De falling in love montage - Ciara Smyth RECENSIE

Recensie: De falling in love montage - Ciara Smyth

Saoirse wil geen relatie meer, nooit meer. Als ze op een feestje Ruby ontmoet, wordt ze door haar uitgedaagd tot een experiment: de hele zomer samen op perfecte dates die zo thuishoren in een romcom. Heerlijk geen gedoe, geen gezeur, maar wel romantiek. Maar blijkt het wel zo makkelijk om niet verliefd worden, terwijl je zulke romantische dates hebt?

De falling in love montage is onderdeel van een serie boeken met in de hoofdrol personages uit het LHBTQIA+-spectrum. Diversiteit in gender en seksualiteit is het uitgangspunt.

De falling in love montage volg je vanuit Saoirse. Ze is erg grappig en gaat daten. Maar ze gaat niet zomaar daten, ze bootst de dates met Ruby uit alsof ze zo uit een romcom zijn gekomen. De humor van Ciara Smyth, is heerlijk en je zult af en toe ook hardop moeten lachen.

Toch zit er natuurlijk een boodschap in De falling in love montage, want waarom laat Saoirse niemand toe? Ze gaat zo lachwekkend om met haar dates, dat je er ook achter komt dat er veel meer schuilgaat achter dit wat cynische meisje. Haar teleurstelling in de liefde en haar struggles zijn prachtig verwoord. De zomer lijkt dan ook een perfecte zomer te worden met veel daten, zonder enige liefdesverdriet. Toch schuilt er meer achter de glimlach van Saoirse. Langzaam maar zeker kom je achter haar verhaal.

De falling in love montage krijgt hierdoor een wat serieuzer tintje, want Saoirses thuissituatie is niet gemakkelijk. Meer en meer kom je erachter waarom Saoirse zo gesloten is en wat ze verbergt. Ze laat haar masker voor je vallen en wanneer ze haar ware zelf laat zien, kun je niet alleen lachen met Saoirse als personage, maar laat ze je ook huilen.

Ook het leven van Ruby is niet makkelijk en als zij en Saoirse zich storten op hun dates, blijken ze zich allebei te verschuilen achter hun vrolijkheid. Hun twijfels en gevoelens voor elkaar veranderen elke keer en deze verhaallijn is bijzonder goed. Je wilt gewoon dat Saoirse en Ruby samen eindigen en dit maakt het ook dat je verder wilt lezen. Naast de heerlijke schrijfstijl van Ciara Smyth die vol humor zit, maar ook werkt met lijstjes: bijvoorbeeld een lijstje over dealbreakers.

De combinatie van humor en verdriet in De falling in love montage, maakt het verhaal aangrijpend. Het ene moment kan je gieren van het lachen, die opgevolgd wordt door een traan. Ook Saoirse en Ruby en het leed dat ze allebei met zich meedragen is prachtig beschreven. Hun vrolijkheid en het plezier dat ze hebben in het leven en de verwarrende gevoelens voor elkaar. Een mooie, zomerse must-read met een LHBTQIA+-tintje die helemaal in deze tijd past.

De falling in love montage

1  2  3  4  5

De cynische Saoirse (17) gelooft niet meer in de liefde. Ze is vastbesloten om nooit meer aan een serieuze relatie te beginnen. Tot ze op een eindexamenfeestje Ruby ontmoet. Die daagt haar uit tot een experiment: een zomer vol klassieke dates die zo in een romantische comedy zouden passen, en die eindigt zodra vakantie voorbij is – geen verwachtingen van eeuwige liefde, geen gebroken harten, geen gezeur.
    Klinkt als een perfect plan, maar Ruby en Saoirse vergeten één ding: aan het einde worden de personages in de film altijd écht verliefd.