De zevende zus - Lucinda Riley RECENSIE

Recensie: De zevende zus - Lucinda Riley

Eindelijk verscheen in mei 2021 het boek waar velen op hebben gewacht, De zevende zus. Het is het verwachte laatste deel van de populaire serie De zeven zussen. Gelukkig weten we al even dat er toch nog een achtste deel komt! Lucinda Riley heeft in het voorjaar van 2021 al aangekondigd dat het verhaal over de zussen en Pa Salt toch nog niet klaar is en dat ze volgend jaar nog een deel zal publiceren.

Hoe zit het nu toch met die ontbrekende zevende zus? Die vraag houdt lezers al vanaf het eerste deel bezig. Pa Salt heeft zes meisjes geadopteerd en opgevoed. Ze zijn allemaal vernoemd naar een van de zeven sterren van het sterrenstelsel de Pleiaden. De grote ontbrekende naam is en blijft Merope... Waar is zij? Bestaat zij wel? De zevende zus staat in het teken van de zoektocht van de zes bekende zussen naar hun onbekende zevende zus. Aan het einde van Zon heeft Riley ons achtergelaten met de enorme cliffhanger dat familieadvocaat Georg Hoffman de zevende zus eindelijk opgespoord zou hebben. De zevende zus begint echter in Nieuw-Zeeland, waar een jonge vrouw vertelt dat ze nog precies weet wat ze deed toen haar vader overleed. Een bekend begin, want de eerste delen van de serie begonnen op dezelfde manier. Ook Mary-Kate blijkt geadopteerd te zijn.

De zevende zus vertelt vooral het verhaal van Mary McDougal, door iedereen Merry genoemd. Ze is opgegroeid in Ierland, maar heeft Ierland 37 jaar geleden na bedreigingen door een jeugdvriend abrupt verlaten. Ze heeft een nieuw leven opgebouwd in Nieuw-Zeeland. Na het overlijden van haar man Jock, de vader van Mary-Kate, gaat ze een grand tour maken en zoekt de plekken uit haar jeugd terug. De tijdlijn in het verleden verloopt met meer sprongen dan we van Lucinda Riley gewend zijn, die de historische lijn vaak wat chronologischer vertelt. Het verhaal springt van de jaren '20, naar de jaren '50 en weer terug. Het duurt ook even voor je het verband tussen de hoofdpersonen in het verleden helemaal scherp hebt, afgezien van de Ierse geschiedenis en de felle onafhankelijkheidsstrijd.

In het heden reizen de zussen achter Merry aan, die in haar grand tour via Canada en Londen in Dublin terecht komt. Ze heeft er weet van gekregen dat de zussen d'Apliese haar zoeken en slaat iedere keer op de vlucht. Gelukkig is in iedere windstreek van de wereld wel een zus te vinden. Merry's ring met zeven smaragden in de vorm van een ster is voor de zussen het bewijsstuk dat ze de ontbrekende zus gevonden hebben. Al moet dochter Mary-Kate, mede gezien haar leeftijd, de zevende zus zijn, je krijgt geregeld het gevoel dat het ook wel eens Merry zou kunnen zijn. Het duurt lang voor je hier volledige duidelijkheid over krijgt als lezer.

Zoals gewoonlijk is de historische verhaallijn bijzonder interessant. Het is bewonderenswaardig hoe Riley iedere keer weer een mooie verhaallijn weet te vinden en die kan verbinden met het zussenverhaal. Historische fictie op zijn best, want de belangrijke gebeurtenissen en personen zijn allemaal te verifiëren.

Ook zoals gewoonlijk leest De zevende zus vlot en gemakkelijk en heeft Riley veel verrassingen in het plot verwerkt. Ze probeert niet teveel lange stukken met informatie te schrijven, maar deze informatie in dialogen te verwerken. Helaas zijn de dialogen hierdoor niet altijd even natuurlijk geschreven. Ook zal je ervaren dat dit boek heel veel personages kent, en heel veel verhaallijnen. Goed opletten dus! Maar toch kan je niet anders dan doorlezen. Omdat het verhaal zo meeslepend is en je geboeid bent door het verhaal. Maar ook omdat je de vragen, die je eigenlijk al vanaf het eerste deel hebt, nu eindelijk beantwoord wilt zien. Dat gaat overigens niet tot in alle details gebeuren, want uiteraard eindigt De zevende zus weer met een cliffhanger en moeten we als lezers nog een jaar wachten op de ontknoping(en) in het achtste deel.

De zeven zussen 7 - De zevende zus

Lucinda Riley

6 mei 2021

ISBN 9789401614283
    Uitgever Xander
    700 pagina's

Xander

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Na de onthulling van Georg Hoffman dat de missende zus misschien is gevonden, ontdekken Maia en Ally dat er maar twee aanwijzingen zijn: het adres van een wijngaard in Nieuw-Zeeland en een tekening van een bijzondere stervormige ring. Ze besluiten dat CeCe, die in Australië woont, op onderzoek uit moet. Er begint een race tegen de klok om de ontbrekende zus te vinden, en de zoektocht voert de zussen over de hele wereld. Elke zus probeert haar spoor te volgen - in Nieuw Zeeland, Canada, Engeland, Frankrijk en Ierland - maar ze lijken steeds een stap achter te lopen...