Flessenpost - Chantal Claassen RECENSIE

Recensie: Flessenpost - Chantal Claassen

Chloë verloor al op jonge leeftijd haar ouders en broertje, en ze mist ze nog iedere dag. Dat gevoel wordt extra heftig als ze breekt met haar vriend en ze weinig andere opties heeft dan tijdelijk intrekken bij haar beste vriendin Babs. Als dan ook nog blijkt dat het slecht gaat met haar oma, de vrouw die haar opvoedde, vlucht Chloë naar Hoek van Holland. Daar was ze ooit gelukkig met haar familie. In een opwelling vertrouwt ze haar verdriet toe aan een brief, die ze in een fles in zee gooit. Op de terugweg ziet ze een vacature bij Beachclub Esperanza en voor ze weet wat ze doet, heeft ze een baan als weekendhulp. Nogal druk naast een fulltime baan in een plaats twee uur rijden naar het zuiden, maar misschien wel de beste beslissing die ze in lange tijd gemaakt heeft.

Een plek op de shortlist van de Kobo-schrijfwedstrijd motiveerde Chantal Claassen tot het schrijven van haar eerste boek. En zo ontstond Flessenpost, meteen het eerste deel van een serie getiteld Beachclub Esperanza. Een debuut dat wel flink op gang moet komen. Wéér zo'n dertien-in-een-dozijn-feelgoodroman denk je na de eerste hoofdstukken. Onhandig meisje dat naar eigen zeggen net iets te dik is, onzeker door iets dat in het verleden gebeurd is, met een verkeerde smaak in mannen en een bloedmooie succesvolle beste vriendin. En dan krijgt ze een kans op een frisse start én ontmoet ze daarbij de mogelijk toekomstige liefde van haar leven. Ja ja, dat verhaal kennen we. Maar gelukkig krijgt de pen van Claassen langzaam vleugels.

Kennelijk had ze het even nodig om uitgebreid de hoofdpersonen en hun omstandigheden neer te zetten. Zelfs Chloë's ontmoeting met love interest Jesse voelt een beetje lafjes. Maar langzaam stijgt de temperatuur en veroveren de personages een plekje in je hart. Sowieso: wat is die Jesse een ontzettende leukerd. Dat hij knap is, dat nemen we maar aan op basis van het commentaar van de mensen om hen heen. Beeldend schrijven is (nog?) niet de sterkte kant van Claassen schrijfstijl (wie haalt er nu in haar eigen woorden haar handen door 'haar lokken'?). Maar Jesse heeft een zeer prettige persoonlijkheid; sympathiek, stoer, recht door zee, bezorgd. Kortom, alles wat een vrouw in een droomman zou willen. Claassen trapt ook niet in de val waar vrouwelijke schrijvers nog wel eens in vallen: mannen te vrouwelijk maken. Jesse ziet een leuke meid en daar gaat hij voor; want als een man het weet, weet hij het.

Ondertussen ontwikkelt Chloë zich naar een wat stoerdere vrouw, ook al komt haar verdriet uit het verleden en de onzekerheid die daaruit voortkomt niet helemaal overtuigend uit de verf. Maar ze is vooral heel oprecht en daarmee iemand die je een happy end gunt. En wat een ontzettend lieve verhaallijn zet Claassen neer met Chloë's zoektocht naar de zus van haar oma. Liefdeskoppel Chloë-Jesse heeft daarmee flinke concurrentie van de combinatie Chloë-oma. Zo bevat Flessenpost voldoende elementen om met gemak de laatste pagina te halen. Ondanks de wat stroeve start lijkt Claassen inderdaad dat 'nieuwe Nederlandse talent' zoals haar uitgever op de achterkant van haar debuut heeft gezet. Als Claassen in de Beachclub Esperanza-vervolgdelen alles uit Flessenpost steeds net een beetje beter aanpakt, dan wordt deze serie een genot om te lezen.

Beachclub Esperanza 1 - Flessenpost

1  2  3  4  5

‘Flessenpost’ van Chantal Claassen gaat over Chloë. Na een mislukte relatie trekt ze tijdelijk in bij beste vriendin Babs. Nu ze weer alleen is, voelt ze het gemis van haar overleden ouders en broertje des te meer. Ook het feit dat de gezondheid van haar oma zo achteruitgaat, baart haar zorgen. Als ze op het strand van Hoek van Holland een fles in de zee gooit met een wens voor haar oma, ziet ze dat er bij Beachclub Esperanza personeel wordt gezocht. Chloë aarzelt geen moment en solliciteert. Nogal rücksichtslos, maar misschien wel haar beste zet in tijden.

‘Flessenpost’ is het debuut van de Nederlandse feelgoodauteur Chantal Claassen en het eerste boek in haar heerlijk zomerse Beachclub Esperanza-serie.