De therapeut - B.A. Paris RECENSIE

Recensie: De therapeut - B.A. Paris

Het stel - Alice en Leo - heeft tot nu een LAT-relatie gehad, maar daar komt eindelijk verandering in. Ze gaan samenwonen in een community: The Circle. Een paar huizen met een toegangshek eromheen. Ze moeten niet alleen wennen aan elkaar, maar ook in een gesloten wijk kom je natuurlijk in aanraking met je buren. Tijdens een borrel met haar buren komt Alice te weten dat de bewoners die voor hen in het huis woonden, een heftig geheim met zich meedroegen. Alice wil koste wat het kost het geheim ontrafelen en duikt hierbij het leven van oud-bewoonster en therapeut Nina Maxwell in.

De therapeut is een verhaal dat veel doet denken aan de boeken van Liane Moriarty en de serie Desperate Housewives: de community waar Alice en Leo gaan wonen kan zo uit de serie of het boek komen. En de dingen die zich achter gesloten deuren (en soms ook gesloten gordijnen) afspelen lijken hier veel op. Samen met de roddels over de buurt en een vriendengroep die ook je buren zijn.

B.A. Paris heeft de personages goed uitgewerkt. Iedereen 'ken' je voor je gevoel en ieder reageert weer anders op dingen. Dit houdt B.A. Paris het hele boek vol en zo leer je ieder personage kennen. Wat toch een minpuntje is, is dat er soms te snel wordt voorbijgegaan aan de emoties van alle personages in het boek. Er is een moord gepleegd: dit lijkt vrij normaal voor de inwoners van The Circle. Ook het hoofdpersonage die af en toe wat relatieproblemen heeft, lijkt hier totaal emotieloos in te staan. Dit verbaast je wel als lezer, omdat de rest van het verhaal erg goed in elkaar zit met de twists en spanningsopbouw.

De therapeut start met de introductie die wat te lang duurt: Alice die voor de hele buurt een borrel wil organiseren wat haar vriend Leo helemaal niet ziet zitten. Ze blijft twijfelen en doet dit uiteindelijk toch. Dit voorstuk samen met de borrel neemt een groot aantal bladzijden in beslag, waarin uitgebreid bij de voorbereiding en de avond zelf wordt stilgestaan. Alle personages worden geïntroduceerd en dit is ook een stortvloed aan informatie.

Toch is De therapeut op zich - zonder de kleine minpuntjes - een echt spannend verhaal dat even op gang moet komen met roddels en geheimen die uiteindelijk allemaal uitkomen. De therapeut zit vol met twists en zorgt ervoor dat je iedere pagina met een ruk omslaat om te weten hoe het verder gaat. Ieder personage lijkt iets te verbergen en hoe meer je leest in De therapeut hoe meer je te weten komt. Dit maakt je compleet verslaafd aan het boek.

Recensie: De therapeut - B.A. Paris

De therapeut

1  2  3  4  5

De therapeut van BA Paris is een nieuwe psychologische thriller vol onderhuidse spanning en onbetrouwbare personages. Van de auteur van Achter gesloten deuren, Gebroken en Breng me terug.

Eindelijk komt de langgekoesterde wens van Alice en Leo uit: ze nemen hun intrek in een pasgerenoveerde woning in The Circle, een exclusieve gated community. Alice heeft niet eerder in een grote stad gewoond en moet dan ook even wennen. Toch wil ze er het beste van maken. Ze leert haar buren steeds beter kennen, en tijdens een buurtborrel komt ze te weten dat haar woning een schokkend geheim herbergt. Hierna raakt ze geobsedeerd door Nina, de therapeut die hun huis twee jaar voor Alice en Leo bewoonde en er werd vermoord, en ze wil er koste wat het kost achter komen wat er is gebeurd. Maar niemand wil haar meer vertellen over de precieze gebeurtenissen van destijds. Haar buren lijken iets voor haar verborgen te houden, en binnen The Circle blijkt alles lang niet zo perfect als het lijkt…

De therapeut bevat alle ingrediënten van een typische BA Paris: onderhuidse spanning, onbetrouwbare personages, en meerdere twists aan het eind!