Hannahs vlucht - Jan Eliasberg RECENSIE

Recensie: Hannahs vlucht - Jan Eliasberg

De joodse Hannah werkt in de jaren dat Hitler in Duitsland aan de macht komt als natuurkundige onderzoeker in de Berlijnse laboratoria. Hier experimenteert zij met reactieve energie, dat uiteindelijk gebruikt kan worden om een atoombom mee te maken. Hoewel zij als joodse vrouw niet veel te zeggen heeft tussen de Duitse mannen, weet Stefan Frei haar en haar talenten te waarderen. Wanneer de joodse vervolging erger wordt, vlucht zij naar New Mexico, waar zij samen met andere wetenschappers werkt aan de Amerikaanse atoombom. Jack Delaney krijgt de taak om in Los Alamos een vermaande spion op te sporen en Hannah komt op zijn pad. Maar probeert Hannah nu haar Duitse (ex)collega's te helpen, of zet ze hen juist op het verkeerde spoor? Al snel wordt duidelijk dat er vele geheimen op tafel komen te liggen voordat de waarheid duidelijk wordt.

Hannahs vlucht is een intrigerende historische roman over een van de zwartste perioden uit onze geschiedenis. In deze historische Duitse setting heeft auteur Jan Eliasberg juist licht willen schijnen op een heel belangrijk persoon die, net als vele andere vrouwen, in de vergetelheid is geraakt. De atoombom op Hiroshima is een historische gebeurtenis die nog altijd veel aandacht verdient in onze geschiedenisboeken, en die een nog steeds blijvende schade heeft achtergelaten. Slechts weinigen zullen weten dat het meesterbrein achter de ontdekking van het splitten van atomen een joodse vrouw is geweest, gevlucht uit Duitsland.

Hoewel Hannah in een fictief personage is, heeft Eliasberg haar in Hannahs vlucht tot leven gebracht als een eerbetoon aan de vergeten natuurkundige. Hannah is een koppig, standvastig en uiterst briljant personage die veel heeft moeten doormaken. Daartegenover staat het personage Jack, die hard en onverbiddelijk is en wiens missie het is om de waarheid boven tafel te krijgen. Beide personages creëren langzaam een mooie dynamiek met elkaar. Het verhaal wordt afwisselend vanuit het perspectief van Jack en Hannah verteld, waarbij ook regelmatig terug in de tijd gegaan wordt wanneer Hannah werkt in de Duitse laboratoria. Jammer is de uiteindelijke zinspeling op een romance tussen beide karakters, dat had niet gehoeven voor de kracht van het verhaal.

Het duurt vrij lang voordat Hannahs vlucht lekker op gang komt. De eerste hoofdstukken zijn traag en weinig aangrijpend. Het zal de lezer dan ook moeite kosten om in het verhaal te komen, en sommigen zullen misschien al eerder afhaken. Zonde, want het verhaal heeft uiteindelijk veel in zijn mars. Eliasberg heeft beide personages in eerste instantie koel en afstandelijk opgesteld, wat het lastiger maakt om hen te leren kennen en een verbintenis te creëren als lezer. Zodra we Hannah beter leren kennen door de terugblikken, komt Hannahs vlucht goed op gang en begint het verhaal zich langzaam te ontvouwen. Eliasberg gebruikt een prettige schrijfstijl waardoor je ook als niet-natuurkundige goed in het verhaal komt. Tot aan de laatste hoofdstukken weet hij de lezers in het ongewisse te laten over of Hannah nu voor of tegen de Duitsers opereert. Dat is knap geschreven.

De onvoorspelbaarheid in Hannahs vlucht maakt het een spannend verhaal, en Hannahs personage zal menigeen intrigeren. Het is dan ook jammer dat het verhaal pas op 1/3e van het boek loskomt. We hadden liever gezien dat we al eerder een verbintenis met Hannah hadden kunnen maken. Of dat het boek met een niet-letterlijke bom was geopend.

Hannahs vlucht

1  2  3  4  5

In Hannahs vlucht van Jan Eliasberg heeft majoor Jack Delaney een missie: de spion die geheimen naar de nazi's lekt ontmaskeren. Alles wijst naar Hannah Weiss... Voor de lezers van Martha Hall Kelly.

Hannahs vlucht van Jan Eliasberg speelt zich af in Berlijn in 1938. Hannah Weiss staat op het punt een baanbrekende wetenschappelijke ontdekking te doen. Maar als Joodse vrouw wordt ze gediscrimineerd en gedwongen in de kelder van het instituut te werken, en uiteindelijk gaan anderen er met haar ontdekking vandoor. Ondertussen krijgen de nazi's steeds meer macht in Duitsland en de dreiging wordt almaar groter. Hannah slaat noodgedwongen op de vlucht, waarbij ze gescheiden raakt van haar familie.

New Mexico, VS, 1945. Majoor Jack Delaney is net teruggekeerd uit het bevrijde Parijs en heeft een nieuwe missie: een spion ontmaskeren. Iemand lekt geheimen naar de nazi's. Jacks hoofdverdachte is Hannah Weiss. Alles wijst op haar, maar Jack ontdekt dat hij en Hannah meer gemeen hebben dan hij van tevoren had voorzien.

Hannahs vlucht van Jan Eliasberg is een meeslepende roman over hoever je moet gaan om je idealen te bereiken – geïnspireerd door ware gebeurtenissen en personen.