Zomeravond - Suzanne Vermeer  RECENSIE

Recensie: Zomeravond – Suzanne Vermeer

Samen met haar ouders en jongere zusje Celeste brengt Lauren Martens de vakantie door in de Ardèche. Wanneer Celeste na een stapavond spoorloos verdwijnt, wordt er een grote zoektocht op touw gezet. Een week later vindt de politie haar lichaam, met ingeslagen schedel, aan de oever van een rivier. Al snel hebben ze een verdachte op het oog, maar die ontkent in alle toonaarden. Toch wordt hij schuldig bevonden en veroordeeld tot levenslang.
Twaalf jaar later wordt Lauren, inmiddels hulpofficier van justitie, benaderd door misdaadjournaliste Nadine Dubois, die ervan overtuigd is dat de man die vastzit voor de moord op Celeste onschuldig is. Hoewel Lauren geen behoefte heeft om alles weer op te rakelen, wordt ze toch overtuigd om mee te werken en keert ze terug naar Aubenas, de plek waar haar zusje werd vermoord.

Zomeravond is de nieuwste thriller van Suzanne Vermeer. Met een gevestigde naam in de wereld van vakantiethrillers behoeft deze auteur geen verdere uitleg. Koop je een 'Suzanne Vermeer', dan weet je dat je goed zit. Zo ook met Zomeravond. Eenmaal begonnen in dit verhaal laat het je niet meer los tot het einde.

Het verhaal begint met een korte proloog, gevolgd door een hoofdstuk van een op dat moment onbekend persoon in Frankrijk. Daarna begint het verhaal echt en lezen we vanuit het perspectief van Nadine. Zij wordt door de advocaat van Julien Fournier, de man die vastzit voor de moord, benaderd om samen met hem de zaak te onderzoeken. Doordat je vanuit haar perspectief leest en met zowel Nadine als de advocaat kennismaakt, kom je achter de motieven om de zaak te heropenen. Dit werpt een interessante blik op de zaak.

Daarna springen we terug naar 12 jaar geleden en leren we de zusjes Martens beter kennen tijdens hun vakantie in Frankrijk. We volgen ze tijdens hun uitstapjes daar en ook tijdens de bewuste stapavond waarop Celeste verdwijnt. Deze flashback maakt steeds nieuwsgieriger naar wat er gaat gebeuren en hoe. Het derde deel van het verhaal bestaat weer uit het heden en dat is het moment waarop Lauren benaderd wordt om mee te werken aan de zaak van haar zusje.

Zoals altijd bij een boek van Suzanne Vermeer leest ook Zomeravond weer enorm prettig weg. Het taalgebruik en de schrijfwijze passen goed bij het verhaal en laten je door het verhaal heen vliegen. De plot zit goed in elkaar en maakt steeds nieuwsgieriger richting het einde. Door zo nu en dan af te wisselen tussen de rode draad van het verhaal en losse hoofdstukken van de nog onbekende persoon, bouwt de spanning en vaart zich langzaam verder op.

De personages zijn op een mooie manier uitgewerkt en hebben allen hun eigen bijzonderheden waardoor je je makkelijk met hen kunt identificeren. Langzaamaan worden gebeurtenissen uit het verleden in kaart gebracht en beginnen er puzzelstukjes op hun plaats te vallen. Suzanne Vermeer is er goed in geslaagd om het verhaal actief te houden en laat je lang gissen naar wat er precies gebeurd is. Hierdoor blijft de spanningsboog strak en wordt je nieuwsgierigheid steeds meer gewekt.

Zomeravond is een geslaagde zomerthriller waar de speurneuzen onder ons hun hart aan kunnen ophalen. De afwisseling tussen heden, verleden en de onbekende persoon zorgen voor interessante ontwikkelingen en verrassende wendingen. Een boek dat, als je van vakantiethrillers houdt, zeker niet mag ontbreken in je kast! En het leuke is: in juli 2021 komt er een vervolg!

Recensie: Zomeravond – Suzanne Vermeer

Zomeravond

1  2  3  4  5

Lauren Martens is met haar zus Celeste en hun ouders op vakantie in de Ardèche, wanneer Celeste op een avond niet terugkeert van een bezoek aan de discotheek. Twee dagen later wordt haar lichaam gevonden aan de oever van een rivier. Haar schedel is ingeslagen. Al snel wordt een verdachte opgepakt, Julien Fournier, maar die ontkent in alle toonaarden. Toch wordt hij schuldig bevonden en veroordeeld tot levenslang.
    Twaalf jaar later is Lauren hulpofficier van justitie in Groningen als ze benaderd wordt door Nadine Dubois, een Franse journaliste die een populaire true crime-podcast maakt. Julien Fournier beweert nog steeds onschuldig te zijn en heeft de journaliste gevraagd zijn zaak te onderzoeken. Hoewel Lauren eerst geen enkele behoefte heeft om de boel weer op te rakelen, weet Dubois haar toch over te halen terug te keren naar Aubenas, de stad waar haar zus werd vermoord.