Helderwitte Macht - Cassandra Clare en Wesley Chu RECENSIE

Recensie: Helderwitte Macht - Cassandra Clare en Wesley Chu

Helderwitte Macht van Cassandra Clare en Wesley Chu is het tweede deel van de reeks: Vloeken uit het Verleden, en de opvolger van Scharlakenrode Magie. De reeks maakt weer onderdeel uit van de uitgebreide serie Shadowhunter geschiedenissen van deze Amerikaanse auteur. Cassandra Clare is overigens een pseudoniem voor Judith Lewis.

Tot nu toe zijn er drie hoofdseries: De Helse Creaties (The Infernal Devices), Kronieken van de Onderwereld (The Mortal Instruments) en De Duistere Machten (The Dark Artifices), die Cassandra Clare alleen schreef. Daarnaast gaat ze echter regelmatig co-auteurschappen aan met diverse andere fantasy auteurs en bouwt ze samen met hen de Shadowhunter wereld verder uit. De serie Vloeken uit het Verleden schrijft ze samen met Wesley Chu en het gaat over de heksenmeester Magnus Bane, die in alle boekenreeksen een prominente rol speelt.

Even terug naar het begin om kennis te maken. De boeken gaan over de wereld van vandaag, waarin echter een hele andere wereld schuil gaat in de schaduwen, onzichtbaar voor gewone stervelingen. Al duizenden jaren bestaan er een bovenwereld en een onderwereld van goed, kwaad en alles daartussenin. Het kwaad in de vorm van diverse benedelingen en demonen wil de wereld van de mensen vernietigen. De Engel Raziël zette de opperdemon Asmodeus een voet dwars, door uit zijn bloed nakomelingen te creëeren: de Nephilim. Zij zijn het leger dat over heel de wereld de mensheid moet beschermen tegen het kwaad. De getrainde Nephilim worden de Schaduwjagers genoemd, demonenjagers dus.

Magnus Bane is een hoge heksenmeester. Heksenmeesters zijn de kinderen geboren uit demonen en stervelingen of benedelingen. Magnus is de zoon van een opperdemon Asmodeus, iets waar hij niet graag te koop mee loopt, vooral niet omdat hij zo'n honderd jaar terug de kant koos van de Schaduwjagers, na zijn avonturen met Tessa, een heksenmeester die verliefd werd op een Schaduwjager en die zich tegen het kwaad keerde. Heksenmeesters zijn onsterfelijk en Magnus is al meer dan 800 jaar oud, maar ziet eruit als een twintiger. Hij wordt op zijn beurt ook verliefd op een Schaduwjager, de knappe Alexander Lightwood. Na allerlei avonturen, verhaald in de serie Kronieken van de Onderwereld en een grote oorlog tegen het kwaad, overwinnen de Schaduwjagers en hun bondgenoten het kwaad. Er wordt vrede gesloten tussen de Benedenwereld en Bovenwereld door de Akkoorden te ondertekenen en Magnus kan eindelijk een leven beginnen met Alec.

In deel 1 van Vloeken uit het Verleden, Scharlakenrode Magie, wordt de romantische vakantie die Magnus gepland heeft met Alec in Parijs echter wreed verstoord, als Tessa verschijnt en Magnus waarschuwt dat een grap die Magnus lang geleden heeft uitgehaald, uit de hand gelopen is. Magnus heeft destijds een sekte opgericht genaamd de Scharlaken Hand. Demonaanbidders, met name van Asomdeus. Hilarisch vond hij ooit en beslist niet serieus gemeend. Nu schijnt de sekte nog steeds te bestaan en de geheime leider, een vrouwelijke heksenmeester genaamd Shinyun wil Asmodeus terug de wereld in laten. Aan Magnus en Alec, met hulp van een paar Schaduwjagers om dit te voorkomen. Maar het trekt wel een streep door Magnus romantische plan om de prille relatie met Alec te verstevigen, door met hem de wereld rond te reizen naar allerlei romantische plaatsen.

In Helderwitte Macht zijn Magnus en Alec inmiddels een sterk koppel, zowel privé als op werk. Ze zijn getrouwd en wonen samen in New York. Ze hebben zelfs een kindje geadopteerd. Een baby heksenmeester, verweest achtergelaten. Ze noemen het jongetje Max, naar het overleden broertje van Alec, die gedood is in de Duistere Oorlog. Maar Magnus is nog niet af van de dreiging van Shinyun, die de vorige confrontatie overleefd heeft. Shinyun vindt dat Magnus een verrader van hun soort is, door samen met de Schaduwjagers op demonen te jagen.  Ze blijkt de mentor van Magnus, Ragnor Fell, al jaren gevangen te houden en heeft hem nu vervloekt met een demonisch zwaard de Svefnthorn. Ragnor Fell heeft tijdens de Duistere Oorlog zijn eigen dood in scene gezet om zich te ontttrekken aan alle ellende, maar nu is hij dan toch ingehaald door het kwaad en wordt hij ingezet tegen Magnus. Shinyun wil alle vloeken uit het verleden over Magnus uitstorten en hem vernietigen. Daarom laat ze ook nog eens het machtige Witte Boek van Magnus stelen en maakt een andere demon zijn entree: Sammaël. Magnus is echter niet voor niets de Hoge Heksenmeester van New York. Samen met hun vrienden vormen Magnus en Alec een moeilijk te verslaan front.

Cassandra Clare heeft op enorm creatieve wijze een hele nieuwe schaduwwereld geschapen, bevolkt door een breed scala van personages. Van mensen, engelen, Nephilim of Schaduwjagers, tot demonen, heksenmeesters, elven, weerwolven, vampieren, kobolts, pixies en noem maar op. Van de Cirkel en de Kloof die Idris, de thuiswereld van de Nephilim besturen tot het Spiraallabirint, dat de heksenwereld beheerst, naar de Instituten, de basis van de Schaduwjagers in iedere stad van de wereld, tot de Schimmenmarkten van de Benedelingen.

Cassandra Clares schrijfstijl is heerlijk luchtig en bloemrijk, met personages, die ondanks hun vreemde uiterlijk en wezen ook verrassend 'menselijke' gevoelens en emoties hebben, zodat je als lezer je helemaal in kunt leven. Cassandra Clare en Wesley Chu verwerken achtergrond informatie bijna terloops in het verhaal en ondanks de al talrijke boeken en verhalen die vooraf gegaan zijn aan deze reeks, blijft het verhaal goed te volgen, ook als je al die voorgaande geschiedenissen niet kent. Voor fans van de boeken is het een feest van herkenning, voor lezers die voor het eerst kennis maken met deze Vloeken uit het Verleden serie is het een leuke, spannende verhalenlijn om te volgen.

Cassandra Clare benoemt in haar boeken zeker ook controversiële thema's. Discriminatie bijvoorbeeld. Na de Duistere Oorlog is de vrede tussen de Nephilim en de Benedelingen weer teruggekeerd, maar de nieuwe generatie Schaduwjagers is zich ervan bewust dat er veranderingen moeten komen. De Nephilim hebben de Benedelingen lang veracht en zeker de oude garde discrimineert hen. Dit heeft al geleid tot onrust en agressie en de nieuwe generatie Nephilim wil hier wat aan doen. Zeker nu blijkt dat sommige Benedelingen zeer goed kunnen samenleven met de Nephilim en niet persé kwaad in zin hebben. Heksenmeesters bewandelen al heel lang een fijne lijn tussen de Bovenwereld en de Benedenwereld. Vroeger werden ze alleen maar getolereerd door de Nephilim omdat hun vaardigheden nuttig zijn, maar Tessa in haar tijd en Magnus nu, laten in hun relatie met Nephilim zien, dat ze gelijkwaardige bondgenoten zijn.

Cassandra Clare is ook een schrijfster die niet om onderwerpen als LBGTQetc.-relaties heen draait. Magnus is biseksueel en Alec is gay. Er zijn ook lesbische stellen, net zo goed als hetero stellen in haar verhalen. De romantische scenes tussen Magnus en Alec zijn heel liefdevol beschreven en als lezer smelt je er bij weg, wat voor gender je ook bent. Haar menselijke personages zijn een mix van alle rassen ter wereld. Van alles wat dus en dat is zondermeer verfrissend.

De personages hebben ook diepgang en ontwikkeling.  Magnus is kwetsbaar waar het zijn liefde voor Alec betreft. Hij is excentriek, spectaculair en behoorlijk over de top. Altijd vrolijk en zondermeer een mode freak, maar onderschat hem niet. Hij is een meester in magie, kundig en zeer gevaarlijk. Met Alec aan zijn zijde dubbel zo dodelijk. Alec is een zeer vaardige Schaduwjager. Erg beschermend ten opzichte van Magnus. Betrokken bij het leed van anderen vanwege zijn grote empathische instelling, maar ook praktisch en nuchter. Hij is echter ook onzeker over zijn gevoelens en daardoor wat gesloten. Dankzij de relatie met Magnus ontdooit hij langzaam maar zeker.

Omdat de series van Cassandra Clare samen met co-auteurs veel luchtiger qua opzet zijn dan de hoofdseries die Cassandra Clare alleen geschreven heeft, is het even wennen voor de echte fans, maar ook deze serie Vloeken uit het Verleden, in samenwerking met Wesley Chu, is weer interessant en pakkend. De verhaallijn is eenvoudiger en niet zo wijd vertakt als bij de hoofdreeksen, maar Vloeken uit het Verleden is een goede spin-off en zeker een leuke aanvulling en uitbreiding van de wereld van de Schaduwjagers. Ik geef Helderwitte Macht dan ook 4 hartjes.

Vloeken uit het verleden 2 - Helderwitte macht

1  2  3  4  5

Het spannende vervolg op Scharlakenrode magie

Het leven van Magnus Bane en Alec Lightwood loopt op rolletjes. Ze wonen samen in een fantastische loft, hun heksenmeesterzoontje Max leert langzaam lopen, en op de straten van New York is het rustig en veilig - zo rustig en veilig als New York kan zijn, in ieder geval.

Tot op een nacht twee oude kennissen hun appartement binnendringen en het machtige Witte Boek stelen. Magnus en Alec moeten noodgedwongen alles laten vallen om het terug te krijgen. Ze volgen de dieven naar Shanghai, schakelen hulptroepen in, en moeten een babysitter regelen.

Ook heeft iemand Magnus neergestoken met een vreemd magisch wapen, en de wond gloeit, dus daar moeten ze zich óók nog druk om maken.

Gelukkig bestaan hun hulptroepen uit Clary, Jace, Isabelle en kersverse schaduwjager Simon. In Shanghai ontdekken ze namelijk dat een nog véél gevaarlijkere dreiging hen opwacht. Magnus' magie is op hol geslagen, en als ze de demonen die de stad overspoelen niet kunnen tegenhouden, zullen ze hen tot de bron moeten volgen - het levensechte rijk van de doden. Lukt het ze om de wereld te redden voordat Max Alecs moeder tot waanzin drijft?