bevat diverse interessante en, in veel gevallen, actuele thema's waar Seren J. Smedts de nodige aandacht aan heeft besteed. Thema's als verliefdheid, scheiding en verlies. Met haar vlotte schrijfstijl weet ze bovendien het leestempo hoog te houden en ook de korte hoofdstukken dragen bij aan een fijne leeservaring. Hierdoor leest het boek erg makkelijk en prettig weg.

Ondanks alle kleinigheidjes die wellicht nog ontbreken in het verhaal, kunnen we niet voorbijgaan aan het feit dat dit verhaal geschreven is toen de auteur pas zestien jaar was. Met de thema's die aan bod komen en de emoties die er op bepaalde momenten zeker in zitten, heeft ze toch een mooi verhaal geschreven dat voor veel tieners herkenbaar zal zijn. Al met al is dit een mooi debuut en mag Seren J. Smedts tevreden zijn over haar werk. We gaan ongetwijfeld nog veel meer van haar horen!

Kartonnen Sterren

1  2  3  4  5

Bij de terugkeer van Livs vader uit Amerika wordt haar leven volledig omgegooid. Hij is immers niet langer meer de man waar ze altijd naar opkeek, waardoor hun vader-dochter relatie compleet de mist in gaat.

Een normaal onbezorgd tienerleven lijkt niet voor haar bestemd te zijn, tot ze Jasper ontmoet. Jasper, die haar hart op korte tijd verovert. Hij laat haar wegdromen onder een hemel van sterren.

Maar niet alle sterren schitteren als kristal. Sommigen zijn zo hard als karton.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek