De XX Economie - Linda Scott RECENSIE

Recensie: De XX Economie - Linda Scott

Vrouwen hebben mondiaal gezien nog steeds een achtergestelde positie ten opzichte van mannen. Ze worden uitgesloten van de wereldhandel, zijn het voorwerp van handel, mogen niet zomaar een bankrekening openen of verdienen structureel minder dan mannen met het verrichten van dezelfde werkzaamheden. In De XX Economie laat Linda Scott de lezer zien wat er allemaal mis is met de huidige wereldeconomie en waarom zij in stand wordt gehouden.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf geen feminist ben. Genderdiscriminatie is zoals elke vorm van discriminatie onacceptabel. Het nut van een vrouwenquotum begreep ik hiervoor dan ook niet, je kiest toch gewoon voor de persoon die het beste voor de positie is? Toch ben ik altijd benieuwd naar de drijfveren van mensen en dus was ik heel nieuwsgierig naar De XX Economie.

In het eerste hoofdstuk zet Linda Scott vol de aanval in. In de Westerse wereld is de genderdiscriminatie vooral bij de economiestudies aanwezig. Daar viel mijn mond van open, als Nederlandse economiestudente heb ik dat (gelukkig!) nog nooit zo ervaren. Linda Scott vult haar betoog aan met verhalen uit haar eigen ervaring en gaf onder andere ook de meest gehoorde argumenten van mannen waarom vrouwen niet deelnemen aan de (wereld)economie. Vanuit mijn nieuwsgierigheid besloot ik het eens op te gooien bij wat goede vrienden en tot mijn verbazing hoorde ik precies wat Linda Scott had voorspeld.

En dat is niet de enige eyeopener die De XX Economie mij bood. In veertien hoofdstukken neemt Linda Scott de lezer mee over de hele wereld, laat ze de historische, juridische en sociaal-culturele factoren zien die de wereldeconomie en wereldorde hebben gevormd zoals wij haar vandaag de dag kennen.

De XX Economie leest als een goed verhaal. Door de vele voorbeelden en eigen ervaringen is het verhaal heel pakkend en tot zekere hoogte meeslepend. Linda Scott laat ruimte open voor eigen interpretatie en je hoeft het zeker niet altijd met haar eens te zijn, om het verhaal je te laten boeien.

Hier en daar ondersteunt Linda Scott haar verhaal met wetenschappelijke artikelen, maar bij sommige standpunten mis je een verwijzing. Deze stellingen, bijvoorbeeld dat mannen in Moldavië ten opzichte van vrouwen maar matig presteren in zakelijk opzicht, hadden onderbouwd moeten zijn met een bron. Ook mis je bij dergelijke stellingen de maatstaf (is er gekeken naar winst, naar personeelsbeleid, naar return on investment?). Hierdoor is het lastig om de standpunten te plaatsen in het verhaal. Toch pleit het gebruik van eindnoten en niet te veel academisch taalgebruik zeker voor De XX Economie. Het is een heel begrijpelijk verhaal geworden met veel uitleg zodat het een breed publiek aanspreekt.

Ben ik overtuigd over alles? Nee, niet per se. Maar De XX Economie heeft op heel veel fronten nieuwe inzichten geboden waardoor ik de wereld en de mensen om mij heen beter ben gaan begrijpen. De XX Economie geeft stof tot nadenken en zet bepaalde fenomenen in een ander licht. Voor iedereen die zijn kop niet in het zand wil steken en benieuwd is naar genderdiscriminatie in deze wereld, voornamelijk in relatie met de economie, is De XX Economie een enorme aanrader!

Recensie: De XX Economie - Linda Scott

De XX economie

1  2  3  4  5

Elk onderzoek toont het aan: vrouwen hebben nog altijd een achtergestelde positie ten opzichte van mannen en dat leidt tot vele problemen, van ernstige armoede tot mensenhandel. Hoogleraar en activist Linda Scott presenteert
    in dit boek een totaal nieuwe wereldorde op basis van economische vrijheid en gelijkheid. Daarbij blikt ze terug op de historische onderwerping van vrouwen, laat ze zien hoe die heeft geresulteerd in een aantal hardnekkige problemen en roept ze op tot gelijke behandeling – gelijkwaardigheid die zal leiden tot een betere wereld voor zowel vrouwen als voor mannen.