Valentijn - Elizabeth Wetmore RECENSIE

Recensie: Valentijn - Elizabeth Wetmore

Februari 1976, Odessa, Texas: de veertienjarige Gloria Ramírez verschijnt gehavend op de ranch van Mary Rose Whitehead. Gloria is aangevallen in een aangrenzend olieveld. Deze gebeurtenis zet de raciale en sociale verhoudingen in Odessa op scherp.

In Valentijn maak je kennis met verschillende vrouwen; Gloria, Mary Rose, Debra Ann, Corinne, Suzanne en GInny. Een weduwe, een voormalig onderwijzeres, een buurmeisje dat door haar moeder in de steek is gelaten... Het boek is geschreven vanuit wisselende standpunten van deze bijzondere personages. Deze standpunten kunnen worden gelezen als volledig ontwikkelde, korte verhalen. Aan het einde van het boek of pas na het lezen van het boek worden deze standpunten steeds duidelijker en begrijp je steeds beter wat dit met het verhaal te maken heeft. De personages zijn hierdoor ontzettend levendig.

Valentijn is het debuut van de Amerikaanse Elizabeth Wetmore, zelf ook geboren in West-Texas. Elizabeth heeft een opvallende manier van schrijven. Allereerst schrijft ze ontzettend beelden, je voelt het vuil, je ziet het vlakke landschap en de kleinheid van de stad voor je. Het boek bevat niet veel actie, maar toch blijf je door lezen en ben je benieuwd hoe het afloopt met de verschillende vrouwen en hun standpunten en hun reactie op de situatie. Elizabeth maakt het belang van opkomen voor jezelf en voor elkaar op een mooie manier duidelijk. Want wat doe je eigenlijk als er een vreemdeling bij je aan de deur komt? En hoe is het mogelijk dat deze ontmoeting de hele stad beïnvloedt?

Elizabeth Wetmore zet je met Valentijn niet alleen tijdens het lezen, maar ook vooral na het lezen, aan het denken. Ondanks dat het boek diverse personages bevat, blijven deze personages en hun standpunten je bij. Valentijn laat op een ontzettend mooie manier niet alleen de kracht, maar ook de kwetsbaarheid van vrouwen zien. Ook komen het toenemend geweld en racisme duidelijk naar voren.

Wel is het jammer dat Gloria weinig naar voren komt in het verhaal. Het gaat vooral over een aantal vrouwen in Odessa die op hun eigen manier reageren op de situatie. Daarnaast is de manier waarop de dialogen worden geschreven soms even wennen, het boek bevat niet veel dialogen en de dialogen zijn nooit in citaten geschreven.

Valentijn is een boeiend en intrigerend verhaal, over het belang van opkomen voor jezelf en voor elkaar. Een verrassend boek wat je nog een poos bij zal blijven!

Recensie: Valentijn - Elizabeth Wetmore

Valentijn

Elizabeth Wetmore

11 februari 2021

ISBN 9789025453992
    Uitgever Atlas
    352 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

‘Valentijn’ van Elizabeth Wetmore speelt zich af in februari 1976 in Odessa, Texas waar in de vroege uurtjes na Valentijnsdag de veertienjarige Gloria Ramírez gehavend en gebroken verschijnt op de ranch van Mary Rose Whitehead. Het meisje is aangevallen in een aangrenzend olieveld; de brute daad zet de toch al gespannen raciale en sociale verhoudingen in Odessa op scherp. Hoewel de zaak dankzij de inspanningen van Mary Rose uiteindelijk in de rechtszaal belandt, is gerechtigheid ver te zoeken – en mededogen al helemaal. Tegen de achtergrond van de opbloeiende, door mannen gedomineerde oliehandel van West Texas onderzoekt ‘Valentijn’ vanuit afwisselende vrouwelijke perspectieven de nasleep van geweld in een gepolariseerd dorp: als we ons lot zelf in de hand hebben, wie willen we dan zijn?