Het laatste lied - Nicholas Sparks RECENSIE

Recensie: Het laatste lied – Nicholas Sparks

In Het laatste lied ontmoeten we Ronnie, een zeventienjarig meisje uit New York dat door haar moeder gedwongen wordt om samen met haar broertje de zomer bij haar vader door te brengen. Deze voormalig muziekdocent woont in het kleine stadje Wilmington, gelegen aan de oceaan.  Ronnie is niet blij met deze plannen en is dan ook niet van plan er een gezellige tijd met haar vader van te maken. Ze heeft al drie jaar niet met hem gesproken en wil dit graag zo houden.  Maar de zomer brengt veel veranderingen. Ronnie krijgt vrienden, sommigen goed en anderen ronduit slecht. En ze wordt verliefd op Will, met wie ze een hartstochtelijke relatie krijgt. Ondertussen komen er veel geheimen naar boven drijven, waardoor de zomer minder rustig en saai wordt dan Ronnie had gedacht.

Nicholas Sparks schreef Het laatste lied al in 2009 en nu kunnen wij eindelijk de Nederlandse vertaling lezen. Hij schreef het boek vrijwel tegelijkertijd met het script voor de film die van dit verhaal gemaakt is: The Last Song. Dit is te merken omdat enkele passages echt lezen als een scene uit Hollywood. Hier en daar is het boek wel wat voorspelbaar en zoetsappig maar dit hoort nu eenmaal bij Nicholas Sparks.

Vrijwel al Nicholas Sparks boeken zijn bestsellers en ook zijn er een groot aantal verfilmd, waarbij The Notebook misschien wel het bekendste is. Zijn boeken gaan altijd over liefde. Nicholas Sparks heeft hier zelf eens over gezegd: in mijn boeken worden twee mensen verliefd, en het einde is ofwel goed, bitterzoet of tragisch. In Het laatste lied spelen ook de thema´s vergeving en het geloof een rol. In verschillende relaties tussen mensen in het verhaal moeten de personen elkaar vergeven, of juist zichzelf vergeven. Ronnies vader zoekt hierbij ook naar de zin van het geloof in God.

Een boek van Nicholas Sparks is eigenlijk altijd genieten als je van een lekker romantisch verhaal houdt. Hij is een meester in het scheppen van een heerlijke sfeer. Ook Het laatste lied heeft weer een fantastische setting en karakters. Een oud strandhuis aan de oceaan, nachten op het strand, waken over een schildpadden-nest, verliefde jongeren, slechteriken en geheimen. De kunst van pianomuziek en het maken van glas-in-lood ramen wordt door het verhaal heen geweven. Al lezend zie je de film die gemaakt is van dit boek al in je hoofd door de levendige vertelwijze van Nicholas Sparks.

Het laatste lied (The Last Song)

1  2  3  4  5

Deze Nicholas Sparks-klassieker is nu eindelijk in Nederlandse vertaling verkrijgbaar

Drie jaar na de scheiding van Ronnies ouders vindt haar moeder dat Ronnie en haar broer een zomer bij hun vader moeten doorbrengen. Voorheen een succesvol concertpianist, slijt hun vader nu zijn dagen in Wilmington, een rustig dorpje aan het strand, waar hij zijn tijd steekt in het maken van kunst voor de lokale kerk.

Ronnie is nog steeds boos om het vertrek van haar vader. Ze keert zich van hem af en verkent in haar eentje de omgeving. Op het strand ontmoet ze Will Blakelee, een knappe lokale bewoner die als vrijwilliger bij het aquarium werkt. In eerste instantie moet Ronnie niks van zijn versierpogingen weten, tot hij haar helpt met het beschermen van de schildpadeieren op het strand. Langzaam bloeit er toch iets op tussen de twee, maar wat begint als een zorgeloze zomerliefde, eindigt in een tragisch afscheid wanneer van zowel Ronnies vader als Will een groot geheim aan het licht komt.