Boyfriend material - Alexis Hall RECENSIE

Recensie: Boyfriend material - Alexis Hall

Een echte queer rom-com dat is Boyfriend material. Luc, is de zoon van een bekende rockster en zoekt een 'normaal' vriendje die hem aan een beter imago kan helpen. De perfecte jongen hiervoor is Oliver: een jonge advocaat die in zijn hele leven niets slechts heeft gedaan. Ze verschillen in alles, maar gaan toch een neprelatie aan. Maar deze relatie begint meer en meer écht vorm te krijgen.

Boyfriend material is een boek die vol staat met bijzondere uitspraken. Zo moet je niet opkijken dat je op de eerste pagina direct al geconfronteerd wordt met roze dildo's en een wat moeilijk hoofdpersonage. Een ongrijpbaar hoofdpersonage zelfs: Luc. Luc maakt het wat lastig voor jou, als lezer, hem helemaal te omarmen. Hij heeft iets afstandelijks en laat je niet helemaal toe in zijn hart. Dat verandert wel zodra toch ook hij gevoelens krijgt voor Oliver in zijn neprelatie.

De schrijfstijl van Alexis Hall is erg modern en hij neemt totaal geen blad voor de mond: zo beleef je de gedachtewereld van de personages rauw en écht. Het is geen geromantiseerde wereld, maar ook wat zij denken op seksueel gebied krijg je te horen. Wat wat jammer is, is dat je Boyfriend material volgt vanuit Luc, je krijgt dus minder een beeld van de gevoelens van Oliver, waardoor je met hem totaal geen band opbouwt. Dat betekent ook dat je af en toe voor een verrassende wending in Boyfriend material komt te staan, maar weer niet dat je echt grip op Oliver krijgt.

Boyfriend material vormt een prachtig geheel over een moeizame relatie en verwarrende gevoel, waarin Alexis Hall prachtig actuele zaken als diversiteit en inclusiviteit aankaart. Zo legt Alexis Hall hier niet de nadruk op, maar laat dit subtiel in de zinnen naar voren komen, wat het alleen maar versterkt. Ook is het verhaal af en toe hilarisch en wat chaotisch, in een positieve zin.

Boyfriend material is dan ook een heerlijk verhaal als je houdt van de verwarring over wie je bent en hoe de liefde voor jou is weggelegd. De verwoording over anders zijn is niet te extreem uitgelicht maar subtiel toegevoegd aan Boyfriend material waardoor het een 'weglezer' is met verwarring over identiteit en gevoelens. Leef ook mee met de heren die geen blad voor de mond nemen in Boyfriend material.

Boyfriend material

1  2  3  4  5

Gezocht: Eén (nep) vriendje, zo goed als perfect. Benieuwd? Je leest het in de queer rom-com ‘Boyfriend Material’ van Alexis Hall.

Luc, de hoofdpersoon in ‘Boyfriend Material’ van Alexis Hall, is de zoon van een wereldberoemde rockster en is op zoek naar een normaal, lief vriendje dat hem kan helpen om zijn slechte imago in de pers op te poetsen. Oliver is een advocaat die in zijn hele leven nog niets schandaligs heeft gedaan. Echt boyfriend material, dus. Ze zijn totale tegenpolen, maar ze maken een afspraak: zolang de pers achter Luc aanzit, zullen ze doen alsof ze een relatie hebben. Daarna hoeven ze elkaar nooit meer te zien. Maar het probleem is dat de neprelatie wel heel echt begint te voelen.

‘Boyfriend Material’ van Alexis Hall is een nieuwe rom-com vol humor, liefde en opposites attract. Perfect voor de lezers van ‘Rood, wit & koningsblauw’ van Casey McQuiston en ‘Elle & Darcy’ van Alexandria Bellefleur.

• Hotel Happiness 2: Zomer in Hotel Happiness - Floortje Sanders

• De laatste nacht - Martin Österdahl

• Thuiskomst - Reina Crispijn