De vloek van de slang - Lisa Maxwell RECENSIE

Recensie: De vloek van de slang – Lisa Maxwell

De vloek van de slang is het derde deel van de Magiër-serie van Lisa Maxwell. Dit deel gaat direct verder waar het vorige deel is geëindigd. De godin Seshat huist nog steeds in Harte. Bang voor haar macht en wat ze met Esta kan doen is Harte naar San Francisco afgereisd om daar een van de artefacten te gaan zoeken. Esta reist ondertussen met North en Maggie naar Denver om daar een ander artefact te bemachtigen. Ze heeft met Harte afgesproken om, wanneer ze de artefacten hebben bemachtigd, naar de Brooklyn Bridge te gaan om in New York het laatste artefact op te halen om zo Seshat voorgoed te vernietigen. Maar lukt het Harte en Esta om alle artefacten te bemachtigen om zo Seshat te verslaan? Wat ze niet weten is dat er nog een groter gevaar op de loer ligt…

De vloek van de slang van Lisa Maxwell gaat direct verder waar het vorige deel is geëindigd. Het verhaal speelde zich in het tweede boek af in zowel 1902, waar we de verhaallijnen van Viola, Jianyu en Cela volgden, als in 1904 waar Harte en Esta zijn gestrand. Aan het eind van deel 2 bleven veel verhaallijnen open en het derde boek gaat hier direct op door. Dit is ontzettend fijn want zo zit je direct weer in het verhaal. Je begint eigenlijk vrijwel direct midden in de actie, waardoor het verhaal de fans van deze serie meteen weet te trekken! Wel is het verstandig om het tweede boek vlak voor het derde boek te hebben gelezen. De auteur licht soms even kort toe wat er in deel 2 gebeurd is, maar dit doet ze erg summier en lang niet altijd. Ze gaat er echt vanuit dat de lezers weten wat er in de vorige boeken is gebeurd.

Lisa Maxwell heeft met De vloek van de slang een ontzettend sterk fantasyverhaal neergezet. De vorige boeken waren al goed, maar dit deel is qua verhaallijn en opbouw het beste boek uit de serie tot nu toe! De manier waarop ze de verschillende verhaallijnen met elkaar heeft verweven is ontzettend ingenieus. Omdat Esta door de tijd kan reizen heeft de auteur te maken met verschillende verhaallijnen die elkaar door de tijd kruisen. Ondertussen speelt het verhaal zich ook nog eens af in verschillende steden (en tijden) én zijn er in totaal zo’n 8 perspectieven waaruit verteld wordt, waarbij die van Esta en Harte het meest naar voren komen. Het is bijzonder knap gedaan hoe dit in elkaar zit zonder ook maar een moment verwarrend te zijn. Ze heeft de personages zo goed uitgediept dat je precies weet wie wie is en in welke tijd je je bevindt.

In dit deel maakt Lisa Maxwell echt volledig gebruik van de krachten die Esta heeft. Esta kan namelijk door de tijd reizen en in het vorige deel werd daar eigenlijk door omstandigheden niet veel mee gedaan. In dit deel weet de auteur de krachten van Esta juist veel meer te benutten wat zorgt voor veel meer spanning in het verhaal én voor sterke verhaallijnen.

Lisa Maxwell heeft daarnaast het verhaal geschreven tegen een historische achtergrond. Achter in het boek vertelt de auteur dat ze zich wel bepaalde vrijheden heeft gegeven wat betreft het taalgebruik, maar andere historische plaatsen en gebeurtenissen komen ook in dit boek weer voorbij. Ze weet dit zo goed neer te zetten dat je echt het gevoel hebt dat je je in 1902 of in 1904 bevindt. Ze heeft in dit boek ook racisme en discriminatie op een pakkende en sterke wijze aangekaart. Ze creëert hiermee diepgang in het boek en geeft de lezer stof tot nadenken.

De personages in De vloek van de slang zijn stuk voor stuk ontzettend boeiend. Elk perspectief is interessant om mee te lezen. Het is knap hoe ze al deze perspectieven gedurende het hele boek lang boeiend weet te houden. Dit komt mede dankzij de korte hoofdstukken. De hoofdstukken hebben gemiddeld namelijk zo’n 6 pagina’s. Hierdoor leest elk hoofdstuk vlot weg en ben je snel geneigd nog even één hoofdstuk te lezen voordat je het boek weglegt. Dit is erg fijn, zeker als je weet dat het boek bijna 700 pagina’s telt.

Toch is er één minpunt te benoemen en dat is dat het boek soms echt wat te langdradig is. Zoals gezegd telt het boek 700 pagina’s en ondanks de korte hoofdstukken bekruipt je het gevoel dat sommige hoofdstukken niet per se een toegevoegde waarde hebben of dat sommige passages een heel stuk ingekort hadden kunnen worden zonder afbreuk te doen aan het verhaal.

Al met al is De vloek van de slang van Lisa Maxwell een ontzettend sterk derde deel van de Magiër-serie. Qua verhaallijn en personages is dit misschien wel het sterkste boek tot nu toe. Het is jammer dat het boek op momenten wat langdradig was en dat sommige stukken wel érg lang werden uitgerekt. Desondanks is deze serie echt een enorme aanrader voor liefhebbers van fantasyboeken. Ook dit derde deel eindigt met een open einde en het vierde, en tevens laatste boek, is aangekondigd en zal in het voorjaar van 2022 in het Engels verschijnen. Hopelijk zal ook het laatste deel naar het Nederlands worden vertaald! De vloek van de slang krijgt van mij 4 hartjes.

Magiër 3 - De vloek van de slang

1  2  3  4  5

Spannende en meeslepende fantasy die zich afspeelt in een magisch Noord-Amerika

Esta is een doorgewinterde dief met een aangeboren gave om door de tijd te reizen. Haar hele leven is ze getraind voor één missie: terugreizen naar het New York van 1902 om het Boek der Mysteriën te stelen. Maar het boek bewaarde een groter gevaar dan iemand ooit voor mogelijk had gehouden: de wraakzuchtige godin Seshat zat gevangen tussen de pagina’s. Haar gruwelijke kracht leeft nu voort in Esta’s vriend Harte.

Esta en Harte zijn de enigen die Seshat kunnen tegenhouden, maar ze zijn gestrand in de tijd, elk op een ander continent. Gescheiden door tijd en ruimte zal Esta al haar magie en sluwheid moeten aanwenden om Harte te redden en Seshat te stoppen. Maar wat ze niet weet, is dat er een nog veel groter gevaar dreigt – gruwelijker en meedogenlozer dan Seshat en de Orde samen.