Grenzeloze liefde - Kyra Rutgers RECENSIE

Recensie: Grenzeloze liefde - Kyra Rutgers

De vijfentwintigjarige Julia woont met haar Iraanse man Mohsen en hun zoontje Omar in Blackpool, Engeland. Na jaren heeft ze eindelijk haar vervelende jeugdherinneringen met een liefdeloze moeder achter zich kunnen laten en leeft ze gelukkig met haar familie. Haar leven lijkt op rolletjes te lopen, maar wanneer haar bemoeizuchtige schoonfamilie plots op de stoep staat verandert haar leven in een nachtmerrie. Als Mohsen Omar op een dag bij Julia weghaalt, besluit ze tot een drastische aanpak.

Grenzeloze liefde is een interessant, heftig en indrukwekkend verhaal over de liefde van een moeder voor haar kind. Het verhaal is voor een deel gebaseerd op de ervaringen van Rutgers, die ook met haar kind moest vluchten. Daarnaast haalde Rutgers haar inspiratie uit getuigenissen van andere vrouwen en is een deel van het verhaal fictie. Grenzeloze liefde wordt authentieker en aangrijpender door de waargebeurde elementen in het boek.

Het boek leest redelijk vlot, al is de schrijfstijl van Rutgers niet heel prikkelend. Het verhaal is hierdoor een beetje langdradig. Zeker op de momenten dat er vrij weinig gebeurt zorgt Rutgers manier van schrijven ervoor dat je minder meeleeft met het hoofdpersonage. Dat is jammer, want wat Julia meemaakt is heel aangrijpend. Rutgers zet de personages in het boek wel heel goed in elkaar. Tijdens de confrontaties tussen Julia en haar schoonfamilie proeft de lezer de vergiftigde sfeer die Mohsen's familie met zich meeneemt en komt Julia's machteloosheid hard aan. Door ook de echtgenotes van vrienden van Mohsen te betrekken in het verhaal, zorgt ze ervoor dat het boek het persoonlijke overstijgt en dat maakt haar verhaal krachtiger.

De spanning wordt doorheen het boek goed opgebouwd, waardoor je wil weten hoe het gaat aflopen. Helaas neemt de ontknoping slechts een paar pagina's in beslag en dat is een beetje een domper omdat de lezer wel toeleeft naar de ontknoping tijdens het lezen. Het einde van het Grenzeloze liefde is echter wel heel mooi geschreven en je legt het boek met een voldaan gevoel weg. Het is wel jammer dat de lezer niet weet hoe het afloopt met Omar en Julia, maar dat is niet ergerlijk.

Een krachtig element van Grenzeloze liefde is dat Rutgers op een prachtige manier een inkijkje weet te geven in de Iraanse cultuur. Door verschillende elementen van de Iraanse cultuur te belichten krijgt de lezer er een beeld van hoe Iraniërs leven. Het is ook heel leuk dat Rutgers een heleboel woorden in het Farsi toevoegt aan het boek, zo kan de lezer zich meer inleven in het verhaal. De verklarende woordenlijst achterin is ook een handige toevoeging!

Grenzeloze liefde is dus een interessant en aangrijpend verhaal met veel waargebeurde elementen die zorgen voor een authentiekere leeservaring. De personages zijn interessant, het inkijkje dat Rutgers geeft in de Iraanse cultuur is mooi. Daarnaast geeft ze het verhaal een extra boost door ook de levensverhalen van andere vrouwen te tonen. Helaas is de schrijfstijl van Rutgers soms niet heel prikkelend en op de momenten dat er geen actie is, wordt het verhaal langdradig. Maar zodra er wel dingen gebeuren, weet Rutgers ze heel mooi weer te geven. Grenzeloze liefde is een mooi verhaal over moederliefde, die alle grenzen overschrijdt.

Grenzeloze liefde

1  2  3  4  5

'Grenzeloze liefde' van Kyra Rutgers is het aangrijpende en waargebeurde verhaal over liefde tussen twee culturen.

De roman ‘Grenzeloze liefde’ van Kyra Rutgers is gebaseerd op ware gebeurtenissen uit haar eigen leven. Het verhaal begint in Blackpool, Engeland, begin jaren negentig. Julia beleeft een intens gelukkige tijd met haar man, de Iraanse zakenman Mohsen, en hun zoontje Omar. Haar nare jeugdjaren met een liefdeloze moeder heeft ze eindelijk achter zich gelaten. Maar dan komt haar schoonfamilie naar Engeland en verandert de idylle in een nachtmerrie. Als Mohsen op een dag samen met Omar verdwijnt, besluit ook Julia tot een drastische aanpak.

Kyra Rutgers (bekend van ‘Buitenspel gezet’) beschrijft in ‘Grenzeloze liefde’ een zwarte bladzijde uit haar levensgeschiedenis zo eerlijk en aangrijpend op dat het niemand onberoerd zal laten.