Ik wacht hier - Else Boer RECENSIE

Recensie: Ik wacht hier – Else Boer

In Ik wacht hier ontmoeten we de zeventienjarige Erin. Erin zit in het laatste jaar van haar middelbare schoolopleiding. Ze is kortgeleden met haar moeder vanuit Rotterdam verhuist naar een stacaravan op de Veluwe. Ze krijgt een baantje in de plaatselijke bibliotheek en wordt vriendinnen met Alice. Erin en Alice komen in dezelfde klas en vormen een steeds hechtere vriendschap. Maar naarmate de vriendschap vordert lijkt het in de relatie tussen de vriendinnen toch niet allemaal helemaal goed te zitten.

Het verhaal van Ik wacht hier beslaat ongeveer een jaar, maar is niet chronologisch geschreven. Het eerste hoofdstuk begint met een scene ergens tegen het einde van het jaar, en vormt meteen een heftige start. Else Boer heeft hiermee een goed begin van Ik wacht hier neergezet. Het tweede hoofdstuk opent namelijk aan de start van het verhaal, waarin we bij Erin in de stacaravan op de Veluwe terecht komen. Erin is dan alleen met haar moeder, het is zomervakantie, ze heeft nog geen werk, en ze verveelt zich stierlijk. Als lezer vraag je je nu meteen af hoe Erin in de situatie van het eerste hoofdstuk terecht zal komen. Gelukkig leest Ik wacht hier lekker snel en kun je je meteen laten meevoeren met het verhaal. Else Boer heeft het verhaal leuk en slim opgebouwd. Door terloopse opmerkingen in dialogen en kleine stukjes informatie door het verhaal heen te weven ontvouwt zich beetje bij beetje, maar in een aangenaam tempo, het plot dat toch echt niet over twee gewone schoolvriendinnen blijkt te gaan, maar een verhaal wordt dat steeds dramatischere wendingen neemt.

Else Boer debuteert als romanschrijfster met Ik wacht hier. Hiervoor schreef ze al wel korte verhalen en artikelen. In het dagelijks leven is Else Boer naast schrijfster ook docent Nederlands op een school in Utrecht. Dit is goed te merken in Ik wacht hier. Het boek speelt zich voor een groot gedeelte af op een middelbare school, waarbij je als lezer wordt meegenomen in de wereld van toetsen, mentorgesprekken, schoolfeestjes, spijbelen, saaie lessen en aantrekkelijke leraren. Else Boer heeft met Ik wacht hier een sterk debuut neergezet. Het boek is vlot geschreven en blijft boeiend tot het eind. Hoofdpersonen Erin en Alice zijn geloofwaardig neergezet, al hoop je aan het eind van het boek wel dat schrijfster Else Boer in haar loopbaan als docent niet teveel echte Erins en Alices is tegengekomen.

Recensie: Ik wacht hier – Else Boer

Ik wacht hier

Else Boer

6 januari 2021

ISBN 9789044643480
    Uitgever Prometheus
    224 pagina's

Prometheus

1  2  3  4  5

De zeventienjarige Erin verhuist met haar moeder van Rotterdam naar een stacaravan op de Veluwe. Na weer een gestrande relatie snakt haar moeder naar een nieuw begin, terwijl Erin zich lusteloos voelt en het laatste jaar op de zoveelste middelbare school vooral probleemloos wil afmaken. Maar dan ontmoet ze Alice. Alice is mooi, onafhankelijk en ze heeft alles waar Erin van droomt. Vanaf het moment dat ze elkaar ontmoeten, zijn Erin en Alice onafscheidelijk. Dankzij Alice wordt alles beter. Niets lijkt een intense vriendschap in de weg te staan. Niets, totdat Erin ontdekt dat Alice wel erg veel contact met een leraar heeft. Waarom liegt Alice daarover? En waarom kruipt zij gaandeweg steeds meer in haar schulp? Waar hun laatste schooljaar begint met de belofte van vrijheid, lijkt een allesverwoestende climax steeds onvermijdelijker. Ik wacht hier is een indringend verhaal over vriendschap tussen twee tienermeisjes, en over hoe ver je wilt gaan om die te beschermen.