Sex & Vanity - Kevin Kwan RECENSIE

Recensie: Sex & Vanity - Kevin Kwan

Lucie Churchill is geboren in een Amerikaanse familie met oud geld en dat drukt een grote stempel op haar leven. Ze is opgegroeid met het doel om altijd een keurig meisje te zijn om later een goede partij aan de haak te kunnen slaan. Wanneer ze naar de luxueuze bruiloft van een vriendin op Capri gaat, wijkt ze één moment van haar 'keurige pad' af en dat blijft zelfs jaren later nog zijn weerslag te hebben. Maar misschien levert het haar wel meer op dan ze denkt...

Sex & Vanity is een heel onderhoudend boek, en wel om verschillende redenen. Ten eerste hebben we de schrijfstijl van Kevin Kwan. Het verhaal wordt verteld vanuit het oogpunt van Lucie in een perspectief wat op het eerste zicht personaal lijkt. Toch zitten er een paar addertjes onder het gras, waaronder de voetnoten bij elk hoofdstuk. Die voetnoten zijn geen droge extra informatie, zoals je in de meeste boeken aantreft, maar sappige roddels die in een auctoriale verteller-vorm gedeeld worden. De eerste paar hoofdstukken verbaas je je hierover, maar ze zijn zo prikkelend en grappig dat je bij de latere hoofdstukken gaat uitkijken naar het einde, om die voetnoten te kunnen lezen. Een ander bijzonder aspect van de stijl is de manier waarop nieuwe personages geïntroduceerd worden. Tussen haakjes staat de opleiding die elk nieuw personage heeft genoten en daaruit kan je dan weer het aanzien van zo een personage afleiden in de sociale kringen.

Naast de stijl is er natuurlijk ook het verhaal zelf van Sex & Vanity. Als lezer denk je dat het oppervlakkiger dan oppervlakkig is. Geld, feestjes, mooie kleren, goede kunst. Noem het maar op, alles waar de beau monde zijn geld aan uitgeeft, komt in dit boek voorbij. Maar ook hier weet Kevin Kwan de lezer te verbazen door de manier waarop hij het aanbiedt. De overdaad die overal in het boek aanwezig is, voelt nergens storend en vooral de manier waarop de kunst in het verhaal wordt gebracht is op sommige momenten erg interessant. Mede door de beschrijvingen van de kleding en de interieurs van de huizen krijgt het geheel een filmisch tintje en kan je je het als lezer helemaal voor de ogen zien.

Door van Lucie Churchill een sterke vrouw te maken, met name in het tweede deel van Sex & Vanity, wordt er ook kritiek geleverd op de levensstijl van de rich and famous. Het 'dropping names' waaarbij je in conversaties elkaar met een glimlach de loef probeert af te steken wie het meeste bekende personen kent bijvoorbeeld, of de druk die een welgestelde familie kan leggen op het uitzoeken van een levenspartner, zijn belangrijke thema's in het verhaal. Ze dienen enerzijds als vormgeving, maar ze zetten langs de andere kant ook aan tot nadenken. Lucie denkt er zelf ook over na, wat ze wil, waar ze van houdt en hoe ze haar weg moet vinden in het leven zonder haar familie te kwetsen. Als lezer ben je gewoon helemaal voor 'Team Lucie'. Ze is aardig en lief, soms wat té, maar toch voel je dat ze een vrije geest heeft die gewoon de kans moet krijgen om te vliegen.

Heb je zin in een avond heerlijk leesvertier, waarin je het gezelschap krijgt van bekende mode-ontwerpers, interieurdesigners, mooie mensen én mooie uitzichten? Dan is Seks & Vanity jouw boek. Kevin Kwan laat je heerlijk lachen, maar ontroert je ook. De dialogen zijn scherp en het geheel kan zo verfilmd worden want tijdens het lezen zie je de beelden al voor je. Het is knap hoe entertainend Kevin Kwan uit de hoek komt, want eigenlijk weet je al vanaf bladzijde 25 hoe het allemaal gaat aflopen en tóch blijf je de hele tijd geboeid verder lezen. De Aziatische cultuur vormt zeker één van de thema's, maar is toch niet geheel bepalend voor het verhaal. Sex & Vanity is een absolute aanrader voor elke lezer die van snuifje romantiek houdt te midden van heel veel glitter en glamour.

Recensie: Sex & Vanity - Kevin Kwan

Sex & Vanity

1  2  3  4  5

Filmrechten verkocht aan Sony Pictures en SK Global

Als Lucie Churchill op de eerste ochtend van haar vakantie op het eiland Capri oog in oog komt te staan met George Zao, weet ze onmiddellijk dat ze een hekel aan hem heeft. Ze walgt ervan dat hij galant aanbiedt om van hotelkamer te wisselen zodat zij uit kan kijken over de Tyrreense Zee, ze haat het dat hij meer over kunst weet dan zij en ze kan het werkelijk niet uitstaan dat hij haar heeft gekust in de schaduw van een Romeinse ruïne.

Als dochter van een in Amerika geboren Chinese moeder en een New Yorkse vader met blauw bloed, is Lucie altijd van plan geweest een westerse man te trouwen. Er zit niets anders op dan George af te wijzen. Maar als ze hem jaren later weer tegen het lijf loopt – nota bene tijdens een weekendje weg met haar verloofde – is hun aantrekkingskracht nog net zo sterk. Hoe lang kan ze hem de toegang tot haar wereld en hart ontzeggen?