Toeval bestaat niet - Saskia M.N. Oudshoorn RECENSIE

Recensie: Toeval bestaat niet - Saskia M.N. Oudshoorn

In 2019 won de schrijfster Saskia M.N. Oudshoorn de #KoboTalent wedstrijd met het boek Recept voor geluk. Ook in 2021 is ze terug met dit keer een trilogie: Liefde in Milaan. De boeken zijn beschikbaar als e-book of als luisterboek. In het eerste deel maak je direct kennis met Anneloes. Zij is door haar vriend Emiel bedrogen met de jonge stagiaire Iris. Haar ex laat Anneloes achter met een schuld, ze moet verhuizen en een baantje nemen bij de snackbar. Haar vriendinnen regelen een blind date voor Anneloes, waar zij zelf absoluut niet op zit te wachten, maar ze gaat met flinke tegenzin toch. En op die date wacht de knappe Italiaanse Gianluca en Anneloes kan niet geloven dat hij interesse in haar heeft.

De serie Liefde in Milaan doet je denken dat het verhaal zich gelijk in Milaan afspeelt, maar het eerste deel heeft nog weinig te maken met deze prachtige Italiaanse stad. Toeval bestaat niet gaat over Rotterdam en juist dat maakt het verhaal lekker herkenbaar.

Toeval bestaat niet is het boek waar je vanaf de eerste pagina écht hongerig van wordt, niet alleen door de gesprekken over patat en berenklauwen, maar ook naar het verhaal. Zo val je gelijk in het leven van Anneloes, die noodgedwongen in de snackbar moet werken. Haar personage is erg grappig en ze vergelijkt alles met dingen of beroemdheden (Doutzen Kroes of Grover van Sesamstraat). Dit is dan misschien ook af en toe iets too much, maar je hebt zeker een goed beeld van wat Saskia M.N. Oudshoorn bedoelt.

Toeval bestaat niet heeft een heerlijke schrijfstijl die je door het verhaal heen laat vliegen, dat is heerlijk, maar ook een beetje jammer want Toeval bestaat niet is eigenlijk veel te dun met 87 pagina's. Daardoor mist dit eerste deel van Liefde in Milaan ook wel echt wat diepgang: het gaat vrij snel.

Tof is dat het verhaal helemaal van nu is en dat ook de coronacrisis genoemd wordt en de eenzaamheid die Anneloes voelt. Net nu haar relatie uit is, is er die vervelende crisis en voelt ze zich nog eenzamer dan ooit. Ze heeft wel haar vriendengroep: de Spice Girls, maar toch mist ze iemand om zich heen. Dit zal voor veel mensen heel herkenbaar zijn, het leven met corona en hoe alleen je je soms kunt voelen.

Vanuit het ik-perspectief neemt Anneloes je mee in haar gedachten en wat ze meemaakt, dat is tof want zo volg je haar gedachten: wat ze 'echt voelt, maar ook de zelfspot. Zo is ze zeker niet mals over wat ze denkt over haar overspelige ex, maar ook haar onzekerheid die ze heeft gekregen over zichzelf komt helemaal naar voren. Dit is prachtig verwoord.

Toeval bestaat niet, het eerste deel van de Liefde in Milaan trilogie, is een heerlijke weglezer. Saskia M.N. Oudshoorn schrijft echt fantastisch en haar verhaal staat vol met hilariteit en herkenbare gedachten. Je vliegt door het verhaal van Anneloes en Gianluca heen en het boek is gewoon echt te kort, maar gelukkig zijn er nog een tweede en derde deel die je kunt lezen.

Toeval bestaat niet

1  2  3  4  5

Soms moet je diep vallen voor je het echte geluk kunt vinden Als Anneloes door haar vriend Emiel verlaten wordt voor een jonge vrouw, begint ‘Toeval bestaat niet’ van Saskia M.N. Oudshoorn. In het begin van dit eerste deel van de serie ‘Liefde in Milaan’ is er nog lang geen sprake van Milaan: Anneloes neemt er naast haar werk op een reclamebureau een weekendbaantje in de snackbar bij om zo snel mogelijk van haar schuld af te komen. Verder hoeft het voor haar allemaal niet zo. Maar haar vriendinnen denken daar anders over en regelen een blind date. Anneloes gaat, met frisse tegenzin, om van het gezeur af te zijn. Dit wordt natuurlijk helemaal niks… Maar dan staat Gianluca tegenover haar. Charmant, grappig, en eigenlijk te knap en aardig om waar te zijn. Anneloes kan moeilijk geloven dat zijn interesse in haar oprecht is. Als hij haar uitnodigt om met hem naar Milaan te gaan en op het laatste moment niet zelf komt opdagen, maar zijn irritante PA Constance stuurt, wordt haar vermoeden bevestigd – denkt ze.