De Schaduwvriend - Alex North RECENSIE

Recensie: De Schaduwvriend - Alex North

Wanneer de moeder van Paul wordt opgenomen in een hospice, keert hij terug naar het dorp waar hij is opgegroeid. Vijfentwintig jaar later heeft hij nog steeds de gruwelijke gebeurtenis uit zijn jeugd niet verwerkt. Zijn beste vriend werd vermoord door een klasgenoot. Het duurt niet lang voor het verleden hem begint in te halen.

De schaduwvriend is de tweede thriller van Alex North. Eerder schreef hij het goed onthaalde De Fluisterman, waarin een kleine jongen verdwijnt en later dood wordt teruggevonden. De filmrechten hiervan zijn reeds verkocht. De schaduwvriend heeft een link met zijn voorganger, maar is een losstaand verhaal.

Alex North kiest voor een trager plot waarin flashbacks een belangrijke rol spelen. De huidige situatie van Paul en de ontdekkingen die hij doet worden afgewisseld met fragmenten uit het verleden waarin de tragische gebeurtenis rond de dood van tiener James zich ontvouwt. Daarnaast is er rechercheur Amanda Beck die honderdvijftig kilometer verderop geconfronteerd wordt met een moord die precies lijkt op wat er zich destijds in Gritten heeft afgespeeld. De wisselende perspectieven zorgen voor de nodige dynamiek. Dat is ook nodig, want zeker in het begin gebeurt er eigenlijk bitter weinig en wordt er vooral een kader gecreëerd.

Personage Amanda Beck is een bekende voor de lezers van De Fluisterman. Hoewel ze geen grote rol speelde in het verhaal had ze wel de leiding over het onderzoek. In De Schaduwvriend is haar aandeel iets groter. De rechercheur is vastbesloten de zaak uit te spitten en reist af naar Gritten. Het spotlicht is echter op Paul gericht. Zijn personage voelt zich behoorlijk ongemakkelijk bij zijn terugkeer naar zijn geboorteplaats en het feit dat hij daarbij geconfronteerd wordt met zijn herinneringen.

De plot vordert traag, maar er hangt een mysterieuze, ietwat beangstigende sfeer in het verhaal. Dat is een sterkte die Alex North goed weet uit te buiten. Het element van de lucide dromen dat al snel naar voor komt doet hierbij ook een duit in het zakje. Het is het soort onderdeel dat of omarmd wordt of een struikelblok vormt. De auteur gaat er echter geraffineerd mee om, waardoor het niet zweverig wordt.

De Schaduwvriend is een donkere thriller. Dit vloeiend en beeldend geschreven verhaal is niet weggelegd voor lezers die houden van tenenkrommende spanning, wel voor liefhebbers van onderhuidse nervositeit en complexe onderlinge banden.

Recensie: De Schaduwvriend - Alex North

De Schaduwvriend

1  2  3  4  5

De Schaduwvriend van Alex North is een spannende en duistere thriller, waarmee North de hooggespannen verwachtingen na De Fluisterman inlost. Voor de fans van Stephen King en Thomas Harris.

De schaduwvriend is de nieuwe thriller van Alex North, die eerder de bestseller De Fluisterman schreef.

In De schaduwvriend herinnert Paul Adams zich nog goed die vreselijke dag waarop de jonge Charlie Crabtree een van zijn klasgenoten vermoordde. Paul was zowel bevriend met Charlie als met het slachtoffer. Diezelfde dag verdween Charlie spoorloos en de wildste complottheorieën doen nog steeds de ronde op internet. Vijfentwintig later verwerkt Paul stukje bij beetje zijn jeugd. Maar wanneer zijn dementerende moeder een terugval krijgt, kan hij er niet meer omheen: hij moet terug naar zijn ouderlijk huis. Het duurt niet lang voordat alles uit de hand begint te lopen: zijn moeder is ervan overtuigd dat er een indringer in huis is, en Paul realiseert zich dat hij wordt gevolgd. Het zet hem aan het denken: wat is er daadwerkelijk gebeurd op de dag van de moord? Waar zou Charlie nu zijn?

De schaduwvriend is een spannende en duistere thriller, waarmee North de hooggespannen verwachtingen na De Fluisterman inlost.