Dingen die je laten zien dat het leven schitterend is - Chan Jae Lee en Kyong Ja Ahn RECENSIE

Recensie: Dingen die je laten zien dat het leven schitterend is - Chan Jae Lee en Kyong Ja Ahn

Het boek Dingen die je laten zien dat het leven schitterend is, is geschreven en geïllustreerd door Chan Jae Lee en Kyong Ja Ahn. De ondertitel van het boek is Verbonden blijven in een veranderde wereld. Deze titel is erg toepasselijk in een tijd als deze. De schrijvers zijn man en vrouw, een ouder echtpaar dat geboren is in 1942 in Seoul. Dit boek is tot stand gekomen omdat opa Chan is aangemoedigd door zijn zoon om het tekenen weer op te pakken nadat zijn kinderen en kleinkinderen gingen verhuizen naar het buitenland. Voordat zij verhuisden was het echtpaar altijd met hun kleinkinderen bezig, zij brachten hen naar school en pasten vaak op. Het duurde even voordat opa Chan het idee om weer te gaan oppakte, wat de doorslag gaf was dat hij graag voor zijn kleinkinderen wilde tekenen. Hij wilde hun herinneringen en activiteiten samen aan hen meegeven. Dit heeft eerst geresulteerd in een Instagram account waar veel positieve reacties uit de hele wereld op zijn gekomen. Hierna is besloten de tekeningen met het bijbehorende verhaal te bundelen in dit prachtige boek.

Het boek is onderverdeeld in een aantal hoofdstukken zoals voorjaar, zomer, najaar, winter en herinneringen aan opa. Dingen die je laten zien dat het leven schitterend is, is een mooi boek om cadeau te geven aan familie of vrienden. Het boek bevat allerlei verschillende soorten korte verhaaltjes en de illustraties bij de bijpassende verhaaltjes zijn prachtig. Je ziet dat het is geschreven en getekend door iemand die hier echt talent voor heeft. Uit de korte verhaaltjes is elke keer weer een mooie boodschap te halen. Het laat zien dat je op afstand ook met elkaar verbonden kan zijn en dat de band en relatie die je met elkaar hebt erg belangrijk is. Uit het ene verhaaltje haal je de achterliggende boodschap sneller dan uit het andere verhaaltje. Het komt ook wel eens voor dat de illustratie interessanter is dan het verhaaltje dat er bij geschreven is. De verhalen voelen persoonlijk aan en nemen je mee in de herinneringen van het echtpaar en hun familie. Wat leuk is aan dit boekje is dat je niet perse op pagina 1 hoeft te beginnen, je kan het boek op een willekeurige pagina open slaan en beginnen met lezen.

Chan Jae Lee en Kyong Ja Ahn hebben recht uit hun hart de verhalen en herinneringen voor hun kleinkinderen opgeschreven. Het was nooit hun intentie om deze met de wereld te delen, maar zij zijn blij dat zij anderen er ook blij mee kunnen maken. Zij willen hun boodschap graag met de wereld delen en hier zijn wij ook allen erg blij mee. Het nawoord eindigt met de zin 'Wat er ook gebeurt, het leven blijft schitterend'. Er zitten veel zinnen in die je laten doordenken en laten inzien wat de echte problemen in de wereld zijn.

Het boek krijgt 4 hartjes, het is een boek dat je lekker door kunt lezen op elk tijdstip van de dag en elke dag van de week. De boodschap die meegegeven wordt, is dat het er om gaat dat we herinneringen met elkaar maken en dat afstand en leeftijd hier niets mee te maken hebben. Een perfecte boodschap voor deze tijd!

Looking back, life was beautiful

1  2  3  4  5

Looking back, life was beautiful staat vol met de allermooiste verhalen en illustraties over verbondenheid. Zoals zoveel grootouders, zochten de Koreaanse Chan Jae Lee & Kyong Ja Ahn naar een manier om verbonden te blijven met hun kleinkinderen, die op afstand wonen. Vooral "opa Chan' was niet online, hij had nog nooit een email gestuurd of zelfs maar iets opgezocht op Google. Ze besloten daarom om samen Instagram te leren gebruiken om contact met elkaar te houden. Elke dag deelt Chan een aquarel en "oma Marina' schrijft er iets bij over hun leven, familie, verleden en cultuur. Dit inspirerende boek staat vol met hun liefdevolle verhalen en laat zien dat verbondenheid niets te maken heeft met leeftijd of met afstand.

De wijsheden die grootouders aan jongere generaties kunnen doorgeven, bieden hoop en vreugde. Lachen, huilen, troosten, leren en vooral herinneringen maken, dat doe je met elkaar. Of het nou gaat om het vieren van de komst van een nieuw kleinkind, en broertje of zusje, of over hoe Chan en Marina tijdens hun studiejaren verliefd werden, de ervaringen zijn uit het leven gegrepen. Dit boek zal elke lezer inspireren om zich dichtbij en op afstand verbonden te voelen.

Een prachtig cadeau voor iedereen die het leven viert, en dan het liefst samen met anderen!