Achter de horizon - Ciara Geraghty RECENSIE

Recensie: Achter de horizon - Ciara Geraghty

Iris en Terry zijn al jarenlang hartsvriendinnen. Iris lijdt aan een ernstige ziekte, MS. Wanneer Iris op een dag onvindbaar is, besluit Terry haar te gaan zoeken. Terry's ergste nachtmerrie komt uit: Iris is van plan om naar Zwitserland te vertrekken, om daar haar leven tot een waardig einde te brengen. Wanneer Terry haar vindt, lijkt niets Iris van gedachte te kunnen doen veranderen. Samen maken de twee nog een laatste reis, waarbij ze elkaar beter leren kennen dan ooit.

Achter de horizon van Ciara Geraghty volgt twee beste vriendinnen, Iris en Terry, allebei in de vijftig. Beiden hebben ze al een heel leven achter zich. Terry is getrouwd en heeft twee dochters, Anna en Kate. Ook zorgt Terry voor haar demente vader, Eugene. Eugene gaat ook mee wanneer Terry op zoek gaat naar Iris, omdat Terry haar vader niet alleen achter kan laten. Iris lijdt aan MS en heeft verder geen familie. Wanneer op een dag Terry naar Iris' huis gaat, vindt ze daar een brief. Een brief waarin Iris vertelt naar Zwitserland te zijn vertrokken. Terry reist haar, samen met Eugene, achterna voor nog een laatste avontuur.

Iris heeft altijd al een avontuurlijk leven geleid. Ze houdt van het leven, wat haar een zeer interessant personage maakt. Haar keuze om naar Zwitserland te vertrekken heeft ze daarom ook weloverwogen. Iris' gezondheid gaat steeds meer en meer achteruit. Tijdens het lezen van Achter de horizon ga je als lezer steeds meer en meer begrijpen waarom Iris de keuze heeft gemaakt om naar Zwitserland te vertrekken. Terry probeert haar nog tegen te houden, maar niets lijkt te werken. Dus besluit Terry om nog het beste ervan te maken: één laatste avontuur.

Alhoewel dit boek zwaar beladen is, is het Ciara Geraghty toch gelukt om er een liefdevol en vrolijk verhaal van te maken. Het boek voelt dan ook, al zou je het niet verwachten, heel positief en vreugdig aan. Wat vooral interessant was om te lezen, was hoe Terry gedurende de reis groeit. Dit komt door de gesprekken die ze voert maar haar dementerende vader, maar ook door het bijzijn van Iris. Ze realiseert zich bijvoorbeeld dat ze – tot op dat moment – niet alles uit haar leven heeft gehaald. Dat het leven snel kan gaan, en voor je het weet kan het voorbij zijn.

De schrijfster van dit boek, Ciara Geraghty, is het gelukt om een zwaar beladen verhaal op een vlotte manier te vertellen. Het boek leest zeer prettig en je wilt als lezer maar door blijven lezen. Niet per se omdat je wil weten hoe het verhaal van Iris en Terry afloopt, maar ook omdat de personages je blijven intrigeren: twee hartsvriendinnen die soms totaal verschillend van elkaar zijn. Het boek zelf is echter niet enkel en alleen maar vrolijkheid, er zijn ook heel veel momenten waarop dit boek een gevoelige snaar raakt. Achter de horizon brengt dus verschillende emoties los bij haar lezers, zonder dat het te veel wordt. Ciara Geraghty heeft dit precies weten te balanceren.

Achter de horizon is een ingrijpend verhaal over twee hartsvriendinnen. Het boek neemt je mee op een interessante road trip waarbij Terry zichzelf nog beter leer kennen. Een echte aanrader!

Achter de horizon

1  2  3  4  5

Een onverwachte reis verandert het leven van twee vriendinnen voorgoed

Voor de lezers van Jill Mansell, Rosie Walsh en Jojo Moyes

Terry en Iris zijn al heel lang hartsvriendinnen die alles met elkaar delen. Als Terry langsgaat om Iris' vijftigste verjaardag te vieren, maar haar huis volkomen verlaten aantreft, weet ze meteen dat er iets heel erg mis is. Iris staat met volle overgave midden in het leven, maar ze heeft wel een ongeneeslijke hersenaandoening, dus Terry is bang dat Iris misschien een radicale beslissing heeft genomen.

Dan krijgt ze een brief waaruit blijkt dat haar grootste angst inderdaad uitkomt: Iris is op weg naar Zwitserland, om daar in een kliniek voor levensbeëindiging een waardige dood tegemoet te zien. Terry reist haar achterna, samen met haar dementerende vader Eugene, die ze niet zomaar achter kan laten. Ze is vastbesloten haar vriendin op andere gedachten te brengen. Als hun paden elkaar weer kruisen, blijkt Iris niet om te praten, en de drie reizen samen verder. Dan volgen zes emotionele dagen die eigenlijk de ergste van Terry's leven zouden moeten zijn, maar tot de beste zullen gaan behoren.