Grumor in Groep 8 - Paul van Loon RECENSIE

Recensie: Grumor in Groep 8 - Paul van Loon

De familie RIP heeft een bijzondere samenstelling: een zombie als moeder met als kinderen een weerwolf, een vampier en een geest. De familie heeft dan ook grote moeite om zich aan te passen aan het 'normale' leven en dat levert de meest bijzondere verhalen op. Die verhalen zijn samengevoegd in dit boek, maar wie is eigenlijk de auteur van dit boek en hoe kan deze zoveel over de familie RIP weten?

Knotsgekke situaties, dat is wat je krijgt in Grumor in Groep 8. Dat kan heel leuk zijn, maar zoals het gezegde luidt: overdaad schaadt. En dat is toch een beetje het gevoel dat je overhoudt na het lezen van dit jeugdboek van Paul van Loon. De personages worden duidelijk neergezet, maar om je voor te stellen hoe ze zich precies in de situaties gedragen die worden beschreven, vergt heel veel inlevingsvermogen van de lezer. Dat prikkelt en nodigt uit tot gebruik van verbeelding, maar zoals bij alles, moet het wel haalbaar zijn.

De vreemde avonturen van de familie RIP zitten langs de andere kant wel vol energie en humor. Je moet als lezer zeker gniffelen om de fratsen die Jimi en Ernst uithalen, want ook al zijn ze een weerwolf en een vampier, ze lijken heel erg op gewone jongens en komen in dezelfde problemen als gewone jongens. Alleen dan met een verbeeldingsrijk sausje eroverheen. Eigenlijk is Grumor in Groep 8 een raamvertelling waarbij de omlijsting wordt gevormd door het boek vol verhalen dat voorgelezen wordt aan Jimi en Ernst, en de binnenvertellingen de verhalen zijn waar je als lezer samen met de personages in duikt. Je moet er dus wel goed de aandacht bij houden, om het grotere plaatje te blijven zien, maar daar houdt Paul van Loon ook rekening mee waardoor ook jonge lezers de weg niet kwijt zullen raken.

De trouwe van Loon-lezers zullen de personages al kennen uit het eerste boek rond de familie RIP: Nooit de buren bijten. Je hoeft dat boek niet gelezen hebben om Grumor in Groep 8 goed te kunnen volgen, want het verhaal hoeft geen introductie of voorkennis, maar het is natuurlijk wel een extra voordeel als je het vorige deel wel hebt gelezen. Dan voelen de personages toch een stuk vertrouwder aan.

De schrijfstijl is helder en de eenvoudige zwart-witte illustraties van Silvie Buenen verduidelijken het nog meer. De doelgroep van 10 tot 12 jaar zal Grumor in Groep 8 vlot kunnen lezen. Ook lezers jonger dan 10 jaar die al vrij vlot zelfstandig lezen zullen plezier beleven aan dit verhaal. Paul van Loon heeft een krachtige vertelstijl, waarmee hij veel kinderen weet te boeien en hij kan als geen ander de aandacht grijpen. Toch moet gezegd worden dat Grumor in Groep 8 niet zijn sterkste boek is door het missen van een sterk plot, en dat zal ook voor de fans duidelijk voelbaar zijn.

Grumor in groep acht

1  2  3  4  5

Stel je voor dat er een weerwolf bij je in de klas zit. En een vampier. En een geest. En dat er dan ook nog een schoolkamp wordt georganiseerd met een echte griezelavond... Wie durft mee?