Ravenburcht - Ina de Man RECENSIE

Recensie: Ravenburcht - Ina de Man

Kaat kijkt al erg uit naar de zomervakantie, maar als ze hoort dat ze die zal moeten doorbrengen op de boerderij van haar tante en oom is de pret snel bedorven. Haar ouders gaan op expeditie naar het Midden-Oosten en ze was liever met hen meegegaan, maar haar ouders vinden het te gevaarlijk. Gelukkig blijken haar oom, tante, nichtjes en neef heel goed mee te vallen en denkt Kaat dat ze toch een leuke tijd zal hebben! Vlakbij de boerderij staat een oude, griezelige burcht (de ravenburcht)  waar een enge legende de ronde over doet. Kaat wordt nieuwsgierig en samen met Eva gaan ze de burcht onderzoeken. Welke geheimen kunnen ze ontdekken?

De opmaak van Ravenburcht is heel verzorgd. De cover ziet er al erg spannend uit, met die twee meisjes en een vervallen burcht met raven op de achtergrond. Ook aan de binnenkant kan je regelmatig een afbeelding van de burcht terugvinden, telkens als er een nieuw hoofdstuk begint. Dat zorgt voor net dat beetje extra: dat is heel leuk gedaan!

Ina de Man heeft een supervlotte schrijfstijl. Moeiteloos rijgt ze de hoofdstukken aan elkaar en tovert ze een spannend en leuk verhaal uit haar pen. Je merkt dat Ina de Man een Vlaamse schrijfster is: hier en daar komen Vlaamse uitdrukkingen en woordjes voor. Voor Vlamingen is dat lekker herkenbaar en Nederlanders kunnen zo misschien ook wat woordjes Vlaams oppikken. Het is hoe dan ook voor iedereen zeer helder en verstaanbaar!

Kaat is het hoofdpersonage, samen met haar nichtje Eva. De twee personages zijn erg fijn om over te lezen! Enerzijds zijn ze dapper en beleven ze spannende avonturen, maar anderzijds voelen ze ook heel echt door de gevoelens die ze soms laten zien. Er is een goede balans in het boek tussen die twee elementen. Het zorgt ervoor zorgt dat je maar moeilijk kan stoppen met lezen!

Tijdens het lezen van Ravenburcht kreeg ik hetzelfde gevoel als bij het lezen van boeken van Marc de Bel. Het boek leest vlot en laat kinderen schitteren in hun hoofdrol, door zelfs de volwassenen te slim af te zijn. Het boek is misschien een tikkeltje ongeloofwaardig (want alles wat erin gebeurt is nét te toevallig en de meisjes zijn misschien wat te slim voor hun leeftijd), maar in zijn geheel zorgt het voornamelijk voor spanning en een meeslepend verhaal. Ook is het fijn dat er wat geschiedenis in het boek verwerkt is, dat is erg leerrijk en maakt dat het boek net een tikkeltje diepgaander.

Ravenburcht van Ina de Man is een spannende jeugdthriller die jongeren héél leuk gaan vinden. De personages voelen echt aan samen met Kaat en Eva kan je het mysterie van de Ravenburcht gaan ontmaskeren.... Als je durft!

Recensie: Ravenburcht - Ina de Man

Ravenburcht

1  2  3  4  5

Als Kaat hoort dat ze haar zomervakantie op de paardenstoeterij van haar oom en tante door moet brengen, is ze daar niet blij mee. Veel liever was ze met haar ouders meegegaan op hun expeditie naar het Midden-Oosten. Maar als ze voor het eerst de spookachtige burcht ziet die vlakbij de boerderij ligt, wordt ze nieuwsgierig. Als ze met haar nichtje Eva niet ver van de burcht het lichaam van een jonge man ontdekt en een geheim document over de burcht vindt, weet Kaat dat haar vakantie avontuurlijker zal worden dan verwacht.

Kaat en Eva gaan op onderzoek uit. Wat huist er in de geheimzinnige burcht, waarvan alleen de toren nog intact is? Een spook, of is er meer aan de hand? Al snel beseffen de meisjes dat ze in een gevaarlijke situatie zijn beland. Alleen vindingrijkheid en koelbloedigheid kan hen hieruit redden. Lukt het hen het geheim van de burcht te ontsluieren?

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk