Hitlers vrede - Philip Kerr RECENSIE

Recensie: Hitlers vrede - Philip Kerr

Wat als Adolf Hitler de geallieerden in 1943 een vredesoffer had aangeboden? Daar gaat het over in Hitlers vrede. De conferentie van de Grote Drie – Churchill, Roosevelt en Stalin – in Teheran zal de basis leggen voor hun tweede front, en zorgen voor de val van het Derde Rijk. Hitler probeert daarom een een vredesonderhandeling op te zetten. Wat hij niet weet, is dat Heinrich Himmler intussen een aanslag op de conferentie voorbereidt.

Hitlers vrede is geen gemakkelijk boek. Zo kun je een wat lastig taalgebruik verwachten met een enorme hoeveelheid personages. Ook is het belangrijk om wat van je eigen kennis te hebben over deze tijd en wie de personages waren. Dit wordt wel uitgelegd maar het voegt toch wat extra toe als je wat meer achtergrondinformatie hebt. Af en toe raak je de draad ook wat kwijt door de hoeveelheid namen die om je oren vliegen. Dit samen met woorden uit die tijd of de verschillende namen voor rangen en standen.

Het verhaal is prachtig beschreven en erg realistisch vertolkt. De research die Philip Kerr heeft gedaan naar de geschiedenis van 1943 en de personages die hij laat leven, zorgt voor een realistisch beeld waarin fictie en non-fictie samenkomen en je een mooie reconstructie krijgt van een gebeurtenis die zo in die tijd had kunnen plaatsvinden.

Typerend aan Philip Kerr is de cynische humor die hij in al zijn boeken verwerkt. Zo ook weer in Hitlers vrede. Deze humor is wel iets waar je van moet houden, want hierdoor wordt het toch al wat heftige onderwerp af en toe wat negatief neergezet of juist verkeerd neergezet. En dit maakt het hoofdpersonage wat ongeloofwaardig en moeilijk om in in te leven.

Hitlers vrede is wat technisch en misschien anders dan je gewend bent van Philip Kerr, die bekend staat om de thrillers waar je de pagina's in een razendtempo door bent. Dit komt door de erg gedetailleerde gebeurtenissen die op waarheid zijn gebaseerd, die uitgebreid worden beschreven. Daarbij past het fictieve onderdeel die het een zeer bijzonder geheel maakt.

Hitlers vrede is een wat lastig te volgen verhaal, waar je zeker goed je aandacht bij moet houden én het liefst ook wat voorkennis hebt over deze tijd en de bekende personen. Het taalgebruik en de uitdrukkingen zijn af en toe wat lastig te volgen en het is ook geen thriller zoals Philip Kerr normaal gesproken schrijft (waarin je verdwaalt in de thriller). Hitlers vrede is vooral erg goed vanwege de grondige research naar het jaar 1943 en de gebeurtenissen in deze tijd, dat maakt het verhaal een interessant geheel.

Recensie: Hitlers vrede - Philip Kerr

Hitlers vrede

1  2  3  4  5

Een ijzingwekkende thriller vol politieke intriges, historische details en grote verbeeldingskracht

Herfst 1943. Sinds de Slag om Stalingrad weet Adolf Hitler dat Duitsland de oorlog niet kan winnen. De conferentie van de Grote Drie – Churchill, Roosevelt en Stalin – in Teheran zal de basis leggen voor hun tweede front, en daarmee voor de onvermijdelijke val van het Derde Rijk. In een poging te redden wat er te redden valt, stuurt Hitler aan op een vredesonderhandeling. Wat hij niet weet, is dat Heinrich Himmler intussen een aanslag op de conferentie voorbereidt.

In het middelpunt van dit spel van staatsgeheimen, wisselende bondgenootschappen en riskante deals staat Willard Mayer, een geheim agent die door Franklin D. Roosevelt is uitgekozen om als zijn gezant te dienen. Officieel dient Mayer als de oren en ogen van de president, maar onder de oppervlakte heeft hij zo zijn eigen agenda.