Klaverblad - Floris Kleijne RECENSIE

Recensie: Klaverblad - Floris Kleijne

In Klaverblad verteld Floris Kleijne het verhaal van Zorah en haar zoektocht naar antwoorden. Als kind was Zorah erbij toen haar moeder vermoord werd met een bijl. 25 jaar later, wanneer zij op het punt staat een grote deal te sluiten, ontvangt ze een sms'je met een afbeelding van een bloederige bijl. Zorah gaat op zoek, met behulp van privédetective Roelant, naar antwoorden om erachter te komen wie haar dit bericht gestuurd heeft en waarom. Iemand heeft het op Zorah gemunt, maar wie is dit, en kan zij de mensen om haar heen nog wel vertrouwen?

Klaverblad is super fijn geschreven. Het verhaal leest fijn weg waardoor je ook gelijk meegetrokken wordt in het verhaal. Het boek is opgedeeld in vijf delen die opgedeeld zijn in verschillende hoofdstukken. De hoofdstukken van Zorah en Roelant worden afgewisseld en af en toe zit hier een intermezzo tussen. In de hoofdstukken van Zorah en Roelant lees je dezelfde gebeurtenissen maar dan vanuit de verschillende perspectieven. Dit zorgt voor de opbouw van spanning, doordat wanneer het hoofdstuk van Zorah eindigt in spanning, je graag door wilt lezen maar dan eerst het verhaal van Roelant krijgt.

Door de opbouw van verschillende gebeurtenissen is het verhaal Klaverblad ontzettend spannend gemaakt. Er spelen ontzettend veel factoren mee in het verhaal. Op een bepaald moment worden het soms misschien erg veel factoren wat het verhaal een beetje ongeloofwaardig maakt. Ondanks dat, weet Floris al deze lijntjes aan het eind van het verhaal ontzettend goed samen te brengen. De uitkomst van Zorah haar zoektocht is wel vrij onverwacht wat het verhaal goed maakt. Door het sterke verhaal en de spanning is het een ontzettend goed boek om te lezen.

Zorah is een ontzettend krachtig personage. Zij is een zeer sterke vrouw die haar eigen keuzes maakt en voor niets en niemand aan de kant gaat. Je leert haar goed kennen door het verhaal heen omdat je meeleest met haar. Gelukkig heeft zij ook Roelant die zij denkt te kunnen vertrouwen om ervoor te zorgen dat zij zichzelf zo sterk neer kan zetten. Roelant leer je ook aardig kennen doordat je de andere helft van de hoofdstukken met hem meeleest. Het verhaal draait alleen om Zorah heen waardoor je met haar een sterkere band opbouwt dan met Roelant.

Floris Kleijne heeft met Klaverblad een ontzettend sterk en spannend boek neergezet, en dat voor een debuut. Het is een goed boek om te lezen en je leest het in no time uit. Zorah is een fijn personage om over mee te lezen en te leren kennen. Het boek past heel erg goed in het genre en om deze redenen krijgt dit boek dan ook vijf hartjes!

Recensie: Klaverblad - Floris Kleijne

Klaverblad

1  2  3  4  5

Klaverblad is geïnspireerd op de Klimop-zaak, de grootste vastgoedfraudezaak in de Nederlandse geschiedenis

Zorah was vijf toen haar vader haar moeder doodsloeg met een bijl. Vijfentwintig jaar later is ze een zeer succesvolle consultant die op het punt staat de deal van haar leven te sluiten. Tot ze een bericht krijgt met een afbeelding van een bloederige bijl.

Wat heeft het bericht te betekenen? Wie weet er van Zorahs verleden af? En is de timing toevallig, of zijn Zorahs privé- en zakelijke leven onlosmakelijk met elkaar verbonden? Om haar vele vragen te beantwoorden, neemt Zorah privédetective Roelant in de arm. Maar is Roelant wel wie hij beweert te zijn, of brengt hij Zorah alleen maar verder in gevaar?

Met rake zinnen, niet-aflatende spanning en zijn eigen achtergrond in de corporate consultancy, vertelt Kleijne het angstaanjagende verhaal van een sector die tot alles in staat is.